חברת לייטריקס (Lightricks) הירושלמית זכתה לפרסום ואפילו לפרסים בשל אפליקציות עריכת הווידאו והתמונות שפיתחה, אבל לפני כמעט שנה החליטו ראשי החברה להוביל שינוי כיוון - מפיתוח אפליקציות בלבד, להפיכה לפלטפורמה מקיפה עבור יוצרי תוכן באשר הם. היום הם מתקפים את השינוי הזה עם רכישה משמעותית ראשונה של סטארט אפ אמריקאי בשם PopularPays, שמחבר בין מותגים לבין יוצרי תוכן ומשפיענים ומסייע להם ביצירת וניהול קמפיינים. בלייטריקס סרבו למסור את סכום הרכישה אך מקורות אישרו ל-tech12 כי מדובר בסכום של כמה עשרות מיליוני דולרים.
"לפני שנה וחצי הבנו שיש לפני לייטריקס הזדמנות גדול היותר מרק לייצר כלים למובייל", אומר ל-tech12 זאב פרבמן, מייסד משותף ומנכ"ל לייטריקס. "הבנו שהמשתמשים מתבגרים כיוצרים ורוצים לבנות קהל ברשת ולתקשר ישירות עם העוקבים - ובעיקר לעשות מזה כסף. 75% מהמשתמשים שלנו עושים את זה מסיבות מסחריות. החלטנו שכחברה אנחנו רוצים לעשות אבולוציה ולהפוך לחברה שגם בונה כלים וגם מעניקה שירותים - להיות one stop shop לכל הצרכים של יוצרי תוכן".
20 מיליארד דולר מחכים על המדף
לייטריקס היא חלק ממגמה עולמית שקשה להתעלם ממנה של כלכלת יוצרים - creators economy שמונה היום 50 מיליון איש ברחבי העולם. אלה יוצרים ומפרסמים על פני עשרות פלטפורמות שונות, חלקן מוכרות מאוד כמו יוטיוב וחלקן נישתיות כמו סאבסטק שמציעה ניוזלטרים בתשלום בנושאים שונים. הרוב הגדול של היוצרים מגדיר עצמו "חובבים" ומרבית הכסף בתחום מגיע ל-2 מיליון יוצרים בלבד - 4% מכלל היוצרים. כל השאר מרוויח פחות או יותר שכר מינימום.
העובדה הזו מטרידה את כל מי שלוקח חלק בכלכלה הזו, אבל לא רק מסיבות של אי שוויון. "רוב המוניטיזציה היום מגיעה מחסויות וזה שוק עצום", מסביר פרבמן. "השנה יש כ-15-20 מיליארד דולר שהמותגים מוכנים להשקיע בתחום אבל הם מתקשים לעשות זאת. רובם רוצים לעבוד עם יוצרים שיש להם עשרות אלפים או מאות אלפי עוקבים ולא עם כאלה שיש להם כמה מיליונים כי זה פחות ממוסחר והם יותר קרובים לקהל, אבל זה אומר שצריך לעבוד עם המון יוצרים כדי להגיע לאימפקט משמעותי".
המיזוג עם חברת PopularPays אמור לספק ללייטריקס פתרון לאתגר הזה. החברה, בוגרת מאיץ הסטארט-אפים Y-Combinator, נוסדה ב-2015 על-ידי קורבט דראמי. היא מעסיקה 30 עובדים בשיקגו, אילינוי. החברה פיתחה פלטפורמה דיגיטלית המחברת בין יוצרי תוכן ומשפיענים לעסקים, חברות ומותגים שרוצים לקדם פעילות שיווקית משותפת, באמצעות פלטפורמה לייעול וניהול קמפיינים. יש לה יותר מ-130 לקוחות פעילים, המייצגים כ-340 מותגים וכ- 85,000 יוצרים ומשפיענים."לנו יש 30 מיליון משתמשים, ורצינו למצוא חברה שתוכל לתת ליוצרים שלנו יכולות מוניטיזציה ולמותגים גישה לקהל גדול", אומר פרבמן.
זה לא סוד שחלוקת ההון בכלכלת היוצרים מאוד לא שוויונית ושרובם לא מצליחים להגיע אפילו למשכורת מינימום. איך הכלי הזה יסייע ליותר יוצרים להתפרנס?
"80% מאנשי המרקטינג שנשאלים איך הם רוצים לחלק את העוגה מעדיפים לעבוד עם הרבה יוצרים קטנים ולא עם הגדולים, שממוסחרים, ואין אפשרות ליצור אצלם זיהוי עם המותג. בסוף בתור מותג את כן רוצה שליטה מסוימת במה שיוצא החוצה וזה אומר שצריך לתת אינפוט על התוכן של היוצרים. בגלל זה יוצא שכמה חבר'ה למעלה מקבלים את רוב הכסף. אנחנו רוצים לשנות את זה לגמרי.
"בואי נשים את המותגים הכי גדולים בצד, אבל אם מהות המותג שלך היא גם ככה בסושיאל מדיה, למשל סלבריטאים שיש להם ליין איפור, אז יש חשיבות לעבודה עם מי שנחשב אמין יותר ויש לו זיהוי אמיתי עם המותג ולא עם הקרדשיאן שעובדים עם כולם. מותגים מעדיפים יוצרים טריים יותר שיש להם קרבה למותג במקום שכל הכסף יילך לאותם אנשים שכולם מכירים ועלויות התקשורת איתן עצומות״.
"נשים את המותגים הכי גדולים בצד, אבל אם מהות המותג שלך היא גם ככה בסושיאל מדיה, למשל סלבריטאים שיש להם ליין איפור, אז יש חשיבות לעבודה עם מי שנחשב אמין יותר ויש לו זיהוי אמיתי עם המותג ולא עם הקרדשיאן שעובדים עם כולם. מותגים מעדיפים יוצרים טריים יותר שיש להם קרבה למותג"
אחד האתגרים הגדולים של התחום היום הוא העבודה של המותגים מול היוצרים, במיוחד כשזה נעשה בקנה מידה גדול ולא מול יוצר מרכזי אחד. "אנחנו יכולים להוריד המון מהחיכוך שיש כרגע באינטראקציה בין מותגים ליוצרים בעזרת הכלים שלנו", מסביר פרבמן. "כרגע מדובר בדיאלוג די ממושך בין הצדדים שכולל בריף מצד המותג, דוגמאות שהיוצרים שולחים ואז פידבק ושינויים. גם מותגים מאוד גדולים מתקשים לעבוד עם יותר מכמה עשרות יוצרים על פני כמה פלטפורמות. אנחנו רוצים להכניס את כל האינטראקציה הזו למקום שהיוצרים כבר מכירים בתוך האפליקציה שלנו".
פרבמן מסביר שהאפליקציה של לייטריקס, שבעבר כללה רק את כלי היצירה הטכניים, הופכת לפלטפורמה רחבה יותר שתכלול, בעקבות הרכישה, גם פיצ׳ר של תקשורת עם מותגים אלוונטיים. "למותגים תהיה יותר שליטה בתהליך היצירתי וליוצרים תישאר אוטונומיה. היום עלויות התקשורת עבור המותג הן עצומות, מדובר בצוותים שלמים שמעורבים".
"החלטנו לעשות רכישה כי הבנו שגם אם אנחנו יכולים לבנות את ה-CRM, חסר לנו הידע בדומיין הזה. מצד שני, אנחנו מרגישים שהחיבור עושה משהו קסום כי אנחנו מציעים ערך שלא קיים כרגע"
השינוי שעשיתם כחברה הוא אתגר לא קטן בפני עצמו, איך אתם מתמודדים עם מעבר מחברה שמפתחת אפליקציות לחברה שרוצה להציע שירותים לתחום שלם?
"בגלל זה החלטנו לעשות רכישה כי הבנו שגם אם אנחנו יכולים לבנות את ה-CRM, חסר לנו הידע בדומיין הזה. מצד שני, אנחנו מרגישים שהחיבור עושה משהו קסום כי אנחנו מציעים ערך שלא קיים כרגע. יש לא מעט חברות שבנו CRM ואחרות שבונות כלים אבל אין פתרון למותגים שנותן להם שליטה אבל משאיר יצירתיות ליוצרים".
איך נראה התכנון לרכישות נוספות?
"מבחינת ההון השלמנו סבב ואנחנו לא צריכים תוספות. מבחינת היעדים הבאים, יש לנו פייפ-ליין די רציני אבל עד שדברים לא קורים אני לא רוצה לדבר עליהם. אחד הדברים החשובים לנו הוא שכלים שלנו יגיעו לכל הפלטפורמות אז אנחנו מסתכלים על גישור הפערים בין איפה אנחנו נמצאים לאיפה אנחנו רוצים להיות. החלטה על רכישה היא תמיד תשובה לשאלה כמה אתה מוכן לשלם מול כמה זמן ייקח לך לפתח את המוצר בעצמך".
יש לך תחרות, יש חברות נוספות שנכנסות לתחום החם הזה?
"כן והיא מאוד לא צפויה. כלכלת יוצרים הוא תחום מאוד חדש והחלוקה של השוק כרגע מאוד לא ברורה, ויש המון שחקנים ויש את הפלטפורמות עצמן. התחרות לא מגיע ממתחרים ישירים אלא הרבה פעמים מחברות שמרגישות שגם החלק הזה של העבודה מול יוצרים צריך להיות אצלם בתוך החברה".