מסך מדיה עם תוכן של מאפו  (צילום: mapoo, יחצ)
הפלטפורמה של מאפו. "תעשיית הרכב מכוונת שלוש שנים קדימה בהטמעת טכנולוגיות חדשות" | צילום: mapoo, יחצ

חברת מאפו (Mappo) של חבר הכנסת לשעבר דדי צוקר תספק תוכן מבוסס מיקום לחברות הרכב אאודי ופורשה, מקבוצת פולקסווגן. החברה גם נמצאת בשלבי משא ומתן מתקדמים עם חברת מרצדס ובהמשך מתוכננים הסכמים דומים גם עם טויוטה ורנו. בעבר חתמה החברה על הסכם עם חברת פורד והיא כבר מספקת תכנים בצפון אמריקה, ואולם עד כה היא לא ראתה הכנסות מהסכם זה והיא כעת מבקשת לערוך שינויים במודל העסקי שבחוזה.

מאפו מפתחת פלטפורמה שמאפשרת לנהגים לשמוע מידע מעניין על אתרים שהם חולפים על פניהם במהלך הנסיעה: סרטים, ספרים, שירים, fun facts ואפילו שאלות טריוויה שמתייחסות לנקודות ציון לאורך הדרך.

החברה פיתחה כלי בינה מלאכותית שסורק מאגרי תוכן בתחומי התרבות השונים, ומחלץ מהם את פיסות המידע הקשורות לנקודות ציון גיאוגרפיות. המידע הרלוונטי לנסיעה מושמע לנוסעי המכונית באמצעות מעין תחנת רדיו, שמופעלת במערכת המדיה של המכונית. עד כה צברה מאפו כ-100 אלף נקודות תוכן ברחבי העולם ובחברה מתכננים להגיע לכיסוי של מרבית מערב אירופה וצפון אמריקה עד מחצית 2023.

23 שנה לאחר שפרש מהפוליטיקה, נראה שדדי צוקר מצא את השוק לרעיון המקורי שלו לספק למשתמשים מידע תרבותי על המקום בו הם נמצאים. זה התחיל עם אפליקציית BooksOnMap שהציגה מידע כזה למשתמשי סמארטפון.

האפליקציה זכתה בתחרות סטארט אפים של מרכז החדשנות של פורד בתל אביב ובעקבותיה עשתה פיבוט ועברה לייצר תכנים עבור מערכות מדיה של מכוניות.

מרבית יצרני הרכב בעולם מבססים את מערכת המדיה של המכוניות על מערכת ההפעלה Android Auto של גוגל או CarPlay של אפל. לאחרונה השיקה גוגל את Android Automotive שמאפשרת לספק שירותים לנוסעי הרכב תמורת דמי מינוי. המערכת של מאפו משתלבת במודל הזה והחברה תגבה דמי מינוי חודשיים ממשתמשי התכנים שלה.

יובל וינגסט, מנהל שיווק ופיתוח עסקי במאפו: "המערכת לא תשלוט רק על רדיו ועל האפליקציות אלא גם על המזגן ועל הכיסאות המחוממים וגם תאסוף דאטה על הנהג. יש מכוניות של מרצדס שאתה יכול לקנות בהן תוספת כוח סוס לנסיעות סוף השבוע למשל"

"הגענו במקרה בטיימינג הנכון, כשהמודל של חברות הרכב הופך למודל מנויים", אומר צוקר, "הדוגמה הכי טובה היא BMW וגם טסלה שמוכרות חימום למושבים תמורת 18 דולר לחודש. המודל הזה כבר עובד אצלנו ובהסכמים עם פולקסווגן ומרצדס מדובר על חלוקת הכנסות מתוכנה".

מאפו שרפה עד כה מזומנים ללא מקורות הכנסה, וההסכמים הנוכחיים מהווים תפנית משמעותית עבורה. "תעשיית הרכב מכוונת שלוש שנים קדימה בהטמעת טכנולוגיות חדשות", אומר צוקר, "לכאורה לא היה סיכוי שנצליח להחזיק שלוש שנים בלי הכנסות אבל מה שהציל אותנו זה האנדרואיד אוטומוטיב". לדבריו בינואר הקרוב תתחיל החברה לספק תכנים תמורת תשלום לפורשה ולאאודי, תשנה את מודל התשלומים עם פורד צפון אמריקה והיא מתכננת הסכם דומה גם עם מרצדס.

דדי צוקר, מנכ"ל מאפו  (צילום: mapoo, יחצ)
דדי צוקר. "הגענו במקרה בטיימינג הנכון, כשהמודל של חברות הרכב הופך למודל מנויים" | צילום: mapoo, יחצ

יובל וינגסט, מנהל שיווק ופיתוח עסקי במאפו, אומר שככל שהמכוניות החשמליות משתלטות על תעשיית הרכב, יצרניות הרכב מחפשות מקורות הכנסה חדשים, מבוססי תשלומי דמי מנוי. מערכות ההפעלה החדשות, שמשולבות כחל מהמכוניות, הן הבסיס למהפך. "ככל שהזמן מתקדם אנחנו מגלים שאנחנו נמצאים בליבה של מהפיכה טכנולוגית מטורפת", הוא אומר. "המערכת לא רק תשלוט על רדיו ועל האפליקציות אלא גם על המזגן ועל הכיסאות המחוממים וגם תאסוף דאטה על הנהג. יש מכוניות של מרצדס שאתה יכול לקנות בהן תוספת כוח סוס לנסיעות סוף השבוע למשל".

לפי נתונים של חברת סטלנטיס (בעלת מותגי פיז'ו, פיאט, קרייזלר ו-PSA) ב-2030 יגיעו הכנסות החברה מתוכנות ל-30% מכלל ההכנסות. בג'נרל מוטורס מעריכים שהכנסות החברה מתוכנה יגיעו ל-22.5 מיליארד דולר ב-2030 לעומת 2 מיליארד כיום. במאפו מתכוונים לעלות על הגל הזה, ולהשתלב בו באמצעות חלוקת הכנסות עם יצרניות הרכב על התוכן שהחברה מייצרת.

הפלטפורמה של מאפו  (צילום: mapoo, יחצ)
הפלטפורמה של מאפו. מספקת מידע על נקודות ציון בעלות הקשרים תרבותיים | צילום: mapoo, יחצ

מאפו הוקמה ב-2017 והתחילה את דרכה בחממת דה-טיים בתל אביב. כיום היא מעסיקה 20 עובדים וצוות פיתוח חיצוני שממוקם בשכם. מי שמוביל את פיתוח מערכת הבינה המלאכותית של החברה הוא פרופ' אריאל שמיר, שהיה דיקן החוג למדעי המחשב ברייכמן. עד כה גייסה החברה 4 מיליון דולר מקרן SIBF, מתמיכה של רשות החדשנות ומאנג'לים פרטיים. כעת מתוכנן גיוס מגשר נוסף של 1.5 מיליון דולר ובהמשך, עם תחילת זרם ההכנסות, מתוכנן גיוס נוסף, משמעותי.