כריס צ'אפל יוטיובר
כריס צ'אפל. הערוץ ממומן מתמיכה של עוקבים

"סין הלא מצונזרת" הוא ערוץ מצליח מאוד ביוטיוב. הוא פעיל מאז ספטמבר 2012, יש לו למעלה מ-1.85 מיליון עוקבים (ועם למעלה מ-100 אלף עוקבים בטוויטר) ולמעלה מ-1,700 סרטונים, כולם על סין. הוא עוקב כבר עשור אחר התפתחויות חדשותיות משמעותיות בסין, ומסקר אירועים בעלי חשיבות גלובלית, כמו ההפגנות בהונג קונג ב-2019, או המלחמה בין הפלגים בצמרת המפלגה הקומוניסטית הסינית.

"ערוץ China Uncensored יביא את האמת על התוכנית הסודית של המפלגה הקומוניסטית הסינית להשתלט על העולם. אנחנו צוחקים. בערך...". זו שורת הפתיחה בביו הערוץ. באופן די אירוני, מפעילו של העמוד, כריס צ'אפל, טוען כי דווקא יוטיוב בהחלט מצנזרת אותו - בשלל דרכים יצירתיות, בהן הגבלת החשיפה לפרסומות שמגבילה מאוד את יכולתו להתפרנס מהערוץ וחסימת הערוץ מחשיפה באמצעי החיפוש.

הערוץ נשמע לכם מעניין? רוצים למצוא אותו? חפשו אותו. השלמה אוטומטית ביוטיוב לא תהיה בשורת החיפוש. גם לא בגוגל. מתי בפעם האחרונה נאלצתם לכתוב שאילתא במלואה במנוע החיפוש שלכם? וזה לא רק הערוץ הספציפי הזה. אם תיכנסו לגוגל ותחפשו את המילים: protest in ch; תקבלו מחאה בצ'ילה, בשיקגו ובעוד מקומות, אבל לא בסין.

 

בחודש שעבר היו מחאות קשות במפעל בפוקסקון. צ'אפל פרסם חלק מהסרטונים, שהראו איך עובדים סינים שהפגינו נגד תנאי העסקתם במפעל הגדול בעולם להרכבת אייפונים, הוכו בידי הרשויות. יוטיוב לטענתו הגבילה את הסרטונים, בטענה שמדובר בתוכן שאינו מתאים לערכי הקהילה, קבעה שמדובר בתוכן שמתאים לגילאי 18+ ובכך גם הורידה חשיפה לתוכן - וגם מנעה מהמפרסמים להרוויח ממודעות.

בהתכתבות עם tech12, צ'אפל, מאשים שהרשת החברתית מבוססת הווידיאו של גוגל מורידה חשיפה לתכניו לפחות 5 שנים. "הקמתי את הערוץ כי ראיתי שהרבה אנשים, במיוחד בארה"ב, לא היו מודעים לאיום מצד המפלגה הקומוניסטית וללא מושג איך השלטון משפיע על העם הסיני", כתב צ'אפל. "בחרתי ביוטיוב כפלטפורמה שלי, בשל היכולת להגיע לקהל רחב ככל האפשר. אז זו הייתה חברה שהיה נהדר לעבוד איתה והיא הייתה מאוד תומכת ליוצרי התוכן והייתה מעוניינת לראות שיצליחו. אבל זה החל להשתנות".

לדבריו, כבר לפני 5 שנים יוטיוב החלה להסיר פרסומות מתוכן "רגיש או שנוי במחלוקת", ש"מכסה בערך את כל מה שאנחנו מכסים בערוץ שלי", הוא מספר. "המצב היה כל כך גרוע, שב-2019, כשהיינו בהונג קונג וכיסינו את ההפגנות שם, יוטיוב פשוט עשתה דה מונטיזציה למרבית הפרקים שלנו".

"עכשיו המצב רק החמיר. בנוסף לדה-מונטיזציה, יוטיוב החלה להגביל את הצפייה לפי גיל. הגבלת הגיל גרועה בהרבה, כי זה אומר שאי אפשר לראות את הסרטון בכלל אם אין לך חשבון גוגל שאתה רשום בו בעת הצפייה. יוטיוב גם לא תמליץ על התוכן כמו שהאתר עושה לתכנים שלא מוגבלים ובפשטות: זה הורג את הצפיות. כל המטרה שלנו זה להשאיר אנשים מודעים למה שקורה בסין, אבל אנחנו לא מצליחים להעביר את המסר שלנו".

לדבריו, יוטיוב לא הגדירה מהו "תוכן לא מתאים", אבל הם הגבילו צפייה לתוכן באנאלי, כמו המדיניות החדשה של בריטניה כלפי סין. "הסיבה היחידה להערכתי שהגבילו את הצפייה בסרטון זה בגלל שבדקה 1:53 בסרטון אנחנו מראים תמונת סטילס של משטרת הונג קונג עוצרת מפגינים. היו לנו בעיות דומות כשהראינו תמונות של אויגורים מכוסי עיניים".

"הערוץ ממשיך להתקיים רק בגלל העוקבים שלי"

כדי לנסות ולהמשיך לפרסם תכנים, צ'אפל הקים עוד 2 ערוצים, אחד על הפוליטיקה בארה"ב ואחד על גיימינג. "לא הקמתי את הערוץ בשביל להרוויח כסף, אבל זה הגיע למצב כל כך גרוע, שכמעט ולא היינו מסוגלים להמשיך ולייצר תוכן. הצלחנו להתחמק מסגירה באמצעות קמפיין באתר patreon עם העוקבים שלנו, שהתמיכה שלהם השאירה את התוכנית בחיים. אני חושב שזו עדות לכך שאנשים מבינים את הערך לקבלת מידע על ה-CCP. עד היום, מרבית התקציב שלנו מגיע מתרומות של עוקבים".

צ'אפל לא לבד כמובן בטענה שיוטיוב מצנזרת אותו. יוטיוברים נוספים העוסקים בנושאים הקשורים לסין או ערוצים פיננסיים, שמתעסקים בין היתר גם בכלכלת סין, טוענים בסרטונים שלהם שיוטיוב מורידה להם חשיפה, בשל העיסוק בסין. ייתכן, שכמו לא מעט טרנדים, מדובר בניסיון של היוטיוברים לקבל תמיכה נוספת מהקהל ולהרוויח עוד כסף כמובן. זה אפילו הגיוני, כשיוצרי תוכן רוכבים על כל גל שיכניס להם עוד דולרים נטו לכיס. אבל עובדתית, יוצרי תוכן שמדברים על סין, מטשטשים את התמונות מפוקסקון כדי שהאלגוריתם לא יפגע להם בשיתוף התוכן.

היוטיובר מקס: "הסרטון הקודם שהעליתי על סין נהרג על ידי יוטיוב שעשתה לו דה-מונטיזציה. הם לא אהבו שאני מדבר על המפלגה הקומוניסטית וחושף את הפשעים שלהם. האמת היא שהביג טק שונאים תוכן כזה"

הנה דוגמה נוספת והפעם של יוטיובר שמפנה עוקבים לרשתות חברתיות אחרות, בגלל שלטענתו יוטיוב פוגעת בסרטונים שלו ואפקטיבית "סותמת לו את הפה". "קודם כל מילה מהספונסר שלי: אני", אמר היוטיובר מקס, שמפעיל את הערוץ Stoic Finance ולו למעלה מ-155 אלף עוקבים. "הסרטון הקודם שהעליתי על סין נהרג על ידי יוטיוב שעשתה לו דה-מונטיזציה. הם לא אהבו שאני מדבר על המפלגה הקומוניסטית וחושף את הפשעים שלהם. האמת היא שהביג טק שונאים תוכן כזה ויש כל כך הרבה שאני רוצה לדבר עליו אבל פשוט לא יכול ביוטיוב, בגלל זה הקמתי עמוד חדש בפלטפורמה אחרת", המשיך והפנה את עוקביו לערוץ חדש ברשת דיסקורד.

בסרטון על החסימה של תעשיית השבבים, היוטיובר המפעיל את הערוץ Business Basic אמר: "אתם יודעים מה קר? האלגוריתם של יוטיוב, הוא לא כל כך נחמד עם תכנים שנויים במחלוקת או פוליטיים כמו הסרטון הזה".

האמירות האלה לא מפתיעות: סין באופן אקטיבי מצנזרת תכנים מאז ומעולם. לאחרונה בעת צילום המונדיאל, השידורים בסין נמנעו מלהציג קהל ללא מסכות, ובעת המהומות בפוקסקון, סין הציפה את טוויטר בפורנו כדי לטשטש את התוצאות. למעשה, לא מופרך לחשוב על צבא של צנזורים בשירות המפלגה הקומוניסטית שעושים דיסלייק לכל סרטון ביקורתי על סין ומתלוננים עליו כתוכן פוגעני. וישנה כמובן האפשרות שביוטיוב מצנזרת את התכנים מרצונה. 

האינטרסים של גוגל בסין

על פניו, אין לאלפאבית סיבה לשתף פעולה עם הממשל הסיני. כל הכנסות החברה מאזור אסיה-פסיפי היוו 17% מהכנסותיה ברבעון שעבר וזה כולל שווקים כמו יפן. מ-2010 מרבית השירותים שמפעילה גוגל אינם פעילים בסין בעקבות מה שמכונה "חומת האש הגדולה", שהביאה את המשטר הסיני לחסום אתרים שלא עמדו בחוקי הצנזורה המחמירים של החוק הסיני - כשהלכה למעשה זה כמעט כל אתר שאינו סיני.

כיום סינים שמחפשים בגוגל מופנים לגוגל הונג קונג. רק באוקטובר האחרון הודיעה על הפסקת פעילות הטרנסלייט לאור חוסר שימוש, כשגם ה-MAPS ומרבית מוצרי החברה לא זמינים שם למעלה מעשור. אגב, גוגל לא לבד. בשנים האחרונות מיקרוסופט הורידה את לינקדאין במדינה ואמזון ביטלה את שירותיה גם ואין בכלל מה לדבר על הרשתות של מטא.

אבל גוגל לא באמת עזבה את סין.אלפבית מושקעת בכמה מיזמים סיניים, כמו גם מייצרת ומוכרת שם את הסמארטפון שלה, פיקסל. בנוסף, באמצעות ה-CVC שלה CapitalG אלפאבית מושקעת ב-Full Truck Alliance, שזו זירת מסחר שמקשרת בין נהגי משאיות למשלחים בסין.

אבל זה כסף קטן לעומת ההשקעה של 550 מיליון דולר בקמעונאית המקוונת ג'יי.די.קום, שעליה הוכרז ב-2018. באותה השנה גוגל גם ניסתה לבנות מנוע חיפוש סיני בשם Dragonfly, כדי לחדור לשוק המצונזר ולייצר דריסת רגל שם. הפרויקט הופסק לאור ביקורת הן מתוך החברה והן מהממשל האמריקאי. כמו כן, בינואר 2018 השקיעה החברה 120 מיליון דולר בפלטפורמת לייב סטרימינג סינית בשם צ'ושו.

ואם רוצים לעשות עסקים בסין, צריך לשמור על המפלגה הקומוניסטית מרוצה. וכשלגוגל יש כל כך הרבה מה להפסיד, ועוד בתקופה סוערת שכזו, אז מה זה חופש ביטוי של כמה יוטיוברים לעומת אינטרסים כלכליים במיליארדים?