אמזון amazon (צילום: dennizn, shutterstock)
פריים דיי, אמזון. לפי הנתונים רבע מהמכירות הן של משחקי וידאו וצעצועים | צילום: dennizn, shutterstock

אם פעם ה"פריים דיי" של אמזון - אירוע המכירות השנתי - היה אירוע חד פעמי שממתינים אליו כל השנה, הרי שהשנה השיקה אמזון אירוע נוסף, Early Access Day, שמקדים את חגיגות הבלאק פריידי וסייבר מאנדיי שצפויות בחודש הבא. הסיבה להשקת יום חגיגות נוסף היא ככל הנראה היחלשותה הכלכלית של אמזון: בחודשים האחרונים נלחמת ענקית הקמעונאות ומחשוב הענן לצמצום ההוצאות שלה וסוגרת פעילויות ניסיוניות, וכעת אירוע המכירות נועד לסייע גם בצד ההכנסות בתקופה המאתגרת שהיא עוברת.

לכן ערכה השבוע אמזון עבור חברי מועדון הלקוחות שלה יום מכירות של 48 שעות, עם גישה בלעדית לסיילים. הפריים דיי הנוכחי של חודש אוקטובר היה אירוע מכירות גלובלי שמתפרס על 15 ארצות, בהן קנדה, ארה"ב, סין, טורקיה, צרפת ומדינות נוספות באירופה. אמזון אף מעודדת את המשתמשים להכין מראש רשימות קניות בחשבון ולהפעיל התראות לדילים מותאמים אישית.

בחודש יולי האחרון, בתום יומיים של אירוע ה-Prime Day הראשון השנה, אמזון הכריזה שמדובר באירוע המכירות עם התוצאות "הטובות ביותר מעולם", שהניב לחברה יותר מ-12 מיליארד דולר הכנסות. באירוע הנוכחי התמונה עשויה להיראות מעט שונה. לפי נתוני אתר Numerator, המחיר הממוצע לקניה באירוע עמד על 46.6 דולר לעומת 52.26 דולר ביום הפריים הקודם, כך דווח ב-Fortune. לפי הנתונים, רבע מהמכירות כצפוי לתקופת חגים הן משחקי ווידאו וצעצועים.

"כולם מרגישים את השפעת האינפלציה", אמר ראש פעילות Prime באמזון, ג'מיל גאני, בראיון לבלומברג תוך שהוא מציין שבצוות שלו התרשמו שהצרכנים מתמקדים גם במה שהם "רוצים" לצד מה שהם "צריכים"

"כולם מרגישים את השפעת האינפלציה", אמר ראש פעילות Prime באמזון, ג'מיל גאני, בראיון לבלומברג תוך שהוא מציין שבצוות שלו התרשמו שהצרכנים מתמקדים גם במה שהם "רוצים" לצד מה שהם "צריכים". גאני אומר שיש ראיה לכך שהצרכנים מנסים לשמור על כספם כך שיספיק להם לזמן ממושך יותר בסביבה כלכלית של אינפלציה אך מוקדם מדי להשוות את אירוע המכירות הנוכחי לזה של הקיץ. בעוד שקשה להשוות בין נתוני מכירות בחודשים שונים היות וצרכנות היא דבר עונתי, בשנה רגילה אפשר היה לצפות לגידול במכירות בעונת החגים ולקראת תחילת שנה חדשה בתקופת התחדשות והחלפת מתנות.

לפי נתוני חברת אדובי שדווחו בבלומברג, סך ההוצאה ברכישות אונליין בארה"ב לחודשים נובמבר-דצמבר צפוי לצמוח ב-2.5% לכדי 209.7 מיליארד דולר, זאת לעומת צמיחה גבוהה באופן משמעותי של 8.6% שנצפתה במכירות בחודשים המקבילים בשנה שעברה. גם נתוני הרכישות של ספטמבר בארה"ב, שפורסמו אתמול, מעידים על עלייה מזערית של 0.3% ברכישות, בניכוי דלק ומכוניות. בקטגוריות של רכישות "כבדות" - רכב, טלוויזיות, מיטות וכדומה ירדו ב-0.8% מבחודש אוגוסט, מכירות רהיטים ירדו גם הן ב-0.7%. כל זאת, כמובן, לאור נתוני האינפלציה בארה"ב שעומדים על קצב שנתי של 8.2%.

האתגרים של אמזון

אירועי המכירה והחגים יניבו לאמזון מיליארדי דולרים, תוך שהיא מנווטת את דרכה קדימה בהובלתו של המנכ"ל אנדי ג'אסי, שנכנס לתפקיד בשנה שעברה והחליף את המייסד ג'ף בזוס. הרבעון הנוכחי והאחרון לשנה יכתיב איך תסתיים 2022 מבחינת הדוחות של אמזון. החברה עושה מאמצים לחסוך אך לא שוכחת להשקיע בשביל עתידה, אחרי שאיבדה יותר מ-30% משווי המניה מתחילת השנה. דוחות אמזון לרבעון השלישי יפורסמו ביום חמישי האחרון לחודש אוקטובר.

אמזון ניצבת בפני שורה של שביתות ועזיבות של עובדיה, בעוד אלה מנסים לשפר את התנאים שלהם. אף שעד עכשיו לא נצפו השפעה ממשית או בעיות עם חבילות של צרכנים - האיומים מצד עובדי שרשרת הלוגיסטיקה של החבילות מעיבים על אמזון ועל יכולתה להמשיך ולעמוד בהבטחתה למשלוחים מהירים

במקביל לצורך במימון התרחבות לתחומים כמו Health Care והבית החכם, שעלו לחברה מיליארדי דולרים בעסקאות לרכישת One Medical ו-Rumba, החברה מתמודדת עם עזיבות ואיומי שביתות מצד עובדי שרשרת האספקה בתקופת המכירות החגיגית ומקצצת איפה שאפשר. אמזון הקפיאה גיוסים למשרות מטה בתחום הקמעונאות והודיעה על סגירת כמה פעילויות לאחרונה. דובר מטעם החברה המסר ל-CNBC: "יש לנו עסקים רבים ברמות שונות של התהוות, ואנו ממשיכים להתאים את אסטרטגיות הגיוס (גיוס כח אדם - ד"א) עבור כל אחד מהעסקים בנקודות שונות".

בין השאר, אמזון סגרה לאחרונה את שירותי הרפואה הטלפוניים, ביטלה את בחינות רובוט המשלוחים האוטונמי הקטן, וכן סגרה משרדי מרכזי שירות לקוחות טלפוני רבים והעבירה את מאות העובדים בהם לעבודה מהבית.

המחסנים של אמזון התרחבו מאוד בתקופת הקורונה עם התחזקות הקניות המקוונות. החזרה היחסית לשגרה השנה מכבידה על הוצאותיה והיא דאגה לצמצם גם אותם. אמזון דיווחה בסיום הרבעון השני על 99,000 פחות עובדי מחסנים, כך שכעת יש לה 1.52 מיליון עובדים. לפי CNBC, למרות סגירת פעילויות באופן נקודתי, פחות סביר שיש פיטורי ענק בדרך. נראה שהבחירה לקיים פריים דיי נוסף תומכת בכך, שכן החברה מתעדפת זריקת הכנסות נוספת לפני סגירת השנה.

מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי (צילום: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images)
אנדי ג'סי. זריקת הכנסות לפני סוף השנה | צילום: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images

אמזון מתמודדת עם התאגדויות עובדים ברחבי ארה"ב

במקביל לצמצום הוצאות עליהן לאמזון יש שליטה, משהו בסנטימנט בקרב העובדים השתנה השנה.
ב-1 באפריל השנה הוקם איגוד העובדים הראשון בחברה, שהיא המעסיק השני בגודלו בארצות הברית. למרות התנגדויות החברה וניסיונותיה לסכל את ההתאגדויות - כריסטיאן סמולס, עובד מחסנים שפוטר ממנה, הצליח לעשות היסטוריה ולהוביל את ההתאגדות הראשונה של עובדי מחסן לוגיסטי בניו יורק.

עתה, בפתח עונת החגים ומבצעי המכירות, אמזון ניצבת בפני שורה של שביתות ועזיבות של עובדיה, בעוד אלה מנסים לשפר את התנאים שלהם. אף שעד עכשיו לא נצפו השפעה ממשית או בעיות עם חבילות של צרכנים - האיומים מצד עובדי שרשרת הלוגיסטיקה של החבילות מעיבים על אמזון ועל יכולתה להמשיך ולעמוד בהבטחתה למשלוחים מהירים. אמש דווח ב-Verge שעובדים במחסנים בניו יורק ובקליפורניה נמצאים גם הם בתהליך הצבעת עובדים לקראת התאגדות. לפי הדיווח, עובדים של מחסן בקליפורניה איימו לשבות החל מיום שישי כמו גם עובדים במחסן בג'ורג'יה. ההתפתחויות האלה הן בוודאי לא מה שאמזון צריכה בעיצומו של הטיפול בהזמנות מהפריים דיי ולקראת ימי מכירות נוספים של נובמבר ודצמבר.

בינתיים אמזון פקפקה ביכולת של התאגדות העובדים הקיימת ואמרה שאינה מאמינה שהאיגוד משקף את תפיסת העובדים. בתוך כך אמרה החברה שתשקיע מיליארד דולר בשנה הבאה בשביל להעלות את השכר העובדים השעתיים, לפי ניו יורק טיימס