מייסדי Eleos Health (צילום: יח"צ)
מייסדי Eleos Health אלון יופה, אלון רבינוביץ' ודרור זיידה | צילום: יח"צ

עולם הטיפול הנפשי מייצר מאות מיליוני שעות של שיחות בין מטפלים ומטופלים שלא מתועדות, נבדקות או מנותחות. התיעוד היחיד הוא המחברת של המטפל בה הוא רושם את הערותיו במהלך השיחה – וזה לא השתנה מאז ימי פרויד ועד היום.

מלבד התיעוד, קיים קושי נוסף וחמור עוד יותר – מדידת ההצלחה של הטיפול. "בטיפול נפשי יש פרוטוקולים מסוימים שצריך לעקוב אחריהם, אבל עד היום לא כימתו אותם ברמה של לדעת איזה כלי טיפולי עוזר לאיזה מטופל, איך הטיפול מתקדם, מה תורם לשיפור ברמת המצב הנפשי, וכדומה", מסביר אלון יופה, מייסד שותף ומנכ"ל Eleos Health.

אם נקביל את הטיפול הנפשי לעולם האונקולוגי למשל, נוכל למצוא שם תיעוד של טיפולים שונים במגוון סוגי סרטנים, וישנן סטטיסטיקות – אולי לא מדויקות אבל לכל הפחות סבירות, של מידת ההצלחה של כל טיפול. "בעולם הטיפול הנפשי אפשר למשל לראות שרמת החרדה של המטופל יורדת", מסביר יופה. "זה נמדד באמצעות שאלונים, אבל לא תמיד ברור מה מוריד אותה ולפעמים היא עולה ויורדת ועולה ולא מבינים למה, כי האמצעי הטיפולי הוא שיחה – ואין מדידה של שיחה".

כדי לפתור את הבעיה הזו הקימו ב-2020 אלון יופה, דרור זיידה ואלון רבינוביץ׳ את חברת Eleos Health, שהודיעה היום על סבב גיוס A בסכום של 20 מיליון דולר. את הסבב הובילו F-Prime Capital ו-Eight Roads Ventures. השתתפו בו גם המשקיעים הקיימים בחברה: lool ventures ,aMoon Fund ו-Arkin Holdings. הסבב מביא את סך ההון הכולל שגייסה החברה ל-28 מיליון דולר, אחרי גיוס הסיד שהיה בספטמבר 2021. מדובר בהשקעה הראשונה של קרן F-Prime Capital, המתמחה בתחום הבריאות, בחברה ישראלית.

אלון יופה, מייסד שותף ומנכ"ל: "אנחנו מקבלים שיחה ויודעים לזהות בתוכה את הטכניקות הטיפוליות וגם לזהות את נושא השיחה לאורך זמן. יש לנו אינדיקטורים שבודקים כמה זמן המטפל מדבר או מקשיב, ועוד פרמטרים שבודקים את איכות הטיפול"

עד היום Eleos Health הקליטה כ-110 אלף שעות אודיו של שיחות טיפול בארצות הברית בפגישות פיזיות ודיגיטליות. את קובץ האודיו האנונימי ממירים לטקסט ומנתחים אותו באמצעות בינה מלאכותית. 

איך זה עובד? מה שומעים בשיחות שמאפשר לכמת ולמדוד את הטיפול?
"אנחנו מקבלים שיחה ויודעים לזהות בתוכה את הטכניקות הטיפוליות, למשל CTB, DBT, MI, וגם לזהות את נושא השיחה לאורך זמן. יש לנו אינדיקטורים שבודקים כמה זמן המטפל מדבר או מקשיב, ועוד פרמטרים שבודקים את איכות הטיפול. אבל חשוב להגיד שאנחנו לא מאבחנים או ממליצים על כלי טיפול ולא מחליפים את המטפל. אנחנו רק מספקים לו כלים להבין מה עובד ועל בסיס זה הוא יכול לקבל את ההחלטות המקצועיות על המשך בטיפול. בדיוק כמו שאורתופד מקבל צילום רנטגן של יד והוא רואה את השבר ומחליט איך לטפל – הצילום מספק את תמונת המצב אבל לא אומר לרופא מה לעשות".

יש לך דוגמאות לתובנות כאלה?
"מטפלת אחת סיפרה לנו על מטופלת שאובחנה עם חרדה קשה מאוד ותוך כדי הטיפול היא ראתה במערכת שלנו שנושא האובדן והאבל עולה בצורה מאוד חזקה, אף שלא היה בתוכנית הטיפולית. היא חזרה לטיפול עם התובנה הזו והמטופלת שיתפה אותה באובדן של קרובת משפחה, והנושא הזה נכנס לתוכנית. המטפלים נמצאים בעומס נוראי שלפעמים מונע מהם לראות דברים".

מערכת Eleos Health (צילום: Eleos Health, יח"צ)
מערכת Eleos Health. הקליטה עד היום כ-110 אלף שעות אודיו של שיחות טיפול | צילום: Eleos Health, יח"צ



גם התוצר הבסיסי יותר, סיכום הטיפול, הוא מוצר חשוב עבור המטפלים. "פסיכולוג רואה בממוצע 40–50 מטופלים בשבוע וכל פגישה נעה בין 45 ל-60 דקות. לכל אחד מהם יש את הסיפור והמורכבות שלו. כל מפגש מייצר 6,000–7,000 מילים בממוצע, וצריך לתקצר אותם לדוח בן 300–400 מילה שמוגש לחברת הביטוח כדי שיהיה תיעוד שהטיפול התקיים ולתעד את התהליך. למטפלים לוקח בממוצע יום בשבוע להכין את הסיכומים. 20% מזמן הטיפול מוקדש לאדמינסטרציה", מסביר יופה. "אנחנו מייצרים טיוטה ראשונה של הדוח ונותנים אותה למטפל כמה דקות אחרי סוף המפגש, והוא יכול לערוך ולשנות אותה. הצלחנו לחסוך להם 40% מזמן הדוקומנטציה, שזה הצד ה'אפור' של העבודה.

"היום יש חוסר של בערך 4 מיליון מטפלים בארצות הברית. יש יותר ביקוש מהיצע וזה החריף מאוד בקורונה. הנתונים מראים שהקורונה הקפיצה את הביקוש לטיפול בעשרות אחוזים וזה יצר עומס מטורף על מערכת הבריאות", מסביר יופה.

השוק שאליו מכוונת היום Eleos Health הוא שוק הMass Conditions בארצות הברית, שנוגע לבעיות כמו חרדה, דכאון, פוסט טראומה, התמכרויות ועוד. בעתיד יש כוונה להיכנס גם לעולם הפסיכיאטריה שכולל סוגים קשים יותר של בעיות כמו סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית ועוד. הלקוחות של החברה הם לא משתמשי הקצה, המטפלים, אלא מוסדות כמו בתי חולים, רשתות של בתי חולים, רשתות של מרפאות בקהילה וחברות ביטוח.

לחברה יש למעלה מ-20 לקוחות משלמים, וכל אחד מעסיק בין עשרות למאות מטפלים. בין הלקוחות מונה יופה את Gaudenzia Home, מרכז לטיפול והחלמה בהתמכרויות לסמים ואלכוהול, Coleman Health Services ו-Brookline Center. מודל התמחור הוא חודשי לפי שימוש במערכת או פר מטפל, ויופה חושף כי כל אחד מהלקוחות משלם בממוצע סכום בן 6 ספרות לשנה.

יופה: "למטפלים לוקח בממוצע יום בשבוע להכין את הסיכומים. 20% מזמן הטיפול מוקדש לאדמינסטרציה. אנחנו מייצרים טיוטה ראשונה של הדוח ונותנים אותה למטפל כמה דקות אחרי סוף המפגש, והוא יכול לערוך ולשנות אותה. הצלחנו לחסוך להם 40% מזמן הדוקומנטציה"

אף אחד מכם לא מגיע מרקע טיפולי, איך הבנתם את הצורך במוצר כזה?
"הגענו לעולם הזה ממקום מאוד אישי, ראינו חברים וקרובים שמתמודדים עם בעיות נפשיות הולכים לטיפול במשך שנים ולא משתפרים. ערכנו מחקר שוק במשך שנה שכלל מאות ראיונות עם מטפלים בארצות הברית והבנו שיש שתי בעיות מאוד גדולות – העומס הטיפולי ואיכות הטיפול, איך מכמתים אותו ומבינים מה עובד למטופל אחד שלא עובד למטופל אחר. בהמשך הצטרפה אלינו גם פסיכולוגית קלינית, ד"ר שירי שדה שרביט".