רוסיה מתכננת לפתח מנוע משחקים חדש באמצעות מענק מקרן לאומית לפיתוח טכנולוגי, כך דווח בעיתון הרוסי קומרסנט. זאת כתגובה להשתתפות במהלכי הסנקציות נגד רוסיה מצד שתי החברות המחזיקות במנועי המשחק - כלומר, סביבות פיתוח למשחקים - המובילים בעולם כרגע, אנריל (של אפיק גיימס) ויוניטי (של החברה באותו שם, שהודיעה מוקדם יותר השבוע על מיזוג עם איירון סורס הישראלית).
בפרט, אפיק מסרבת למסחר עם רוסיה, מה שאומר שמפתחים רוסים לא יכולים להשתמש בחנות הדיגיטלית שלה, בה נמכרים גם משחקים וגם כלי וחומרי פיתוח למשחקים באנריל, ויוניטי ניתקה קשרים עם "גופים מסחריים הקשורים לממשלה הרוסית" - אם כי ברמה העקרונית, מפתחים רוסים עדיין יכולים להשתמש בסביבות הפיתוח שלהן. שתי החברות גם תרמו סכומי כסף לא מבוטלים לסיוע הומניטרי לתושבי אוקראינה.
כחלק מההיערכות הרוסית להתמודדות עם סנקציות ארוכות טווח, בדומא, הפרלמנט הרוסי, נערכו דיונים מקיפים על "עצמאות דיגיטלית", והמנוע החדש, אם יפותח, בהחלט אמור להיות חלק מהותי ממנה, לאור העובדה שברוסיה, כמו גם באוקראינה, יש תעשיית משחקים משמעותית. עם זאת, לפי סקר כבר באפריל שפורסם באתר הרוסי App2Top, המיועד לאנשי תעשיה מקומיים, קרוב למחציתם כבר עזבו או עומדים לעזוב את גבולות המדינה - מי מסיבות כלכליות ומי מסיבות פוליטיות, או משתיהן.
מקור בתעשיית הגיימינג הרוסית שצוטט על ידי קומרסנט הודה שהפרויקט נשמע לו "אפשרי, אבל יקר וממושך", בעיקר לאור העובדה שסביב יוניטי ואנריל כבר נוצר אקוסיסטם שלם של פיתוח. "בפרויקט החדש לא יהיה שום דבר כזה, אז השאלה היא האם הממשלה מוכנה להשקיע מיליארדי רובלים לאורך השנים"
עם זאת, הדרך למנוע משחקים לאומי פונקציונלי - אפילו לא כזה שיהווה תחרות משמעותית לאנריל ויוניטי, אלא פשוט כזה שניתן לעשות בו משחק - עלולה להיות ארוכה מאוד. המשרד לפיתוח דיגיטלי של הקרמלין מעניק לרוב מענקים בין 20 ל-500 מיליון רובל, שהם בין ל-350 אלף ל-8.6 מיליון דולר.
זה יותר קרוב לתקציב לפיתוח של משחק קטן עד בינוני מאשר לתקציב של אופרציה מורכבת כמו פיתוח של מנוע חדש, והדבר נעשה עוד יותר מורכב לאור העובדה שחברות כמו AMD ו-NVidia עצרו גם הן את המכירות שלהן ברוסיה, מה שיקשה עוד יותר על מפתחי המנוע העתידי להתאים את התוכנה שלהם לחומרה הסטנדרטית בשוק הגיימינג. לפי המקור, בדיונים עלתה האפשרות להשקיע סכום חריג של 6 מיליארד רובל - הם 105 מיליון דולר. לצורך ההשוואה, ההוצאות התפעוליות של יוניטי ב-2021 בלבד היו 1.64 מיליארד דולר.
מקור בתעשיית הגיימינג הרוסית שצוטט על ידי קומרסנט הודה בפני העיתון שהפרויקט נשמע לו "אפשרי, אבל יקר וממושך", בעיקר לאור העובדה שסביב יוניטי ואנריל כבר נוצר אקוסיסטם שלם של פיתוח. "בפרויקט החדש לא יהיה שום דבר כזה, אז השאלה היא האם הממשלה מוכנה להשקיע מיליארדי רובלים לאורך השנים", הוא הוסיף - סכום גבוה בהרבה מהמענקים המדוברים.
גם ההסבה של מפתחי המשחקים עצמם תהיה יקרה ומורכבת. לעומת זאת, מי שכן דוחף ומעודד את הפרויקט הם, כמובן, חברי הפרלמנט - אלו שלא יצטרכו לכתוב שורת קוד אחת לא עבור המנוע וגם לא עבור המשחקים שאולי מישהו, מתישהו, יפתח בהם, אבל בהחלט אלו שרוצים להתבלט בתפקיד שלהם עכשיו, גם כפטריוטים וגם כמומחים בטכנולוגיות.
במאי האחרון נפגשו בכירים מתעשיית הגיימינג הרוסית עם נציגים מהממשלה. לפי דיווח של קומרסנט, הרעיון לפיתוח מנוע משחק עצמאי עלה דווקא שם. כיוון נוסף לסיוע שביקשו המפתחים הרוסים מהממשלה היה דווקא קשור לשוק המשחקים הסיני, שם לדבריהם "יש כסף שיכול לפצות על הכסף המערבי". אלא ששוק המשחקים הסיני נמצא תחת רגולציה קיצונית: לפני שלושה ימים, למשל, הרגולטור הסיני אישר בפעם השלישית בלבד השנה מקבץ חדש של משחקים - 67 משחקים חדשים אושרו למכירה או להורדה בסין (זאת לצד, יש לציין, פעילותה של תעשייה פיראטית אדירת ממדית). המפתחים אמרו שללא ערוץ ממשלתי, הסיכויים שלהם לעבור את הרגולציה קלושים.