במשרדי גוגל הופעל לאחרונה "קוד אדום" על שם הכוננות הגבוהה ביותר בצבא ארצות הברית. הסיבה שבגוגל נכנסו למגננה היא ChatGPT, כלי ה-AI החדש של חברת OpenAI שכל משתמש יכול לבקש ממנו לכתוב עבורו טקסט ותוך מספר שניות, התוכנה מנפקת טקסט מלא מותאם בדיוק לבקשת המשתמש.
רבות דובר על ChatGPT וכיצד הוא יוכל לשנות את העולם. משינוי מהותי של מקצועות כתיבה שונים כמו כתיבה יצירתית או טכנית, ועד שינוי של הצורה שבה אנחנו מתקשרים עם המחשב שלנו. האחרון הוא מה שמבהיל כל כך את גוגל, שהייתה עד כה השער לרשת. בחברה חוששים שמכשיר כמו ChatGPT, שכבר עכשיו מיליוני בני אדם מתוודעים ומתרגלים אליו, יהווה תחרות ישירה למוצר הליבה של החברה - מנוע החיפוש.
אם כל זה לא מספיק, מיקרוסופט, שהיא אחת המשקיעות בחברת OpenAI, הכריזה לאחרונה על שיתוף פעולה עם החברה. במסגרת שיתוף הפעולה, מיקרוסופט תשלב את הכלי במנוע החיפוש שלה Bing, וכן בכל שורת מוצרי Office כמו וורד, Powerpoint ו-Outlook.
מיקרוסופט, שהיא אחת המשקיעות בחברת OpenAI, הכריזה לאחרונה על שיתוף פעולה עם החברה. מיקרוסופט תשלב את הכלי לא רק במנוע החיפוש שלה Bing, אלא בכל שורת מוצרי Office כמו וורד, Powerpoint ו-Outlook
בשביל להבין איך ChatGPT יכול לשנות מהיסוד את המוצר שהוא חיפוש ברשת, ננסה לדמיין כיצד ייראה בינג בעתיד הקרוב: נניח שאתם נכנסים למנוע החיפוש של גוגל ומחפשים איך להוריד כתם קפה מהספה החדשה. מה שתקבלו מגוגל זה שורה של אתרים, שגוגל סרקה והחליטה לשים אותם בראש החיפוש, שעונים על השאלה שלכם בצורה כזאת או אחרת, ומתמקדים בסוגים שונים של כתמים על סוגים שונים של בדים של ספות. אתם יכולים להיכנס לאתר הראשון, שהוא פוסט בבלוג שכולל את כל סוגי הכתמים השונים, לגלול עד שתגיעו לקפה ושם תגלו את התשובה. לא אהבתם אותה? תוכלו לחזור חזרה לגוגל וללכת לאתר אחר שמספק תשובה - אולי אחרת. גוגל בעצם מנגישה לכם חומרים ואתם צריכים לצאת ולעשות את התחקיר בעצמכם, להיכנס לאתרים עצמם, לסרוק אותם ולמצוא שם את המידע הרלוונטי לכם.
חלק מהמידע גוגל כבר החלה להנגיש באתר. נגיד שאתם רוצים לדעת מה מזג האוויר, התוצאה תופיע כבר בחיפוש של גוגל, ומתחת היא תציע לכם אתרים נוספים שיכולים לתת אולי מידע אחר. אך אלה פיסות מידע קטנות יותר ולרוב בשביל מידע תצטרכו להיכנס בעצמכם לאתרים השונים.
לעומת זאת, אם תיכנסו לבינג ותרשמו ״איך מסירים כתם קפה מספת בד חדשה״, התשובה תהיה: ״מה שעליכם לעשות זה קודם כל ליצור תמיסה של מים, חומץ ואבקת אפייה״ וכו׳. תקבלו פסקה שהיא הוראות הפעלה מדויקות כיצד לפעול על הספה שלכם. אין צורך לסרוק את הרשת ולחפש את המידע בתוך מה שמנוע החיפוש מציע. במקום זאת תקבלו סיכום מדויק של כל המידע שרציתם לקבל, בלחיצת כפתור תוך כמה שניות.
לא יודעים מה סוג הבד של הספה? אתם יכולים לשאול את ChatGPT איך מבררים סוג של בד, והוא כבר יזכור איפה הייתם בשיחה ויידע שמדובר בספה שאתם רוצים לנקות, ולכן יתאים את התשובה לפי השיחה שלכם. אם לא אהבתם את סגנון התשובה, הוא ידאג לשפר זאת
לא יודעים מה סוג הבד של הספה? אתם יכולים לשאול את ChatGPT איך מבררים סוג של בד, והוא כבר יזכור איפה הייתם בשיחה ויידע שמדובר בספה שאתם רוצים לנקות, ולכן יתאים את התשובה לפי השיחה שלכם. לא אוהבים את סגנון התשובה? נגיד שאתם אוהבים מאוד את כתביו של דיקנס. אתם יכולים לבקש מ-ChatGPT שיכתוב לכם את התשובה בסגנון של דיקנס בשביל שיהיה לכם נעים יותר לקרוא.
החוויה של מנוע חיפוש שמבוסס על ChatGPT יכולה להיות שונה בצורה דרסטית מכל מה שהכרנו עכשיו. היא תכוון אותנו לתשובה מהירה במקום לשלוח אותנו לתחקר בעצמנו נושא. ייתכן שזה בדיוק המרכיב שחסר למיקרוסופט על מנת להפוך את מנוע החיפוש שלה בינג להרבה יותר דומיננטי בשוק.
כיום, היתרון של בינג מורכב בעיקר מהעובדה שהוא מנוע החיפוש הראשוני כשמפעילים את הדפדפן של מיקרוסופט שמגיע עם מערכת ההפעלה שלה, אך רוב האנשים מחליפים לגוגל כי זה מה שהם מכירים. אך אם הרבה מאוד אנשים יתנסו בחוויה החדשה הזו, ייתכן שגוגל תתחיל לאבד מהדומיננטיות שלה. עד כה גוגל, שמשקיעה בעצמה במנועים דומים, עוד לא שילבה מנוע שכזה במערכת החיפוש שלה, אולי כי בחברה עדיין לא הבינו כיצד אפשר לעשות מונטיזציה למנוע חיפוש שלא מבוסס על קישורים לאתרים אחרים. המשמעות: גוגל לא יודעת איך אפשר למכור מודעות במנוע חיפוש שמציג לך תשובה אחת בלבד וזהו. זה גם יהיה האתגר של מיקרוסופט בשילוב של ChatGPT בבינג, ולא ברור כיצד היא תפתור את הבעיה הזו.
ChatGPT מקדמת את תוכנות האופיס
קרב נוסף ששתי הענקיות האלה עלולות למצוא את עצמן בו יהיה סביב חבילת האפליקציות למשרד. בשנים האחרונות, מיקרוסופט איבדה את הדומיננטיות שלה בתחום אפליקציות office עבור הכלים החינמיים של גוגל, שמאפשרים גם שמירה אוטומטית בענן ועבודה משותפת עם משתמשים רבים. למיקרוסופט לקח זמן להגיב לשינויים של גוגל ולהציג את office 365, שנותנת שירות דומה אך בתשלום. עכשיו מיקרוסופט מתכננת לשלב את ChatGPT בתוכנות האופיס שלה, דבר שיכול לתת לה חזרה יתרון משמעותי.
רוצים לכתוב מכתב רשמי לעובד אחר בחברה, להגיד לו שיש שינוי יסודי במשימה מסוימת, ושאתם צריכים לקבל ממנו תשובה עד השעה 4? במקום לנסח את המכתב בעצמכם, תוכלו לבקש מ-ChatGPT לנסח אותו
לדוגמא: אם אתם רוצים לכתוב מכתב רשמי לעובד אחר בחברה, להגיד לו שיש שינוי יסודי במשימה מסוימת, ושאתם צריכים לקבל ממנו תשובה עד השעה 4. במקום לנסח את המכתב בעצמכם, תוכלו לבקש מ-ChatGPT לנסח אותו. תוכלו להגיד לו שהנוסח צריך להיות ״רשמי אבל נעים״. ChatGPT יוכל גם לסרוק את המיילים הקודמים ביניכם לבין העובד, לראות מה היו המשימות הקודמות, ולדייק את המכתב שהוא יכתוב עוד יותר. כבר היום יש אלגוריתם שממליץ מה תהיה המילה הבאה במסמך שאתם כותבים, או שמציע לחתום את המכתב כולל אפשרויות שונות לבחירה לסיום. אבל כאן תהיה לכם את היכולת לנסח מכתבים שלמים בלחיצת כפתור, דבר שיוכל לחסוך הרבה מאוד זמן וגם למנוע טעויות של חוסר תקשורת.
עד כמה אפשר לסמוך על התשובות של ChatGPT?
אלא שיש מספר בעיות עם כלי כמו ChatGPT, שהמרכזית שבהן היא חוסר אמינות. רבים מדווחים כי ChatGPT משיב להם תשובות מנומקות ומאוד בטוחות בעצמן, אבל שגויות מהיסוד. תחשבו שאתם מחפשים לנקות את הספה שלכם, ואתם מקבלים תשובה לשים חומץ תפוחים ישירות על הבד, דבר שמכתים את הבד עוד יותר. לעומת גוגל, כאן גם לא תוכלו להשוות תשובות לאחרות, אלא תקבלו רק תשובה אחת שתיראה כאילו היא הנכונה והמדויקת ביותר.
ובכל זאת, ייתכן שיש כאן מהפכה אמיתית בכל הקשור לכמה מהכלים הכי מרכזיים שלנו בעבודה ברשת. ולמיקרוסופט יש הזדמנות לעשות לגוגל את מה שזו עשתה לה בשני העשורים האחרונים: להרגיל הרבה מאוד משתמשים שהכלי שלה הוא המתקדם והנוח ביותר למציאת מידע, לכתיבה ועבודה במשרד, לכתיבת מיילים ולעוד כמה פעולות בסיסיות ויומיומיות שלנו ברשת. אם תעשה את הצעדים האלה טוב, ייתכן שמיקרוסופט תהיה הגוגל הבאה.