אמזון צפויה לפטר 10,000 עובדים בחודש הקרוב ע״פ דיווחים, וייתכן שעל הכוונת כמה מוצרים שהחברה מאוד מזוהה איתם. אלכסה, העוזרת הקולית של אמזון המגיעה עם מכשירי הרמקולים החכמים שהחברה מוכרת, ככל הנראה תהיה בין הקיצוצים הגדולים, מאחר שהמחלקה שאמונה עליה מפסידה לחברה 10 מיליארד דולר בשנה. Business insider ראיין מספר עובדים מהמחלקה, כשעובד לשעבר כינה את אלכסה ״כישלון קולוסאלי״, ואחרים תיארו ״מחלקה במשבר״.
אלכסה הוצגה לפני עשר שנים, והיתה פרויקט שג׳ף בזוס דחף באופן אישי. הרמקולים הראשונים של אמזון היו להיט גדול ואחד המוצרים הנמכרים ביותר בחנות במשך שנים. אחת הסיבות לכך הייתה שהרמקולים נמכרו במחיר עלות, בתקווה שבעתיד, כשמוצרים של אמזון ישלטו בבית ובחיי היום יום של המשתמשים, ימצאו באמזון דרך לעשות להם מונטיזציה ולהכניס כסף. ג׳ף בזוס היה כל כך מרוצה מהמכירות של אלכסה, שהוא דחף את המחלקה ליצור מוצרים נוספים שכוללים את העוזרת הקולית, כולל מיקרוגל שמופעל באמצעות קולה של אלכסה. התוכנית בסופו של דבר לא יצאה לפועל.
בחברה קיוו שהרמקולים החכמים יעזרו למשתמשים לקנות יותר מוצרים באמזון, מאחר שזה יהיה קל יותר פשוט לבקש מאלכסה לרכוש מוצר בהוראה קולית. אך ממה שמספרים העובדים במחלקה, נראה שחוץ מלבקש מאלכסה לנגן מוסיקה או להדליק את האורות בבית, מעט מאוד אנשים דיברו עם המכשיר שלהם.
מדיווחי עובדים במחלקה, נראה שהשימושים של המשתמשים באלכסה היו מצומצמים מאוד, ומלבד לבקש מאלכסה לנגן מוסיקה או להדליק את האורות בבית, מעט מאוד אנשים דיברו עם המכשיר שלהם
אמזון ניסתה ליצור שיתופי פעולה עם חברות נוספות כשהשיקה את אלכסה Skills, שירות שמאפשר למפתחים חיצוניים ליצור פקודות קוליות עבור אלכסה. לשירות הצטרפו בהתחלה חברות כמו דומינוס פיצה או אובר, ואמזון קיוותה שעל כל הזמנה של מונית בעזרת אלכסה, היא תוכל לגזור רווח. אך השימוש במוצר ירד וב-2020 הצוות של אלכסה הפסיק לפרסם דוח מכירות בגלל שלא היה שימוש במוצר.
המשבר של אלכסה
בנוסף, מספר שערוריות רדפו את אמזון בגלל אלכסה. דיווחים על משתמשים שמקבלים הקלטות של משתמשים אחרים שהם לא מכירים דרך הרמקול החכם של אמזון, ודיווח על עובדים של אמזון שמאזינים לשיחות פרטיות של משתמשים, העלו דאגות בנוגע לפרטיות.
דיווחים על משתמשים שמקבלים הקלטות של משתמשים אחרים שהם לא מכירים דרך הרמקול החכם של אמזון, ודיווח על עובדים של אמזון שמאזינים לשיחות פרטיות של משתמשים, העלו דאגות רבות בנוגע לפרטיות
המשבר של אלכסה מסמן משבר גדול יותר במחלקת פיתוח ה-Hardware באמזון. העובדים במחלקה טוענים כי הם נמצאים במשבר כבר כמה שנים, כשיש ירידה בשימוש במכשירים ובפיתוח שלהם מצד מפתחים צד שלישי. ״אין באמת תמריץ יותר לבנות מכשירים חדשים שאנשים באמת רוצים״, אמר עובד אחד. ״מה אמזון מנסה לעשות? להיות הטובה ביותר או להיות הזולה ביותר?״.
לאלכסה שתי מתחרות עיקריות - העוזרת האישית של גוגל, שגם היא מכרה מכשירים חיצוניים זולים במטרה להגיע לכמה שיותר בתים, וסירי, העוזרת האישית של אפל, שמגיעה בעיקר במכשירי הטלפון שלה. אפל מוכרת את הרמקולים החכמים שלה במחיר הרבה יותר גבוה מגוגל ואמזון, בתקווה לעשות כסף ממכירת המכשיר עצמו. עד כה, הרמקולים של אפל לא מכרו המון יחידות, והיא הפסיקה את מכירת ה-Homepod שלה.