קשה אולי לדמיין את זה בישראל סחופת השמש, אבל מבין מקורות האנרגיה המתחדשת, רוח יותר חשובה לעולם מאנרגיה סולארית ומספקת בערך פי 2 אנרגיה לפי כל המדדים. למעשה, להוציא סכרי מים - טכנולוגיה עתיקה עם אימפקט שלילי על הסביבה, רוח היא האנרגיה החליפית הראשונה בחשיבותה.
"בישראל פחות מכירים את זה, אבל אם אנחנו רוצים להישאר עוד תקופה מסוימת בכדור הארץ, זה תלוי ביכולת שלנו לפרוש טורבינות ולקצור רוח ביבשה ובים", מסביר בועז פלד, מייסד ומנכ"ל חברת פירסט איירבורן (First Airborne), חברת סטארט אפ שיושבת בצומת שבין אנרגיה, רובוטיקה, ותוכנה. "אנרגיית רוח מובילה בכמות ההתקנות השנתית וגם בקצב הגידול שלה, אפילו מול דלקים פוסיליים", הוא אומר.
פלד מכיר את השוק הזה היטב: "חייתי הרבה שנים באירופה ואני עוסק ברוח מאז 2009, בכל שרשרת הערך: בנייה של חוות, תפעול של חוות ומימון פרויקטים". רק מה שקרה לאורך השנים, בכל סוגי האנרגיה המתחדשת ובכל המדינות, הוא שהסובסידיות הממשלתיות קטנו דרמטית, מה שהוריד את שיעורי הרווחיות של חוות רוח.
כתוצאה מזה נוצר מירוץ חימוש לשיפור יעילות התחנות: "אם חווה עושה 500 מיליון יורו בשנה הכנסות, ותשפר לה את התוצאות ב-2% – זה כסף גדול. כל השקעה בטכנולוגיה טובה תחזיר את עצמה", מסביר פלד.
בועז פלד, מייסד ומנכ"ל פירסט איירבורן: "כשהתחלתי את הפרויקט לא רציתי לבנות כלום לבד. חשבתי שאני אקח רחפן ממישהו אחד, תחנת עגינה מחברה שנייה וחיישנים מספק שלישי. בפועל לא מצאנו אף אחד שמסוגל להתמודד בתנאי הרוח והאקלים שאנחנו נאלצים לעבוד בהם ופיתחנו הכל לבד"
עם התובנה הזו הוקמה פירסט איירבורן ב-2018. איך אפשר לייעל את פעילות המתקן, ובמיוחד לחסוך את הגורם האנושי, שהוא הגורם היקר ביותר – בוודאי אם החווה מרוחקת ביבשה או בלב ים. הפתרון שנמצא הוא להחליף משימות אנושיות ברחפן. "הדוגמה הכי אינטואיטיבית להבנה היא בדיקת טורבינה. בחוות רוח נהוג לעשות בדיקה כזו פעמיים בשנה. זה לא פשוט, הלהבים גדלים כל הזמן ומגיעים לפעמים כבר לאורך 180 מטר". העבודה היא זיהוי סדקים לאורך להב, או במונח המקצועי לזה: תחזוקת שבר.
"זה נעשה היום באופן אנושי – צוותים שלמים שנעים ממדינה למדינה באירוע לוגיסטי מורכב, אבל אם חושבים על זה, זו פשוט לא עבודה שמתאימה לבני אדם – לא המקומות ולא הגבהים. זו עבודה שמתאימה יותר לרובוט מתוחכם", אומר פלד. "אנחנו עושים בדיקת להבים באמצעות כלי טייס, ללא מגע יד אדם, על בסיס יכולות עיבוד תמונה ובעלויות שוליות מול העלות היום".
זה פתרון מעולם ה-Inspection, הבקרה, אך פלד מציג עוד יישום מעולם עם ה-Performance, שיפור הביצועים: "הדרך לבדוק האם טורבינה 'מרגישה טוב' היא למדוד את הרוח, שזה גורם אקסטרני משתנה, ואז לדעת האם הטורבינה מספקת מה שהיא אמורה לספק. כיום זה נעשה באמצעות מכשירי מדידה מבוססי לייזר כבדים שצריך להעלות על מנוף ואז להעביר בין הטורבינות".
מה שפירסט אייבורן פתחה הוא מכשיר מדידה נישא שמגיע לטורבינה ספציפית עם הרחפן ומשולשל ממנו כמה מטרים למטה עם כבל. המוצר ממותג: Windborne. "הלקוח הגדול הראשון אמר לנו 'מגניב, אבל אני לא מאמין שזה עובד'. אז מדדנו את התוצאה שלנו מול עמוד מדידה והגענו לקורלציה של מעל ל-99%", מתאר פלד. באמצעות המידע הזה ניתן לכייל את הטורבינה ולהגדיל את התפוקה שלה. ובניגוד לשיטות המסורתיות, תהליכי הבקרה והטיוב יכולים להעשות באופן רציף, כל הזמן.
מה שפירסט איירבורן פתחה הוא מכשיר מדידה נישא שמגיע לטורבינה ספציפית עם הרחפן ומשולשל ממנו כמה מטרים למטה עם כבל. המוצר ממותג: Windborne. "הלקוח הגדול הראשון אמר לנו 'מגניב, אבל אני לא מאמין שזה עובד'. אז מדדנו את התוצאה שלנו מול עמוד מדידה והגענו לקורלציה של מעל ל-99%"
פירסט איירבורן פועלת בתוך קטגוריה בעולם הרחפנים המכונה גם Drone in a box – יחידה עצמאית שיודעת לשגר את הרחפן, לקלוט אותו בחזרה, לטעון אותו, והכל בלי מגע יד אדם. בענף הזה פועלות חברות ישראליות כמו אייר-רובוטיקס ופרספשן-פוינט, מה שמעלה את השאלה אם לא היה נכון עבור פירסט איירבורן לרכוש לפחות חלק מן הפתרון מן המדף.
"כשהתחלתי את הפרויקט לא רציתי לבנות כלום לבד. חשבתי שאני אקח רחפן ממישהו אחד, תחנת עגינה מחברה שנייה וחיישנים מספק שלישי", מספר פלד. "בפועל, לא מצאנו אף אחד שמסוגל להתמודד בתנאי הרוח והאקלים שאנחנו נאלצים לעבוד בהם ופיתחנו הכל לבד".
זה לקח זמן, ורק בסוף 2021 היו התקנות ראשונות לפירסט איירבורן. "נכון להיום המערכת מותקנת ונותנת שירות למאות טורבינות רוח באוסטריה, צרפת ורומניה בחוות רוח של שחקני האנרגיה המובילים בעולם", מוסר פלד.
כעת, פירסט איירבורן יוצאת מהגראז' לראשונה עם גיוס הנבטה של 5 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן ההון סיכון Firstime והשתתפו בו גם קרן ROCAX וקבוצת Impetum האירופאיות. בהודעת הגיוס נכתב: "הפלטפורמה פורצת הדרך של החברה מספקת לבעלי ומפעילי חוות רוח שירותי ניטור ובקרה בלתי מאוישים, בזמינות חסרת תקדים, ומחליפה תהליכים לוגיסטיים מאוישים, מסורבלים ויקרים הנהוגים כיום".
לחברה היום 27 עובדים, רובם עובדים ממשרדי החברה בעין ורד שבשרון.