שירות תיקונים אפל (צילום: apple, יחצ)
שירות התיקונים של אפל. קליל, רק אם יש לך את כל החלקים בבית | צילום: apple, יחצ

שון הוליסטר, עורך באתר הטכנולוגיה The Verge, בסך הכל רצה להחליף את הסוללה באייפון 13 מיני שלו בעצמו. אפל השיקה החודש בארה"ב את תוכנית "תקן זאת בעצמך" - והוליסטר החליט לתת לזה ניסיון. התוכנית מאפשרת לתושבי ארה"ב להחליף בעצמם סוללות, מסכים ומצלמות של מכשירי אייפון, בלי ללכת למעבדה ובעלות מצומצמת של החלפים בלבד. החידוש המשמעותי בשירות החדש הוא שהוא מציע מלבד חלקי חילוף, גם אפשרות להזמין ערכת כלי עבודה של אפל - בשביל לבצע את התיקון.

וכאן זה מתחיל להסתבך.

הוליסטר הזמין סוללה חדשה, מקורית, ב-69 דולר - מחיר טוב לכל הדעות. אבל בגלל שאין לו מעבדה מתקדמת בבית לתיקון מכשירים, כמו לרובנו, והמדריך שקיבל עם הסוללה התבסס על הכלים של אפל, הוא החליט לשכור לשבוע את הקיט המקורי המוצע על ידי אפל לתיקונים, ב-49 דולר נוספים. הקיט, שחוזר לחברה בתום שבוע ההשכרה, כרוך במתן פיקדון של 1,200 דולר, שייגבו במקרה שלא ישוב בחזרה.

אז לאחר ההזמנה הוליסטר קיבל סוללה חדשה, חוברת הדרכה של 80 עמודים וקיט כלי עבודה שהגיע בלא פחות משתי מזוודות עצומות, במשקל כולל של כ-36 ק"ג (!), שנשלחו לפתח ביתו. לאחר שפתח את המזוודות גילה שהן מכילות פחות או יותר מעבדה שלמה ניידת לתיקון אייפונים. בסופו של דבר הוליסטר, בעל החוש הטכני המפותח, הצליח לסיים את ההחלפה בהצלחה, והשיב את המזוודות לאפל.

 

מהתהליך המאוד מסובך, נראה שאפל היתה מעדיפה לא לתת לנו לתקן בעצמנו את האייפון, אבל היא חייבת: ארה"ב מקדמת חקיקה שמגדירה כזכות חוקית (The Right To Repair) את היכולת של צרכנים לתקן בעצמם את המכשירים שהם רוכשים.

בתגובה, אפל נאלצה להשיק מודל תיקונים "עשה זאת בעצמך", שבפועל גם מסובך וגם כרוך בסיכון רב מצד הצרכן - הרי אם לא יצליח בתיקון יישאר עם מכשיר תקול או אפילו עם נזק רב יותר למכשיר. זאת, בנוסף לסיכון דמי הפיקדון על הקיט העצום - בשווי העולה על מחיר התחלתי של דגם האייפון המתקדם ביותר שאפל מציעה.

המסקנה אליה הגיע גם הוליסטר היא שאפל לא באמת רוצה שתתקנו את המכשירים שלכם בעצמכם, ובפעם הבאה שיעלה לדיון הנושא של מתן אפשרויות תיקון – אפל תוכל לומר שניסתה, אבל הצרכנים העדיפו אפשרויות אחרות כמו, נניח, ללכת למעבדה. אם תהיתם לגבי הנושא הסביבתי בתהליך שמצריך שינוע של קיטים במשקל עשרות ק"ג הלוך ושוב, הצרכנים יוכלו למסור את החלק שניזוק והוחלף למיחזור.