אינפלואנסרים - "משפיעני רשת" - הפכו בשנים האחרונות למיני-תעשיית פרסום בפני עצמם. אנשים שצברו מאות אלפי, ולפעמים גם מיליוני, עוקבים ברשתות החברתיות - מפרסמים בעמוד שלהם מוצרים שונים.
הרגולציה עד כה היתה יחסית משוחררת, מה שהוביל לעתים לפוסטים ממומנים לחלוטין - מבלי שהגולשים מודעים לכך שההמלצה של האינפלואנסר ניתנה בתשלום. מה שהגביל אינפלואנסרים היה החוקים של הרשת החברתית שבה הם מפרסמים, מה שמשאיר את שיקול הדעת בצד התעשייה.
כעת גם מקבלי ההחלטות באירופה נכנסו לאירוע.
צרפת העבירה חוק חדש שמגביל את הפרסום ברשת, ומכוון גם לאינפלואנסרים. זו המדינה הראשונה באירופה שמעבירה חוק שכזה, בתקווה שמדינות אחרות ביבשת יקחו דוגמה ויחוקקו חוק דומה. נכון לעכשיו, החוק מתמקד בעיקר במה מותר לפרסם ברשת - ולא האופן שבו זה נעשה. החוק קובע כי אסור לפרסם ניתוחים פלסטיים, אתרי הימורים, או לפרסם שירותים פיננסיים שונים, כמו מטבעות קריפטו. המטרה היא למנוע פרסום מזיק או פרסום של שירותים הנחשדים כרמאויות.
בנוסף, אינפלואנסרים יצטרכו להודיע בבירור כשהם מפרסמים מוצר, ואף להודיע כשהפוסט שלהם נערך אפילו רק עם פילטר. לדוגמא: אם משפיען יקדם מוצר בטיקטוק, תהיה חייבת להיות מצורפת הצהרה או כתובית שמלווה את הסרטון במהלך המסרים הקידומיים. בנוסף, החוק סוגר פירצה בחוק הצרפתי, כך שכל החוקים שחלים כל פרסומות בכל סוגי המדיה השונים חלים עכשיו גם על כל מי שמפרסם ברשת, לרבות אינפלואנסרים ברשתות חברתיות.
מדובר בחוק המקיף ביותר, והחמור ביותר שעבר בנוגע לפרסום ברשת, ולא ידוע עדיין כיצד הוא ישפיע על תעשיית הפרסום ברשת
חברות או משתמשים פרטיים שיעברו על החוק צפויים לקבל עונש של עד שנתיים מאסר בפועל, וקנס בגובה של עד 300 אלף יורו. בנוסף, משתמשים שיעברו על החוק עלולים להיות מוחרמים מהרשתות החברתיות בהם הם פרסמו. החוק כבר עבר את הבית העליון והתחתון בצרפת ויכנס לתוקף בתוך שבועיים. הרגולטור הצרפתי יפרסם מסמך ובו הנחיות לכל מי שמעוניין לפרסם ברשת.
מדובר בחוק המקיף ביותר, והחמור ביותר שעבר בנוגע לפרסום ברשת, ולא ידוע עדיין כיצד הוא ישפיע על תעשיית הפרסום ברשת ועל התעשייה ההולכת וגדלה של אינפלואנסרים במדינה. ע"פ משרד האוצר הצרפתי, ישנם למעלה מ-150 אלף אינפלואנסרים המפרסמים לקהל דובר צרפתית בעולם. לחוק החדש תהיה השפעה אדירה על הרבה מאוד אנשים שזוהי פרנסתם. מצד שני, עד כה התחום היה פרוץ, ומשתמשים נפלו לרמאויות ששווקו דרך רשתות חברתיות. כעת צרפת מקווה לשנות את המאזן ולוודא שגם האינטרסים של המדינה מופעלים בפיקוח על אינפלואנסרים שמפרסמים ברשת.