ג'ף בזוס תמיד היה איש חזון. כבר ב-2013, בתוכנית מיוחדת של 60 Minutes, הוא הבטיח למלא את השמים בצי רחפנים שיוכלו לשנע חבילות לבתי הלקוחות תוך 30 דקות. בזוס צפה אז בביטחון שאספקה באמצעות רחפנים תתאפשר תוך כ-5 שנים. כמעט עשור מאוחר יותר, חרף הוצאות בגובה כ-2 מיליארד דולר וצוות של יותר מ-1,000 איש ברחבי העולם, אמזון עדיין רחוקה מהשקת שירות משלוחי רחפנים. תחקיר של בלומברג שפורסם השבוע שופך אור על הכשלים במיזם.
החזון נראה מבטיח: הרחפנים של אמזון עצומים ושוקלים כ-25 ק"ג, יכולים לנוע עד כ-11 ק"מ מתחנת המסירה, לרחף מעל לתנועת כלי רכב ולשנע חבילות במשקל של עד 2.25 ק"ג - שהן כ-85% מההזמנות. באופן אידיאלי, מהירות האספקה תוכל להשתוות למהירות נסיעה לרכישה מחנות, ותסייע להפחית את אחת העלויות הגדולות ביותר במסחר אלקטרוני - עלויות שילוח עד הבית.
החזון נראה מבטיח: הרחפנים של אמזון עצומים ושוקלים כ-25 ק"ג, יכולים לנוע עד כ-11 ק"מ מתחנת המסירה, לרחף מעל לתנועת כלי רכב ולשנע חבילות במשקל של עד 2.25 ק"ג - שהן כ-85% מההזמנות
אך התחקיר של בלומברג חושף כי לא רק שטכנולוגית אמזון עדיין איננה מצליחה לממש את החזון, אלא שבדרך ענקית הקמעונאות עיגלה פינות בטיחותיות. התחקיר, שמבוסס על מסמכים פנימיים, דוחות ממשלתיים וראיונות עם 13 עובדי אמזון בהווה ובעבר, חושף תוכנית גדושה באתגרים טכניים, תחלופה גבוהה בצוות וחששות בטיחותיים. למרות שניתן לצפות שיהיו תקלות בעת טיסות ניסוי, העובדים שרואיינו אמרו שהלחץ לעמוד בתכנית הביא חלק מהמנהלים ליטול סיכונים מיותרים, שהעמידו את הצוות בסכנה. דובר אמזון, אב זאמיט, מסר לבלומברג שבחברה מיישמים את המסקנות מכל טיסת ניסוי לשיפור הבטיחות והדגיש גם שאיש לא נפגע מעולם כתוצאה מטיסות הניסוי, שנעשו בהתאם לתקנות.
עם זאת, העובדים שרואיינו לתחקיר מציגים תמונה מעט שונה. צ'די סקיט, דייל לשעבר ומנהל פרוייקט בחטיבת הרחפנים לשעבר של אמזון, היה אחראי על מורל העובדים באתרי הניסוי השונים. סקיט פוטר בחודש שעבר - לטענתו בגלל שהביע חששות בפני מנהליו על האופן שבו מתנהלים הניסויים, ואף הגיש תלונת אתיקה בחברה – אמר לבלומברג: "מישהו יצטרך להיהרג או להיפגע כדי שיתייחסו לבעיות הבטיחות הללו ברצינות". זמיט, דובר אמזון, הכחיש שפיטוריו של סקיט היו מסיבה זו.
בלומברג חושף כי לא רק שטכנולוגית אמזון עדיין איננה מצליחה לממש את החזון, אלא שבדרך ענקית הקמעונאות עיגלה כמה פינות. התחקיר, שמבוסס על מסמכים פנימיים, דוחות ממשלתיים וראיונות עם 13 עובדי אמזון בהווה ובעבר, חושף תוכנית גדושה באתגרים טכניים, תחלופה גבוהה בצוות וחששות בטיחותיים
בתחקיר הועלו עוד טענות על עיגולי פינות במקרים שבהם עובדי אמזון היו צריכים לוודא בעצמם שהשטח פנוי בנתיב הטיסה של הרחפן, או שלעתים קרובות הבדיקות בוצעו ללא צוות מלא ועם ציוד לא מתאים. דובר אמזון שלל גם את הטענות הללו והגיב כי בחברה מקפידים לפנות את השטח לפני ביצוע הבדיקות, וכי אנשי הצוות מוקצים לתפקיד אחד בלבד בכל טיסת ניסוי.
ובכל זאת: במהלך תקופה של 4 חודשים בשנה שעברה היו 5 תאונות באתר ניסויים באורגון, שהרחיקו את אמזון עוד מהחלום לשילוח באמצעות רחפנים בעתיד הקרוב. עובדים טענו שהרחפן של החברה כבד מדי בהשוואה לרחפן של גוגל, ששוקל 5 ק"ג. באופן טבעי, עם הכשלונות בניסויים, המורל בצוות הידרדר והעובדים החלו לעזוב. חלקם קיבלו משרות בשירותי האינטרנט של אמזון בעוד שאחרים עזבו את החברה לחלוטין. העזיבות ב-2021 עלו על 200 איש ומספרן כפול מהשנה הקודמת, כך על פי מסמכים שנבדקו על ידי בלומברג.
עוד עולה מהתחקיר כי בכוונת אמזון להגביר את הקצב של טיסות הניסוי, לאחר שלא עמדה ביעד בשנה שעברה וקבעה רף גבוה עוד יותר לשנת 2022 העומד על 12,000 טיסות מבחן. לא ברור איך אמזון תוכל לעמוד ביעד שקבעה לעצמה: עד סוף פברואר השנה, הושלמו פחות מ-200 טיסות מבחן. בנוסף, באמזון מקווים להתחיל לבחון הטסת רחפנים מעבר לטווח ראייתם של משקיפי טיסה כצעד מרכזי לקראת הוכחת יכולתם לטוס אוטונומית. רגולטורית זה לא מופרך: למרות שיעברו עוד שנים עד שמנהל התעופה הפדרלי יאשר משלוחים מסחריים באמצעות רחפנים, המנהל מאפשר טיסות ניסוי באזורים מאוכלסים יותר בהדרגה, כל עוד אינם מהווים סיכון משמעותי.
מכת ההחזרות של אמזון
שינוע סחורות לבית הלקוח אינו האתגר היחיד של אמזון. גם שינוע סחורות חזרה מבתי הלקוחות הוא כאב ראש רציני לחברה: מדיניות ההחזרות האטרקטיבית של אמזון היא שם דבר בעולם. בישראל אמנם זה עדיין סיוט – אבל מאז 2019, אמזון ארה"ב מאפשרת החזרות בלמעלה מ-18 אלף מיקומים, לעיתים גם ללא אריזה או תווית, ונוקטת מדיניות מרחיבה מאוד בהחזרים כספיים. השוק, בעקבות אמזון, יישר קו ואתרים רבים מקלים מאוד על החזרות. לפי הפדרציה הקמעונאית הלאומית בארה"ב (NRF), שיעור ההחזרות בארה"ב עלה ל-21% מכלל המכירות אונליין (זאת לעומת 18% ב-2020).
המשמעות הכלכלית עבור אמזון דרמטית: על פי הפרסום ב-CNBC, אמזון הוציאה כמעט 152 מיליארד דולר על לוגיסטיקה ב-2021 - כמעט שליש מכלל ההכנסות נטו. החברה נאבקת להוריד את העלויות הללו, כשאחת הדרכים לטפל בהוצאות ההחזרות היא באמצעות "תכנית התרומות" שהושקה ב-2019 ומאפשרת למוכרים בארה"ב לתרום עודפים ופריטים לא רצויים לרשת של ארגוני צדקה מקומיים. אמזון חוסכת כך עלויות שינוע נוספות, ועבור מי שמוסר את הבגדים יש פוטנציאל להטבות מס בשל התרומה.
אבל ההשפעה אינה רק כלכלית, אלא גם אקולוגית: מסקר שהוצג על ידי NRF עולה כי שיא של 761 מיליארד דולר של סחורות הוחזרו לקמעונאים בשנת 2021. ההחזרות בארה"ב לבדה מייצרות 16 מיליון טונות של פליטת פחמן במהלך השינוע בחזרה של מוצרים, ועד כ-2.6 מיליארד ק"ג של פסולת שמיועדת להטמנה בכל שנה, כך על פי ספקית פתרונות ההחזרות Optoro.
ההשפעה אינה רק כלכלית, אלא גם אקולוגית: מסקר שהוצג על ידי NRF עולה כי שיא של 761 מיליארד דולר של סחורות הוחזרו לקמעונאים בשנת 2021. ההחזרות בארה"ב לבדה מייצרות 16 מיליון טונות של פליטת פחמן במהלך השינוע בחזרה של מוצרים, ועד כ-2.6 מיליארד ק"ג של פסולת שמיועדת להטמנה בכל שנה
מארק כהן, מנהל לימודי קמעונאות בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת קולומביה ומנכ"ל סירס קנדה לשעבר, אמר בראיון ל-CBCS כי מדובר על "טריליונים, טריליונים וטריליונים של דולרים ופסולת, שהיא תוצר לוואי של צרכנות משתוללת".
על רקע הפריחה בשוק המשני – מכירות יד שניה של פריטים - שמוערך במאות מיליארדי דולרים בשנה, אמזון השיקה ב-2020 תוכניות חדשות שמתכתבות עם הלחץ הגובר מצד קונים צעירים לאפשרויות קניה בנות קיימא. בין השאר, אמזון מאפשרת למוכרים להעביר סחורות מוחזרות לחברות צד שלישי, שמטפלות במוצרים ומוכרות אותם הלאה בשוק המשני. עוד פתחה אמזון באתר שלה עצמה אפשרות מכירה חוזרת ומוזלת למוצרים שהוחזרו, תוך מתן ציונים לטיב מצב המוצרים. "אנו מצפים שהתוכניות הללו יעזרו לתת חיים שניים ליותר מ-300 מיליון יחידות בשנה", הוסיפה שריס ארמור, ראש מחלקת החזרות של אמזון בצפון אמריקה.
עם זאת, מומחים בנושא מתריעים שהמאמצים של אמזון בטלים בשישים לאור העלייה האינטנסיבית בצריכה. אופציה אחת לפתרון היא להקשות על ההחזרות: "התעשייה בכללה הייתה מיישרת קו עם אמזון במהירות אם אמזון תתחיל לגבות תשלום עבור החזרות", מציע כהן.