האם גוגל תצטרך להיפרד מעסקי הפרסום שלה - שמייצרים מאות מיליארדי דולרים בשנה? משרד המשפטים האמריקאי תובע את גוגל, על רקע מעמדה הדומיננטי בשוק הפרסום הדיגיטלי, ושואף לפרק אותה מחלק מנכסיה בתחום. תביעה קודמת, שהוגשה בתקופת ממשל טראמפ, האשימה את גוגל בבעלת מעמד מונופוליסטי שפוגע בתחרות בשוק הפרסום. הדיון בתביעה זו נקבע לספטמבר השנה. עם זאת, ממשלו של ג'ון ביידן מגביר את הלחץ על חברות הטכנולוגיה, ובשנתיים האחרונות הצהיר במספר הזדמנויות כי הפיקוח עליהן יוגבר.
התביעה טוענת כי גוגל "השחיתה תחרות לגיטימית בשוק הפרסום הדיגיטלי, באמצעות קמפיין שיטתי לשליטה מוחלטת בכל כלי הפרסום". היא מבוססת על כך שעסקי הפרסום של גוגל נרחבים והיא נותנת שירות הן לפלטפורמות שהמודעות מופיעות בהן, והן למפרסמים עצמם.
כלומר, מודעות בגוגל מופיעות גם במנוע החיפוש וגם ביוטיוב, אך הבעייתיות נובעת מכך שגוגל מחזיקה גם בפלטפורמת הפרסום, וגם בתהליך רכישת המודעה מול המפרסמים. כך, למשל, יכולה גוגל לקבוע כי מי שמעוניין לפרסם ביוטיוב חייב לרכוש את המודעה דרכה - מה שמונע תחרות על התעריפים. הדרישה מגוגל כעת היא למכור את עסקי הפרסום שלה כך שהיא תישאר רק הפלטפורמה שבה מופיעות הפרסומות.
גוגל טוענת מצדה כי אינה מונופול בתחום, ומביאה כראיה את העובדה שכל חברות הטכנולוגיה, ובעיקר מטא - חברת האם של פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם - הן מתחרות בשוק.
כזכור, השבוע הודיעה גוגל על סבב פיטורים נרחב, כשההערכות הן שגוגל הצליחה להימנע עד כה מפיטורים בזכות מנוע החיפוש שלה - שממשיך לייצר הכנסות משמעותיות גם בתקופה זו של האטה בשווקים העולמיים.