עבור האדם הבודד, איום הסייבר הכי משמעותי הוא כפי הנראה חטיפת חשבון הסושיאל ודרישת כופר עבורו. על פי נתוני מערך הסייבר הלאומי לשנת 2021, כשליש מכלל תלונות האזרחים למערך היו סביב פריצה לרשתות חברתיות ולדואר האלקטרוני. "פרצו לי לחשבון ודרשו ממני סכום של 700 דולר אחרת ימחקו לי את החשבון", סיפר באוקטובר קורבן כזה ל-mako. "אני מנהל עסק שמגלגל המון כסף בתחום המזון אז עשיתי חשבון פשוט שעדיף לי לשלם להם את הכסף כדי שלא ימחקו לי את החשבון ולהחזיר לי את הגישה אליו", אמר.
"הם נאלצו לשלם את סכומי הכופר הגבוהים כי יש להם הרבה מה להפסיד", הסביר אז חוקר אבטחת המידע גלעד האן. "יש להם חשבון עסקי; הם מרוויחים המון כסף ומחיקת החשבון תגרום להם נזק גדול מאוד מבחינה כלכלית". במקרים של ידוענים, דרישת הכופר גבוה עוד הרבה יותר ומגיעה לאלפי דולרים.
עם האתגר הזה באה לעולם notch, חברת סטארט אפ שעד כה טסה מתחת לרדאר. נוטץ' היא חברת אינשורטק שמשווקת מוצרי ביטוח לנכסים דיגיטליים, או במילים אחרות – חשבונות סושיאל. "כל עסק חדש שנבנה בשנים האחרונות הוא Digital native – נולד לעולם דיגיטלי. זה לא משנה אם אתה קריאייטור או חנות נעליים ברחוב – אתה משתמש ברשתות החברתיות כמנוע צמיחה, מסתמך על הזהות הדיגיטלית שלך כדי להביא לקוחות ולייצר הכנסות", מסביר רפאל ברושי, היזם והמנכ"ל של החברה.
חלק מהעסקים המודרניים הם 100% אונליין וחלק מחזיקים גם נוכחות פיזית, אבל זה לא ממש משנה, טוען ברושי: "גם אם יש לעסק חנות פיזית, העסק מסתכל עליה במידה רבה בתור מחסן עם קופה. ה-IP הוא הדרך להביא את האנשים. מעל 50% מהרכישות היום מתבצעות אחרי שהרוכש ראה את המוצר בסושיאל. להגיע לחנות בלי שביקרת בה קודם באינטרנט זה כמו ללכת לבליינד דייט. וגם אם החנות הפיזית נשרפת, כלום לא קרה. אבל אם החשבון נסגר – כמות הלידים תרד לאפס מהר מאוד. זה בעצם הנכס שצריך להגן עליו".
מנכ"ל נוטץ', רפאל ברושי: "חשבנו מה סוג המוצר שיכול לספק Peace of mind ללקוח כזה. הדבר הראשון חייב להיות מישהו שיעזור לו בתזרים המזומנים. אנחנו מבינים שככה הוא משלם שכר דירה או מאכיל את הילדים"
עם המחשבה הזו נוטץ' יצאה לדרך במאי 2021. "יש תעשייה שלמה של ביטוחי סייבר, אבל הם בנויים לאנטרפרייז, וכשהסתכלנו לעומק ראינו שבתחום העסקים היחידניים אין פתרון טוב", מסביר ברושי, "זה יכול להיות בן אדם פרטי עם 200 אלף עוקבים שעושה 20 אלף דולר בחודש מפרסומות או מעצבת תכשיטים. החשבון הוא מקור פרנסה שמייצר הכנסות ישירות ועקיפות".
את החברה הקימו שלושה יזמים. לא בדיוק חיות של רשתות חברתיות, אלא שלושה יוצאי חיל האוויר בתפקידים קרביים מסווגים: ברושי המנכ"ל הוא בוגר MBA ועבד קודם לכן בקרן גידור. יובל פלד, ה-CTO, עבד בסטארט אפ בתחום הבריאות בשם Vim. אלול יעקבי, סמנכ"ל המוצר, הגיע מסימלרווב. "עם אלול ישנתי מיטה ליד מיטה בטירונות, דירה מול דירה באזרחות, ואין יום ב-15 השנים האחרונות שלא דיברתי איתו" אומר ברושי, "ויובל היה איתי צמוד בסיטואציות אחרות בצבא".
ביטוח זה עולם מתחדש ומשתנה כל הזמן. ברגע שנוצר ערך חדש נוצרת הזדמנות חדשה, אבל איך מבטחים חשבון סושיאל? איך קובעים פרמיה? איך משפים? "חשבנו מה סוג המוצר שיכול לספק Peace of mind ללקוח כזה. הדבר הראשון חייב להיות מישהו שיעזור לו בתזרים המזומנים. אנחנו מבינים שככה הוא משלם שכר דירה או מאכיל את הילדים". זה לב המוצר. מבוטחי נוטץ' שהחשבון שלהם נגנב או נחסם מקבלים תשלום יומי, שווה אובדן ההכנסה שלהם, למשך עד 90 יום מרגע האירוע.
"הדבר השני הוא לסייע לקורבן. כל קריאייטור שזה קרה לו ושוחחנו איתו סיפר איך זה היה סיוט לנסות לשחזר את החשבון, אמירות כמו: 'לא היה לי עם מי לדבר ולא ידעתי מה לעשות'. זה חלק שני במוצר, שירות קונסיירז' שעוזר בשלב הזה. לא תמיד נוכל להחזיר את החשבון ואנחנו לא שירות אחזור חשבונות, אבל נסייע", אומר ברושי.
אחרי שבנוטץ' נסגרו על הצורך והמוצר נותרו עוד כמה אתגרים גדולים. הראשון הוא ביסוס מודל כלכלי בתחום בתולי לגמרי: "כדי לבנות מודל אקטוארי למוצר ביטוחי צריך לדעת בגדול שני דברים: תדירות האירוע וחומרת האירוע. כדי להעריך את הסיכון הכנו רשימה של מאות אלפי חשבונות רלוונטיים ואספנו עליהם מידע ציבורי באופן רציף", מפרט ברושי. "בנינו אלגוריתם שבודק פרמטרים רבים וקבענו ציון שמעליו הסיכוי שהחשבון נפרץ גבוה. מעל זה הקמנו צוות של 8 אנליסטים שבודקים את החשבונות שחשודים שנפרצו, ידנית. זה תהליך מתמשך, האלגוריתם משתפר כל הזמן אבל הגענו לסטטיסטיקה שאני מרגיש נוח איתה בשביל להתחיל".
אם אתם תוהים כמה זה עולה, אז פוליסה ממוצעת של נוטץ' תעמוד על 9,000 דולר (3,000 דולר כפול שלושה חודשים) ותעלה כ-16 דולר לחודש. "סכום שהוא יחסית זול למשהו שאתה עושה ממנו את הפרנסה שלך", טוען ברושי, ומוסיף: "אנחנו לא מבקשים מהלקוח לראות חשבוניות כדי לקבוע את גובה הפוליסה אלא קובעים אותה בעצמנו לפי פרמטרים כמו מספר עוקבים, אינגייג'מנט בחשבון וכן הלאה. הלקוח יכול לבחור פוליסה קטנה או גדולה יותר בדרגה אחת מעל החישוב שלנו".
וכמו שבביטוח רכב חברת הביטוח מחייבת את הלקוח להתקין אזעקה, גם לנוטץ' יש Underwriting guidelines – הנחיות חיתום שאמורות להקטין את הסיכון לגניבת החשבון. הן כוללות למשל הפעלת מנגנון אימות כפול (2FA) בלוגאין לחשבון, אבל נוטץ' מתכוונת לעסוק גם בחינוך שוק, ולתקשר למבוטחים טיפים וכללים איך להימנע מהונאה, פישינג, חסימת החשבון על ידי הפלטפורמה וכן הלאה.
ברושי: "זה לא משנה אם אתה קריאייטור או חנות נעליים ברחוב – אתה משתמש ברשתות החברתיות כמנוע צמיחה, מסתמך על הזהות הדיגיטלית שלך כדי להביא לקוחות ולייצר הכנסות"
המוצר הראשון של החברה הוא ביטוח לאינסטגרם ונוטץ' מאפשרת הרשמה מוקדמת באתר שלה אליו: "אנחנו עולים לאוויר בחודשים הקרובים עם המוצר הראשון. לא רוצה לנעוץ תאריך מדויק אבל סביב אמצע השנה", צופה ברושי. "סיכוי סביר שהפלטפורמה השנייה שבה נבטח תהיה יוטיוב".
בשלב הזה של חייה נוטץ' נדרשה לחבור לחברת ביטוח גדולה שתתן לה גב. נוטץ' היא מה שמכונה Managing General Agent, או בקיצור MGA, סוכן או ברוקר שיכול לבצע חיתום ולטפל בתביעות אבל מאחורי הקלעים יש חברת ביטוח גדולה שהשתכנעה במודל ומגבה את החברה. ככה מתחילות את דרכן כמעט כל חברות האינשור-טק, ובהדרגה, כשהן גדלות, הופכות למודל של חברת ביטוח "מלאה". לנוטץ' יש שותפה כזו, חברת ביטוח גדולה מארה"ב, שאתה שמה היא לא חושפת.
נוטץ' גייסה עד היום בסך הכל 7 מיליון דולר. את הסבב הובילה קרן לייטספיד יחד עם קרן גריפין של נועם ענבר. עוד השקיעו בחברה קרן Jibe והפניקס. "כחלק מהסבב גייסנו גם מיליון דולר ממגה קריאייטורים, ועוד שני מיליון דולר מחברת ביטוח גדולה שתהיה השותפה שלנו", מתאר ברושי. בנוטץ' עובדים 14 עובדים במשרה מלאה ועוד 8 במשרה חלקית.