אגריטסק Agritask (צילום: מלכה ניהום, יחצ)
צילום: מלכה ניהום, יחצ

חברת האגריטק Agritask, שמפתחת פלטפורמה לניהול חכם של ייצור חקלאי באמצעות AI, מודיעה על סבב גיוס שני (B) בסך 26 מיליון דולר. יוצא דופן יחסית לנוף הנוכחי הוא גיל החברה, 12: החברה הוקמה על ידי היזם הסדרתי ישראל פריייר בשנת 2010. "הפיתוח היה תהליך ארוך מאוד", מסביר המנכ"ל אופיר ארדון, שהצטרף לחברה בשנת 2018. "בשנים הראשונות החברה עבדה במודל של בוטסטראפ עם גיוסי הון קטנים ממשפחה וחברים. הגיוס המשמעותי הראשון נעשה ב-2019".

המוצר הנוכחי של Agritask הוא פלטפורמת SaaS לכל דבר עבור חברות אנטרפרייז שהביזנס שלהן תלוי בחקלאות. "יכולנו ללכת מגדל-מגדל והלציע לו את המוצר שלנו, אבל חקלאים הם רק חלק מהאקוסיסטם, הם כמו עובדי רצפת הייצור במפעל. מי שיש לו מוטיבציה לעבור דיגיטליזציה הן חברות המזון, שקונות מהחקלאי, והגופים הפיננסיים כמו חברות הביטוח החקלאי".

המערכת מספקת פתרון לניהול כלל תהליך הייצור והגידול בחוות חקלאיות: החל מניהול קרקע ודשנים, לאורך כל תהליך הגידול ועד ללוגיסטיקה של הקציר או הקטיף והשלבים שאחריהם. הדאטה כולו נאסף על גבי הפלטפורמה והמערכת מספקת למשתמשים תמונת מצב מדויקת של תהליך הגידול בשדה בזמן אמת, על מנת לשפר משמעותית את תהליך קבלת ההחלטות האגרונומיות בשדה ובשרשת האספקה.

הדאטה כולו נאסף על גבי הפלטפורמה והמערכת מספקת למשתמשים תמונת מצב מדויקת של תהליך הגידול בשדה בזמן אמת, על מנת לשפר משמעותית את תהליך קבלת ההחלטות האגרונומיות בשדה ובשרשת האספקה

איסוף מידע מהשטח ומלוויינים

את איסוף המידע עושה המערכת של Agritask משלושה מקורות שונים: מידע מהשטח עצמו, מידע ממקורות מרוחקים כמו לווינים ורחפנים ומידע שנאסף מחיישנים שונים לרוב באמצעות שיתופי פעולה עם חברות שונות. התובנות יכולות להיות מיידיות - למשל האם להפעיל את מערכת ההשקיה או לכבות אותה בהתאם למצב הגידולים.

מרבית חברות ה-SaaS מתמקדות בסקטור ספציפי, כמו למשל המגזר הפיננסי, בחקלאות בעצם כל גידול הוא סקטור כזה, איך אתם יכולים לספק אותו שירות גם לגידולי כותנה וגם לעגבניות?
"פה המהפך שאנחנו מנסים לעשות - אנחנו אגנוסטים למוצר כי אנחנו לא ממציאים את המודל - מי שממציא את המודל זו חברת המזון שאנחנו עובדים איתה. למשל חברת סטארבקס, שהיא לקוחה שלנו, היא זו שקובעת מה תהיה השיטה שבה היא רוצה לגדל קפה ויש לה כמובן את כל הכלים והידע הכי טוב לעשות זאת. זה כמו שסיילספורס לא קובעת לארגון איך לנהל את המכירות שלו אלא מאפשרת לו להטמיע את התהליכים אל פני המערכת שלהם".

 


אבל מעט מאוד חברות מזון הן בקנה המידה והמומחיות של סטארבקס לא?
"המאמצות המוקדמות הן באמת החברות הגדולות יותר, או אלה שהאיכות והשליטה על שרשרת האספקה חשובה להן, למשל תפוחי אדמה לצ'יפס או עגבניות הם סוגי גידולים שבהם הדברים האלה חשובים. אבל זה יגיע לכולם כי זה נהיה מאוד חשוב".

"המאמצות המוקדמות הן באמת החברות הגדולות יותר, או אלה שהאיכות והשליטה על שרשרת האספקה חשובה להן, למשל תפוחי אדמה לצ'יפס או עגבניות הם סוגי גידולים שבהם הדברים האלה חשובים. אבל זה יגיע לכולם כי זה נהיה מאוד חשוב".

סוג נוסף של לקוחות הן חברות הביטוח, המתמחות בגידולים חקלאיים, שמשוועות, מסביר ארדון, לדיגיטליזציה בגלל הקושי לנטר ולהעריך סיכונים בתחום. הפלטפורמה של Agritask מאפשרת להם לקבל מידע בהיקף וברמת דיוק חסרת תקדים וכך לא רק לשפר את יכולות החיתום, אלא אפילו להרחיב את השירותים שהן מסוגלות להציע גם לחקלאים קטנים יותר.

"חברות הביטוח החקלאי מתות להיכנס לעולם החקלאים הקטנים, כי זה כסף שמונח על הרצפה, ומצד שני יש צורך עצום מצד החקלאים עצמם - שאם קורה משהו, אין להם איך לפרנס את המשפחה. זה הופך להיות אפשרי עם מערכת מהסוג הזה". בהתאם, חלק מהמשקיעים של החברה הם כאלה שמגיעים מתחום הביטוח החקלאי.

מכסה מעל 20 מיליון דונם ביותר מ-35 מדינות

מהחברה נמסר כי התוכנה שלה נמצאת בשימוש חברות מזון מובילות בעולם וביניהן Heineken ו-Starbucks, והיא מנטרת מעל ל50 סוגי יבול שונים ומכסה מעל ל20 מיליון דונם של שטח חקלאי במעל ל35 מדינות. בנוסף, לחברה שיתופי פעולה עם חברות ביטוח חקלאי מובילות כגון SCOR , Zurich ,MAPFRE המאפשרים להרחיב את סל מוצרי הביטוח שלהן.

הסבב הנוכחי הובל בידי Liechtenstein Group, יחד עם Smart Agro Fund, קרן השקעות האימפקט ברידג׳ס ישראל ובהשתתפות משקיעים קיימים וביניהם Insuresilience Investment Fund. הגיוס הנוכחי ישמש להאצת פיתוח המוצר, הגדלת מערך השיווק והמכירות ברחבי העולם וגיוס אנשי מפתח לצוות הבינלאומי של החברה.