טסלה היא אמנם מותג הרכב החשמלי הנמכר בעולם, אבל המתחרות כבר מתחילות להאיץ מנועים ולכבוש נתחי שוק בקצב הולך וגובר. על פי נתוני חברת המחקר של בלומברג, פולקסווגן, שכבר מובילה באירופה, צפויה להדיח את טסלה מהצמרת במהלך שנת 2024 ולהפוך ליצרנית הרכבים החשמליים מבוססי סוללה (BEV) הנמכרים ביותר בעולם. לפי התחזית לשנת 2025, במקום השלישי אחרי פולקסווגן וטסלה תהיה BYD הסינית, ואילו היפניות והאמריקאית משתרכות הרחק מאחור ויגיעו לרמת תחרות עם שלוש המובילות רק בהמשך העשור. עוד עולה מהמחקר של בלומברג שהביקוש לרכבים חשמליים צפוי להכפיל את עצמו עד 2025.
פולקסווגן, שכבר מובילה באירופה, צפויה להדיח את טסלה מהצמרת במהלך שנת 2024 ולהפוך ליצרנית הרכבים החשמליים מבוססי סוללה (BEV) הנמכרים ביותר בעולם
בינתיים בארה"ב מתרחשת מיני-דרמה בשוק הרכבים החשמליים, עם כניסתן החזקה של היצרניות הדרום קוריאניות יונדאי וקיה, שמובילות בחודשים האחרונים במכירות רכבים חשמליים על פני מותגים מתחרים בתחום (שאינם טסלה). קיה EV6 ויונדאי איוניק 5 (שנמכרת גם בארץ), עברו במכירות מתחילת השנה את פורד מוסטנג Mach-E שהובילה. סטיב קוסובסקי, מנהל אסטרטגיה בקיה ארה"ב אמר שהדגמים החדשים של הקוריאניות נהנים מ"עייפות מטסלה" בשוק. קצת מספרים: יונאי וקיה מכרו ביחד מתחילת השנה ועד לסוף חודש מאי כ-21.5 אלף מכוניות. פורד מוסטנג החשמלית, מכרה קצת פחות מ-16 אלף מכוניות. טסלה, לעומת זאת, סיפקה רק ברבעון הראשון של 2022 למעלה מ-100 אלף רכבים בארה"ב, ולמעלה מ-300 אלף רכבים בעולם.
בעוד מחירי הדלק הגואים - שמגיעים כבר לממוצע בארה"ב של 5 דולר לגלון - גורמים ליותר ויותר משפחות לרכוש רכב חשמלי, גם הרכבים עצמם מתייקרים: מחירו של רכב חשמלי ממוצע בארה"ב בחודש מאי היה גבוה ב-22% מהתקופה המקבילה אשתקד, זאת לעומת עליה של 14% במחירי רכבים רגילים. הסיבה להתייקרות היא העלייה בעלויות הייצור והאספקה: מחירם של חומרי הגלם המשמשים לייצור סוללות עבור רכבים חשמליים, כמעט והוכפל לעומת מחירם לפני פרוץ מגיפת הקורונה, כך לפי הדיווח של חברת הייעוץ AlixPartners בוול סטריט ג'ורנל.
למצב על הכביש יש כמובן השפעה ישירה גם על שוק ההון: המניות של יצרניות הרכב הסיניות שנסחרות בארה"ב ודשדשו בשנה האחרונה נהנו בחודש האחרון מעליה בת עשרות אחוזים ומדגימות את אמון המשקיעים. NIO עלתה כ-45% בחודש האחרון, Auto Li עלתה 68% בחודש האחרון ו-XPENG עלתה כ-57%. טסלה, ששווי המניה שלה גבוה פי כמה מונים מזה של מניות היצרניות הסיניות, ירדה בחודש האחרון כ-3%. קרן נאמנות דרום קוריאנית שמשקיעה בתעשיית הרכב ומנהלת נכסים בשווי 887 מיליון דולר צמצמה את החשיפה שלה לטסלה לרמה הנמוכה ביותר אי פעם - תוך הרחבת הפורטפוליו עם השקעות בחברות הרכב הסיניות Xpeng ו-BYD.