אילו רשימת רבי המכר של עולם ה־NFT הייתה מסיבה, היו משתתפים בה בעיקר דובים מצוירים ברמת התפתחות של סטודנטים בקולג', קופים שאוהבים לשרוץ בברים זולים, וילדים מקיאים – עד שחבורה של אמזונות זועמות הייתה מתפרצת לחדר. סצנת ה־NFT היא באמת גברית להפליא ולהחריד. אבל היא מתחילה להתרחב, ולא מעט הודות לאוסף ה־NFT שנקרא World of Women (WoW), מאגר מגוון של 10,000 אוואטרים נשיים שאותם יצרה ואיירה ים קרקאי, המצהירה כי משימתה היא לתרום לעמותות המתמקדות בסיוע לנשים.
המיזם של קרקאי ייצר הכנסה של יותר מ־40 מיליון דולר בשבועיים. אף על פי שהאוסף נמכר כולו כמעט מיד עם השקתו ביולי, היצירות מתחילות רק עכשיו להפוך לפריטי אספנות יקרי ערך: ה־NFTים הנדירים ביותר של WoW – שתומחרו כולם במקור ב־0.07 אתריום, השקולים ל־225 דולר בערך – נמכרים כעת תמורת מאות אלפים.
gm friends! @worldofwomennft pic.twitter.com/DX5DHYzsmY
"היעד שלנו בפרויקט הזה הוא לאזן את הייצוג במרחב ה־NFT, ובאותה נשימה לקדם אותו ולסייע למטרות הקרובות ללבנו", אומר המניפסט באתר WoW. בעיצובים עצמם, קרקאי נמנעה במכוון מהשימוש בסמלים דתיים או פוליטיים או בכל "מאפיין שייחודי למנהגים או לפרקטיקות של תרבות נתונה". מכיוון שכל אחד מהאוואטרים נוצר באופן אקראי עם השקת הפרויקט - על בסיס מגוון של מאפיינים שעוצבו מראש - וקרקאי לא רצתה שתתקבל, לדוגמה, בחורה לבנה עם עיניים כחולות ואפרו, כך לפי ראיון מספטמבר בבלוג הקריפטו CoinDesk.
347 יצירות NFT של WoW החליפו בעלות באותו יום, ונמכרו במחיר ממוצע של 8.9 אתריום – קרוב ל־29,000 דולר. זה אומר שכעשרה מיליון דולר נסחרו ביממה הזאת בלבד
חסידי הפרויקט אומרים שההקפדה של קרקאי ותשומת הלב שלה לפרטים, לצד הבטחותיה לפעילות פילנתרופית, הם מה שמייחד את הפרויקט. "הם באמת לא מתעסקים רק באינטרסים של עצמם", אמרה לרולינג סטון משתמשת הטוויטר @IFreed23, שרכשה את אחד האוואטרים.
"הן נראות כמו כל החברות שלי"
טניה סאם, משקיעה בתחום הטכנולוגיה ומשתתפת לשעבר בתוכנית "עקרות בית אמיתיות: אטלנטה", התלהבה מאוד לראות שכל הנשים נראות כמוה. "זה ממש מרענן", אמרה לרולינג סטון בטוויטר: "הן נראות כמו כל החברות שלי". סאם אומרת ש־WoW – פרויקט ששואף להדריך מצטרפות חדשות לעולם ה־NFT באמצעות שיחות דיסקורד והמרכז החינוכי שלו, כדי לסייע להן לנווט בהצלחה במרחב הזה – היה אחד ה־NFTים הראשונים שהיא קנתה. "האמת היא שאני מופתעת לטובה ממספר הנשים והנשים השחורות שמצטרפות למרחב הזה ורוצות ללמוד עליו עוד," היא אומרת.
אוסף WoW מבצע גם "ArtDrops" חודשיים, כלומר שולח עדכונים אוטומטיים עם יצירות של אמני קריפטו חדשים ולא מוכרים מכל העולם, רבים מהם נשים, לתוך הארנקים הווירטואליים של המשתמשים. המטרה, ככל הנראה, היא להציף את המרחב בכמה שיותר פנים חדשות בכל פעם.
ומכיוון שהסלבריטאיות ממשיכות להתלהב - לא קשה במיוחד לאתר את האוסף. זו הרי קלישאה ידועה: החברה הגבוהה אוהבת להרגיש צעירה, מעודכנת ונדיבה. היצירות האלה, שנולדו כקובצי jpeg, הפכו להון חברתי מהסוג ששרלוט יורק גולדנבלט מ"סקס והעיר הגדולה" הייתה חולמת להשיג בעודה תולה בקפידה את יצירותיה של אמנית רעבה ללחם על קירות הגלריה בפארק אבניו. למה? כי הוא יגרום לה להרגיש טוב עם עצמה. רק צריך להחליף את הנדל"ן הניו יורקי המפונפן בציוצים בטוויטר.
באמצע אוקטובר הפכה ריס וית'רספון לכוכבת ההוליוודית הראשונה ששינתה את תמונת הפרופיל שלה בטוויטר לאוואטרית בלונדינית כחולת עור של WoW, אבל המבול האמיתי התרחש בינואר. בימים הראשונים של השנה החדשה, שונדה ריימס ואווה לנגוריה רכשו והציגו לראווה את ה־NFTים הנוצצים החדשים שלהן, וכמוהן גם משפיענית הביוטי והיזמת הודא קטאן. לקטאן יש חמישים מיליון עוקבים באינסטגרם, ותמונת הפרופיל שלה שם היא – נכון מאוד – אוואטר של WoW.
הקהילה צברה עוד ועוד אבק כוכבים, ולוגאן פול, היוטיובר שהפך למתאגרף, מכר אוואטר של WoW ל־The Sandbox, פלטפורמת משחקים לבניית עולמות במטאוורס, תמורת סכום עתק של 200 אתריום (יותר מ־650,000 דולר בעת פרסום הכתבה ברולינג סטון) וקבע בכך שיא חדש. כששאלו את הפלטפורמה על הסיבה שבגללה ביצעה את הרכישה הזאת - דובריה לא ענו מיד. עם זאת, בעבר כבר דיווחה The Sandbox כבר בעבר על קניית המון אוואטרים יקרים מאוספים שונים במטרה להתכונן לעתיד שבו חברי הקהילה "יהפכו תמונות NFT דו־ממדיות לאוואטרים תלת־ממדיים שמסוגלים לרוץ, לקפוץ, להתרועע, לשחק ולקיים אינטראקציה עם אוואטרים אחרים ב־Sandbox".
עשרה מיליון דולר ביממה
דמויות בולטות ממגוון תעשיות משגשגות הבחינו בכך. נאפיסה קוֹלִיֶיר, זוכת מדליית זהב אולימפית ופעמיים אולסטארית ב־WNBA; אליס דֶלַהאנט, סמנכ"לית לענייני דיגיטל בראלף לורן; סֶלבי דראמונד, סמנכ"לית מותג בבּאמבּל; והזמרת המקסיקנית תאליה, בעלת קרוב ל־40 מיליון עוקבים ברשתות – החלו כולן לקנות. ליאם פֵּיין מלהקת "ואן דיירקשן" חשף שהוא חבר ב־WoW. ובבוקר יום רביעי, 12 בינואר, הודיע הצוות של WoW, שמנהל האמנים המפורסם גיא עוזרי, הידוע בקשריו עם מדונה ועם U2, התחיל לייצג את הקולקטיב – זאת לאחר שבנובמבר התחיל לייצג אוסף NFT אחר, Bored Ape Yacht Club. כשהידיעה על עוזרי התפרסמה, פרויקט WoW כבר היה ברשימת 15 הטרנדים הכי פופולריים ב־OpenSea, שוק ה־NFT הגדול ביותר בעולם. למחרת בבוקר הוא היה במקום הרביעי, ומחיר המינימום ליצירה עלה כל כך ששוויו של האוסף נאמד ברבע מיליארד דולר.
חמישה אחוזים מהמכירה הראשונית נתרמו לעמותות המתמקדות בהשכלה לנערות ובמאבק בנישואי קטינות
347 יצירות NFT של WoW החליפו בעלות באותו יום, ונמכרו במחיר ממוצע של 8.9 אתריום – קרוב ל־29,000 דולר. זה אומר שכעשרה מיליון דולר נסחרו ביממה הזאת בלבד.
רוב הכסף הזה עבר בשוק המשני (שוק המכירות החוזרות). WoW הרוויחו רק כשני מיליון דולר מהמכירה הראשונית, ש־15 אחוז מתוכם הלכו לקרן הנועדה להשקעה באמנות קריפטו, כך לפי האתר של WoW. חמישה אחוז נוספים התחלקו בין העמותות She's the First ו־Too Young to Wed, המתמקדות בהשכלה לנערות ובמאבק בנישואי קטינות. 2.5 אחוז נוספים הלכו לחברת הקהילה בעלת הכינוי Strange Cintia, הסובלת ממקרה קשה של תסמונת העייפות הכרונית והייתה זקוקה לכסף כדי לממן ניתוח (מאז ערך הפרויקט כמה מכירות פומביות. בקיץ האחרון ערכו אחת למען Rockflower – קרן השקעות לנערות יזמות ממדינות מתפתחות – שבה גויסו 49,000 דולר).
#NewProfilePic pic.twitter.com/QsBAXjTSub
— shonda rhimes (@shondarhimes) January 7, 2022
אף על פי שבתוכניות המקוריות לא דובר על תרומות מרווחי המכירות המשניות, קבוצת WoW הודיעה שהעסיקה את אינה מוֹדג'ה, פעילת הצדק האקלימי, כיועצת פילנתרופיה שתעזור לה "לחדש את נדריה לצדקה". למודג'ה אמור להיות תפקיד משמעותי בתוכניות להקמת אוסף נוסף, גדול יותר, שלפי WoW יצא לאור השנה. ובינתיים הקבוצה מתכננת לערוך "גאלה" בקיץ, זאת לפי פוסט שפרסמה, וממנו עולה גם שאולי היא רכשה, למרבה התמיהה, מטוס נוסעים.
(c) 2022 Rolling Stone. First published on rollingstone.com. (r)
All rights reserved. Distributed by Tribune Content Agency
https://www.rollingstone.com/culture/culture-news/world-of-women-nfts-reese-witherspoon-1283724/