יוצאים מהגראז' Geene.ai ג'יני אהד כהן אילן טל (צילום: אהוד בודנהיימר, יחצ)
אהד כהן (מימין) ואילן טל. חברים 20 שנה | צילום: אהוד בודנהיימר, יחצ

תאגידים כבר מתחילים ליהנות מהיכולות שהבינה המלאכותית מביאה לעולם, אבל מה לגבי עסקים קטנים? הם לא יכולים להרשות לעצמם להישאר מאחור. חברת Geenie.ai מנסה להביא חלק מהיכולות האלו לנישה ספציפית של משתמשים שנשארו מאחור: "יש עולם צומח של מיליוני מוכרים באמזון ("סלרים", כפי שהם נקראים בעגה המקצועית, א"ז), שמוכרים מצרפית במאות מיליארדים. אנחנו רותמים את מהפכת ה-AI לטובתם".

את הדברים אומר אהד כהן, מנכ"ל ואחד משני יזמי ג'יני, שיוצאת כעת מהגראז'. כהן מכיר את האתגרים של מוכרים באמזון מקרוב מאד - הוא היה אחד כזה עד לאחרונה: "בנינו את ג'יני כי היינו סלרים בעצמנו, ובעגה של התחום היינו סוחרי 'סבן פיגרס' (היינו מוכרים ב-7 ספרות, א"ז). היה לנו מותג ומוצר בעולם הבית - Over the sink dish rack".

מכרתם במעל למיליון דולר מתקן לייבוש כלים??
"כן, וזה היה עסק רווחי. ואפילו לא צריך מוצר ייחודי כדי להגיע לזה - למרות שלנו במקרה היה מוצר ייחודי. כמו שבקניון יש מספר חנויות נעליים ומספר חנויות בגדים, אמזון היא הקניון המודרני. אנשים לא מבינים את הכח שלה - 60% מהצרכנים מתחילים את מסע הרכישה שם - יש אנשים שמוכרים במיליוני דולרים כוסות חד פעמיות. סך המכירות באמזון יותר גדולות מהתל"ג של אוסטרליה".

אז איפה הבעיה?
כהן מסביר: "הסלרים יושבים על המון תובנות. תחשוב על ערמת בוץ, שהיא נוחה, אבל יש מתחת זהב שהם לא רואים. ג'יני היא כמו עוד זוג עיניים על דאטה שקיים אצלם".

כהן מדגים על סוג התובנות שניתן לדלות: "אנחנו עוזרים להם להבין את קהל היעד, המתחרים, השוק". הלקוח מכניס את המק"ט האמזוני של המוצר (מכונה ASIN) וג'יני תעשה ניתוח מילים ותגלה מה הסנטימנט כלפי המוצר - הרבה יותר לעומק מאשר מערכת דירוג הכוכבים.

היא יכולה לזהות תקלות חוזרות בביקורות משתמשים ("התעקם לי המברג!") או להבין שהמברג, אם להיצמד לדוגמה, מתאים לעבודות בית אבל לא למשימות כבדות. החברה מזהה טרנדים ומילות מפתח בביקורות, החיוביות והשליליות, ומחלצת סיבות שכיחות להחזרת מוצר. היא אפילו לעוזרת לסוחר לזהות Unique Selling points - שהוא יכול לחדד במסרים השיווקיים שלו.

"אנחנו חצי חברת NLP כי עוסקים בניתוח טקסט, אבל חצי חברת סייבר", טוען כהן, "כי צריכים להתמודד עם המון מכשולים בלהשיג את המידע - זה מידע ציבורי פאבליק אבל לא נגיש ב-API (ממשק תכנות, א"ז)".

 

עוד סוג של תובנות שג'יני יכולה להציף לסוחרים היא איזו תמונה מובילה לשים עבור המוצר, בהתאם ל-Best practices של המתחרים, או מה לכתוב בטייטל כך שלא יעבור על הכללים של אמזון. "הבדיחה אומרת שגם מנהל הרגולציה של אמזון לא מבין את הרגולציה של אמזון" אומר כהן, "יש המון כללים ולפעמים אנשים מקבלים חסימה על מילה שהיא לא במקום, למשל שיש עלייה טרייד-מרק. זה מצריך הרבה מידע וידע".

"ידעתי שבגיל 36 אני רוצה להקים סטארט אפ"

לכהן יש ביוגרפיה עשירה שקשה לדחוס לפיסקה. הוא בוגר הריאלי בחיפה, היה קצין בסיירת גבעתי והתחיל כבר בצבא עם ריצות ארוכות. "אחרי השחרור הפכתי לספורטאי מקצועי", מספר. הוא עסק במשך שבע שנים בטריאתלונים ואימן בני נוער לקראת צבא. "אחר כך הלכתי ללמוד ראיית חשבון והצטרפתי ל-EY ושם הקמתי וועד עובדים והייתי יו"ר הוועד". אם תגגלו, תמצאו כתבות עליו מהתקופה הסוערת הזו של ההתאגדות.

"עזבתי שם, בגיל 34, כי ידעתי שבגיל 36 אני רוצה להקים סטארט אפ". בינתיים, הוא הספיק גם לעבוד בסטארט אפ Avo - שעסק במסחר מקוון של מוצרי מכולת, גדל מהר, ונסגר. "הם עפו קרוב מדי לשמש", הוא מסכם את התקופה שם.

משלוחים של חבילות בניו יורק (צילום: Andriy Blokhin, shutterstock)
משלוחים של אמזון. ג'יני יכולה להציף לסוחרים איזו תמונה מובילה עדיף לשים עבור המוצר | צילום: Andriy Blokhin, shutterstock

כאמור היוזמה הבאה בתור הייתה החנות באמזון, פעילות אותה הקים עם אילן טל, שמכהן כ-CTO בחברה. "הוא בא מבית שאן, אנחנו מכירים מהפנימייה וחברים כבר עשרים שנה", מספר כהן. גם הוא, לוחם גבעתי ולא יוצא יחידות השכל. ג'יני בתוצרתה הנוכחית עלתה לאוויר רק לפני מספר חודשים ומשרתת כבר מאות לקוחות מכל מיני גדלים - חלקם גם בתחום ה-8 ספרות מכירות.

כהן: "אנחנו נמצאים ב-Tech7, מאמינים בקידום יזמות בנגב אבל אין אצלנו שעות עבודה, יודעים לעבוד גם מרחוק וגם א-סינכרונית, ומודדים כל אחד לפי תוצרים"

כהן גר בקיבוץ אור הנר בקו הטילים, והמשרד בבאר שבע. "אנחנו נמצאים ב-Tech7, מאמינים בקידום יזמות בנגב אבל אין אצלנו שעות עבודה, יודעים לעבוד גם מרחוק וגם א-סינכרונית, ומודדים כל אחד לפי תוצרים". סך הכל לחברה 7 עובדים, "אחד המפתחים שלנו נער בן 16.5 מבית שאן והוא מפתח מעולה. אל תכתוב את השם שלו שלא יגנבו לנו אותו", אומר כהן. "בנוסף, אנחנו עושים מלא שימוש בגיג-אקונומי דרך Upwork בשביל משימות שונות מעריכת וידאו ועד טיפול ב-AWS".

ג'יני גייסה כבר קרוב למיליון דולר, אך הסבב עדיין "פתוח". השקיעו בחברה קרן פיוז'ן של גיא קצוביץ' ויאיר ורדי ועוד משקיעים פרטיים בניהם: גדעון הולצר (Premium Pack), יאיר מירון (Rise.ai), אבי גולדפינגר (Twik), יוני אלבז (Loox) והיזמת חן תמיר (מודיבודי).