הדוחות הטובים של דיסני אתמול השלימו את פניית הפרסה הגדולה של תחום הסטרימינג. בין בשורות על הכנסות שיא בפארקים וצמיחה יפה במספר המנויים, דיסני הודיעה גם על העלאת מחירים של 38% לשירות הסטרימינג דיסני+ ועל השקת מסלול מוזל בשילוב פרסומות כבר בדצמבר. אבל מוזל זה מושג יחסי כי המחיר של מסלול הפרסומות יעמוד של 7.99 דולר, שהוא המחיר שעלה עד היום שירות פרימיום נטול פרסומות.
דיסני כמובן אינה היחידה, גם נטפליקס עובדת על השקת מסלול שיכלול פרסומות וכעת משנקבע הבנצ'מרק, סביר שגם היא תנקוט במהלך דומה של מסלול מוזל שהוא בעצם הפרימיום של אתמול. עתיד הסטרימינג, במילים אחרות, הוא פרסומות. בדיוק כמו בערוצים המסחריים "של פעם".
הכותרות אמנם מדברות על כך שדיסני עקפה את נטפליקס במספר המנויים לשירותי הסטרימינג שלה, אבל הנתון הזה כולל גם מנויים ל-ESPN והולו שדיסני מחזיקה בשני שליש ממנה; לדיסני+ נטו יש עדיין כמה עשרות מיליוני מנויים פחות מלנטפליקס.
הכותרות אמנם מדברות על כך שדיסני עקפה את נטפליקס במספר המנויים לשירותי הסטרימינג שלה, אבל הנתון הזה כולל גם מנויים ל-ESPN והולו שדיסני מחזיקה בשני שליש ממנה; לדיסני+ נטו יש עדיין כמה עשרות מיליוני מנויים פחות מלנטפליקס
דיסני, ממש כמו נטפליקס, מיצתה כנראה את מנועי הצמיחה שלה. דיסני+ הושק השנה ב-50 מדינות ומרבית הצמיחה הגיעה מהקהל הבינלאומי (למעשה במולדת דיסני הוסיפה רק 100 אלף מנויים יחסית לרבעון קודם). מי שלא רצה את מסלול הפרימיום של דיסני+ ב-7.99 דולר, כנראה לא ישתכנע לשלם את אותו מחיר היום כדי לקבל גם פרסומות.
אבל זו בדיוק הסיבה שדיסני יכולה להרשות לעצמה להעלות מחירים בצורה כל כך חדה. האסטרטגיה הנוכחית של החברה היא "רווחיות על פני צמיחה" ולמרות הפסדי שיא של חטיבת הסטרימינג ברבעון הנוכחי - 1.06 מיליארד דולר - היא צופה להגיע לרווחיות כבר ב-2024. במקביל בחברה דווקא הורידו את תחזיות הצמיחה שלהם למספר המנויים בשנתיים הקרובות ב-15 עד 30 מיליון איש. אז איך מגיעים לרווחיות אם המנויים לא שועטים בהמוניהם ובלי לצמצם תכנים? פרסומות.
האסטרטגיה הנוכחית של דיסני היא "רווחיות על פני צמיחה" ולמרות הפסדי שיא של חטיבת הסטרימינג ברבעון הנוכחי - 1.06 מיליארד דולר - היא צופה להגיע לרווחיות כבר ב-2024
אחרי כמה שנים פרועות של הוצאות בלי חשבון ותחושה שהשמיים הם הגבול מבחינת מספרי מנויים, חברות הסטרימינג גילו שההערכות שלהן היו מוגזמות. תחזיות למאות מיליוני מנויים משלמים בעולם הוחלפו במספרים צנועים יותר שנעים סביב רף עליון של כ-250 מיליון. אבל פחות מנויים לא אומר פחות תוכן, להפך. התחרות מחריפה והלקוחות מדלגים הלוך ושוב בין שירותים בהתאם להיצע של אותו חודש. החשבון פשוט מאוד: אם ההוצאות לא יורדות וההכנסות לא גדלות, הרי שצריך למצוא דרך להכניס יותר מכל לקוח.
בשנים האחרונות הורגלנו לחלק את הרשת לשניים: השירותים שניתנים לנו בחינם אבל קוצרים אותנו לפיסות מידע שנמכרות למפרסמים, והשירותים שאנחנו משלמים עליהם כדי לקבל נסיעה חלקה, נטולת הפרעות ובוודאי נטולת ניצול. אחרי הכל, זו הייתה ההבטחה הגדולה של נטפליקס ואפילו ספוטיפיי - תשלמו ותקבלו חוויה נטו. היום נוספה לאלה אפשרות נוספת: תשלמו אותו דבר ותקבלו את מה שפעם נתנו לכם בחינם. ברוכים הבאים לגולדן רינג.