אילון מאסק  (צילום: CARINA JOHANSENNTBAFP via Getty Images- AFP)
מאסק. הדיווח גרם לירידות במניה | צילום: CARINA JOHANSENNTBAFP via Getty Images- AFP

תאונה קשה לחברת טסלה: החברה הודיעה כעת על קריאה לצורך תיקון (recall) של לא פחות מ-362,758 מכוניות טסלה. הסיבה מדאיגה במיוחד עבור אילון מאסק, מנכ"ל החברה: החברה נאלצת להחזיר את המכוניות בשל החשש שתוכנת הנהיגה האוטונומית - Full Self-Driving - שמותקנת במכוניות אלה עלולה לגרום לתאונות דרכים. דיווח ראשון על ההודעה של טסלה הופיע באתר CNBC.

האירוע הזה קורה לאחר מחלוקת מתמשכת על טיבה של מערכת FSD והאם מדובר באמת ביכולת של נהיגה אוטונומית. מאסק שהרבה להתבטא על המערכת הקודמת, האוטו-פיילוט, ונתן להבין שמדובר בנהיגה אוטונומית, נזהר קצת יותר לאחר שבתי משפט כבר פסקו שמדובר בהצהרה מטעה ומסוכנת, שיתכן וגרמה לחלק מהתאונות בהן היו מעורבות מכוניות טסלה.

נהג טסלה משתמש בתכונת הנהיגה האוטונומית (צילום: Flystock, שאטרסטוק)
מערכת נהיגה אוטונומית של טסלה. הצהרה מטעה ומסוכנת | צילום: Flystock, שאטרסטוק

בהודעה שהפיצה טסלה היא מציינת שהיא מבקשת מלקוחות בעלי מכוניות מדגמי Model S, Model X, Model 3 ו-Model Y, שמצויידים במערכת FSD בטא, או שהמערכת ממתינה להתקנה אצלם, לבצע עדכון לאחור ולהחזיר את המערכת למצבה הקודם. יצויין כי החברה עשתה שימוש בעידכוני תוכנה "מהאוויר" כדי להתקין את המערכת אצל הלקוחות, ששילמו עבורה כ-15 אלף דולר. הקריאה הזו נעשית תחת הנחייה של רשות הבטיחות בכבישים הלאומית (NHSTA) בארה"ב.

מערכת FSD בטא, שיצאה לשוק לאחרונה, מתיימרת להיות בעלת יכולת אוטונומית ברמה 3, כלומר הנהג מאחורי ההגה - אבל המכונית מבצעת בעצמה את כל התמרונים הנדרשים. ואולם מומחים שבחנו את המערכת טוענים בתוקף שרמת האמינות שלה נמוכה והיא עלולה בסבירות גבוהה לגרום לתאונות.

ההודעה הזו של טסלה גרמה לירידות של יותר מ-1% במחירי המנייה. זאת לאחר הסנטימנט השלילי שהחברה ספגה לאחר הודעתה על פיטורי עובדים בבפאלו, ניו יורק