גוגל חיפוש אפליקציה (צילום: PixieMe, shutterstock)
גוגל. איך למצוא תשובה של אדם אמיתי? | צילום: PixieMe, shutterstock

"גוגל צריכה לקנות את רדיט תמורת 10 מיליארד דולר ולהפעיל את האתר למרות שהוא מפסיד". הציטוט הזה, שהופיע בציוץ של היזם הסדרתי ניקיטה ביאר, מעורר הדים בעמק הסיליקון בשבוע האחרון. 

לכאורה, אין סיבה שגוגל תקנה את רדיט ותספוג את ההפסדים, אבל בפועל מנוע החיפוש של גוגל, מוצר הדגל של אחת מהחברות הגדולות והחזקות בעולם, מתקשה לתפקד בעקבות השיבושים ברדיט.

רדיט (Reddit), למי שלא מכיר, הוא האתר שפעם קרא לעצמו "העמוד הראשי של האינטרנט". למרות שיש לו משמעותית פחות משתמשים מרשתות חברתיות כמו פייסבוק או טיקטוק, מדובר באחד האתרים הגדולים והחשובים באינטרנט.

באתר פועלת מערכת פורומים מסועפת וכל אחד יכול לפתוח בו פורום על נושאים ענקיים עד איזוטריים לחלוטין, ולנהל קהילה שבה החברים מחליטים ומצביעים לגבי התכנים שמעניינים אותם.

כל הרשתות החברתיות נשענות על התוכן של גולשים, אבל ברדיט המפגש בין הפלטפורמה לבין המשתמשים אפילו יותר אקוטי, מאחר שאת הפורומים מנהלים באופן עצמאי מעין מפקחים, שהם המשתמשים שהקימו את הפורום או קיבלו רשות לנהל אותו. הם עובדים בהתנדבות ולמעשה הם משתמשים רגילים, עם זכויות וחובות אחרות. הנתון הזה הופך את רדיט לאתר קהילתי יותר.

בשנה האחרונה פורסמו לא מעט כותרות על כך שמנוע החיפוש של גוגל הפך לכבד ומיושן, הוא מציג רק פרסומות או דפים שנבנו כמו פרסומות ונכתבו על ידי מומחי SEO שרק עובדים יומם ולילה ללמוד את האלגוריתם של גוגל

הקשר הזה נבחן בשבוע האחרון, כשהמשתמשים יצאו נגד שינוי כיוון משמעותי בהנהלת רדיט. לא מעט מנכ"לים של החברה התנגשו עם הגולשי, אבל נראה שהמנכ"ל הנוכחי, סטיב הופמן, מתעלה על כולם. הוא הכריז על כך שרדיט תגבה כסף עבור השימוש ב-API של האתר, מהלך שיגרום להרבה מאוד אפליקציות צד שלישי להפסיק את פעילותן.

המשתמשים מצידם החליטו להחשיך את האתר והעבירו כמה מהקהילות הכי גדולות ברדיט למצב "פרטיות", ובכך סגרו את המידע שיש בהם כלפי חוץ. בבת אחת, רדיט איבד חצי מכמות התוכן בו.

מנכ"ל רדיט חולם על הנפקה

נתונים של סימילארווב מראים שישנה ירידה חדה בכמות הכניסות לאתר וחמור מכך, ירידה חדה בכמות הזמן שהמשתמשים מבלים באתר. הופמן מצידו, חושב שהכל יחלוף ועומד על שלו. הוא מעוניין לקחת את רדיט להנפקה, וכדי לעשות זאת הוא מנסה להפוך את החברה לריווחית. למרות שרדיט רחוקה פרסומות, היא רחוקה מלהכניס מספיק כסף.

בצד השני נמצאת גוגל. כביכול, מה הקשר בין שני האתרים הללו? אז זהו, שיש קשר הדוק, מאחר שכיום רדיט הוא אחד מספקי התוכן הגדולים ביותר שמזין את מנוע החיפוש.

בשנה האחרונה פורסמו לא מעט כותרות על כך שמנוע החיפוש של גוגל הפך לכבד ומיושן, הוא מציג רק פרסומות או דפים שנבנו כמו פרסומות ונכתבו על ידי מומחי SEO שרק עובדים יומם ולילה ללמוד את האלגוריתם של גוגל.

אתר הפורומים רדיט (צילום: BigTunaOnline / Shutterstock.com)
רדיט. מי ישמור על האינטרנט חופשי? | צילום: BigTunaOnline / Shutterstock.com

אז איך מוצאים בימינו תשובה נורמלית שנכתבה על ידי בן אדם אמיתי עם חוויה אמיתית על העולם ולא רק מישהו שמנסה למכור לכם משהו? זה פשוט - מוסיפים לשורת החיפוש את המילה Reddit. גם בלי זה, הרבה מאוד מהחיפושים יעלו דפים מרדיט.

האתר ותיק מאוד ואפשר למצוא בו מגוון תשובות שאנשים כתבו במענה לשאלות קטנות כגדולות במהלך השנים. בגלל שרדיט היה עד כה אתר פתוח, גוגל יכלה לנצל את כמות המידע המטורפת שבאתר ולהשתמש בו. ובגלל שמנוע החיפוש ברדיט עצמו הוא לא מרשים, עדיף לחפש תכנים בגוגל דרך רדיט.

גוגל נראית כאילו היא היא האינטרנט, והאינטרנט הוא ענק ואינסופי, אך בימינו היא מסתמכת על מספר מקורות מאוד מצומצם. יש הרבה מאוד אתרים שגוגל אינה מאנדקסת, או שהיא מאנדקסת אבל לא טוב. רדיט, כמו ויקיפדיה, הוא מקור מידע עצום עבור גוגל, ובהיעדר אלטרנטיבות אחרות, הוא גם אחת הדרכים היחידות בימינו לקבל תשובות שמרגישות כאילו מישהו אמיתי ענה אותן.

השבוע האחרון, שבו רדיט סבלה משיבושים, מוכיח עד כמה גוגל בצרות, אולי אפילו יותר ממה שהיא יודעת. כשכל חיפוש בטיקטוק מוביל את המשתמשים לבן אדם אמיתי, למה להמשיך לחפש במאגר הפרסומות שהוא גוגל?

רדיט, כמו ויקיפדיה, הוא מקור מידע עצום עבור גוגל, ובהיעדר אלטרנטיבות אחרות, הוא גם אחת הדרכים היחידות בימינו לקבל תשובות שמרגישות כאילו מישהו אמיתי ענה אותן

לסיפור הזה יש זווית נוספת, שאמורה להפחיד את גוגל ואת רדיט גם יחד, וזאת, כמובן, הבינה המלאכותית (AI). אחת הסיבות לכך שרדיט רוצה לגבות יותר כסף עבור ה-API שלה, היא העובדה שמודלים לשפה מתאמנים על הרשת הפתוחה, וכחלק מכך הם סורקים אתרים שלמים כמו רדיט בשביל לשאוב מהם מידע.

כל השאיבה הזאת עולה הרבה מאוד כסף לרדיט, שרואה עלייה בצריכת הנתונים, אבל מעט מאוד לחברות ה-AI שמשתמשות במידע הפתוח הזה ומוכרות אותו באריזה חדשה ונוצצת של AI. רדיט רוצה גם חלק מהכסף הזה.

זאת גם אחת הסיבות לכך שטוויטר, שהייתה רשת שניתן לחפש בה מידע גם אם לא היית משתמש רשום, סגרה את האפשרות הזאת בפני מי שלא ביצע Login. הרובוטים של כלי ה-AI מחפשים לסרוק את הרשת, ובתגובה הרשת מקימה עוד חומות ועוד גדרות. הרשת נהיית פחות ופחות פתוחה.

עוד חדשות רעות לגוגל

מדובר בעוד חדשות רעות לגוגל, שמסתמכת על אינדוקס של הרשת הפתוחה. גוגל נולדה בתקופה שבה הרשת הייתה אוקיינוס ענק שבו רק צריך ללמוד איך מוצאים את החומרים הנכונים.

עכשיו, במקום שגוגל שולחת זרועות ארוכות לרחבי הרשת, ישנם הרבה אנשים שלמדו את גוגל ושולחים את התוכן הלא טוב שלהם ישירות אליה. כמו שישנם אנשים שיוצרים תוכן בידורי או אינפורמטיבי לטיקטוק, יש אנשים שיוצרים בעיקר תוכן פרסומי ושיווקי עבור גוגל. המקומות באוקיינוס שבהם גוגל כן יכולה להגיע למשתמשים עצמם, הולכים ונסגרים בפניה.

וכל זה כשחיפוש ה-AI כבר איתנו. רבים ראו בו כאיום הגדול ביותר על מנוע החיפוש של גוגל, אבל גם אותו AI יהיה רע יותר שבעתיים בעולם האינטרנט הסגור. מודלי השפה ישאבו את המידע שלהם ממפרסמים כמו גוגל, והמשתמש אפילו לא יוכל לראות ולהחליט בעצמו מאיפה מגיע המידע שהוגש לו.

ההשבתה של רדיט מוכיחה עד כמה האינטרנט משתנה לנו מול העיניים. חיפוש נשען על חופש, על מרחבים אינסופיים של מידע, בעוד האינטרנט הולך ונסגר, והופך לקהילות קטנות ויותר ויותר שכמעט לא יקיימו קשר אחת בין השניה. או שאולי, כמו שניקיטה ביאר המליץ, גוגל תקנה את רדיט ותריץ אותו. מישהו צריך לספוג הפסדים בשביל שחלק מסוים מהאינטרנט יישאר חופשי.