טיפולי כימותרפיה מסורתיים נקבעים לרוב פעם בשבועיים, כאשר בין לבין המטופלים אינם נמצאים במעקב ולעיתים חווים תופעות לוואי קשות ואפילו מסוכנות. התוצאה בחלק מהמקרים היא הגעה לאשפוז או אפילו חוסר יכולת של המטופל להשלים את סבב הכימותרפיה. חברת Canopy הישראלית שמה לה למטרה לתקן את הבעיה הזו.
Canopy הוקמה בשנת 2018 על ידי לביא קביטקובסקי, המשמש כמנכ"ל ופעלה עד היום קצת מתחת לרדאר. כעת היא נחשפת עם גיוס של 13 מיליון דולרים, בסבב A, בהובלת קרן GSR Ventures אליה הצטרפו משקיעים נוספים, ובניהם: Samsung Next, קרן UpWest, ועוד.
"האתגרים של הקמת סטארט אפ בתחום הרפואה קשים יותר מתחומים אחרים", מספר קביטקובסקי ל-tech12, "כמו הרבה יזמים בתחום, הייתה לי חוויה אישית שהביאה אותי לעסוק בזה". בעקבות אשפוז ממושך הוא נחשף לחשיבות הנושא: "בכל מה שקשור לטיפול עצמו הטכנולוגיה מאוד מתקדמת, אבל כשזה מגיע לניטור, הפער בכלים שהיו זמינים לצוות הרפואי היה עצום - ויכולתי בקלות לדמיין איך תוכנה תציל שם חיים".
מנכ"ל Canopy לביא קביטקובסקי: "יש כיום כ-30 אלף פרוטוקולים של טיפול בסוגי סרטן שונים. באמצעות מערכת התמיכה שלנו, אחות במרפאה יכולה בתוך שלוש דקות להבין האם המטופל שמדווח אליה באמצעות האפליקציה של Canopy נתון במקרה חרום או שניתן לטפל בו בטלפון"
אחרי מספר שנים בהייטק הישראלי כשכיר, קביטקובסקי החליט להקים חברה שתסייע לניטור החולים בין טיפולים. "ב-2017 יצא מחקר עצום על סרטן שהראה שאם אתה לא רק נותן למטופל כימו ומפסיק טיפול לשבועיים, אלא יכול לספר לאחות על תופעות לוואי בין לבין ולתת אפשרות לסייע, ההגעה של מטופלים למיון ירדה ב-30% והם מסוגלים לסיים את הטיפול כמו שצריך. והכי חשוב - ההישרדות עלתה ב-20%. הרעיון לא מטורף בכלל, אבל ההטמעה הייתה קשה - איך לבנות תוכנה שמטופלים ישתמשו בה ואיך להביא לזמינות של אחיות שחסרות במערכת. היו כל מיני בעיות שהיינו צריכים להתמודד איתן".
החברה עשתה פיילוט מוצלח בבי"ח שערי צדק ואחריו עברה לשוק האמריקאי. המוצר של Canopy, מבוסס בינה מלאכותית, כולל גם אפליקציה שמנטרת את החולים באופן שוטף ומקבלת מהם חיווי בזמן אמת על מצבם – תופעות לוואי, כאבים, תגובות לתרופות ועוד. מנגד, האחיות והרופאות מקבלות את המידע השוטף על המטופלים ומצבם בתוך דשבורד מאורגן ויכולות לנהל ביעילות את הטיפול בהם, גם מרחוק.
"יש כיום כ-30 אלף פרוטוקולים של טיפול בסוגי סרטן שונים. באמצעות מערכת התמיכה שלנו, אחות במרפאה יכולה בתוך שלוש דקות להבין האם המטופל שמדווח אליה באמצעות האפליקציה של Canopy נתון במקרה חרום או שניתן לטפל בו בטלפון", מסביר קביטקובסקי.
קביטקובסקי מוסיף שחולים נמנעים הרבה פעמים מדיווח על תסמינים מכל מיני סיבות: "לפעמים זה בגלל שהם בעבודה, אולי לא נעים לעשות שיחת טלפון ליד קולגות, או שהם מנסים לשמור על אופטימיות ומשדרים תמונה לא נכונה. אבל האפליקציה מאפשרת להם להתגבר על אי הנעימות הזו".
חולים נמנעים הרבה פעמים מדיווח על תסמינים מכל מיני סיבות: "לפעמים זה בגלל שהם בעבודה, אולי לא נעים לעשות שיחת טלפון ליד קולגות, או שהם מנסים לשמור על אופטימיות ומשדרים תמונה לא נכונה. אבל האפליקציה מאפשרת להם להתגבר על אי הנעימות הזו"
בנוסף, כלי ה-AI מסייעים לאחיות לתעדף סימפטומים מסוכנים יותר ובמידת הצורך לערב רופאה. למרות החשש שמטופלים לא ירצו להשתמש בשירות, קביטקובסקי מספר ש"רוב המטופלים מצטרפים לשירות ו-90% מהם מדווחים על בעיות קשות פעמיים בחודש, חצי מהן קשות מספיק בשביל לחצות רף של התערבות רפואית.
"השנה ביוני נפרסם בכנס האונקולוגיה שאנחנו רואים הפחתה בכמות הביקורים במיון ובכמות האשפוזים ושיותר מטופלים מצליחים לסיים טיפול בעקבות השימוש במוצר".
הוא מספר על מטופלת צעירה שחוותה כאבי ראש קשים לאחר טיפול וכשדיווחה עליהם באפליקציה הצוות הרפואי קיבל התראה, שמדובר בממצא חריג שעלול להצביע על גרורות במוח. רק בעקבות הענקת סיוע רופאי דחוף התגלתה התפשטות המחלה בזמן והחולה טופלה ונמצאת היום בנסיגה.
6 מרכזי אונקולוגיה מובילים בארצות הברית משתמשים בפלטפורמה של Canopy כדי לתמוך במאות אלפי אנשים שעוברים טיפול בסרטן. בכל אחד מהמרכזים הללו, מאות אחיות, רופאים ואנשי צוות משתמשים ב Canopy ככלי עבודה מרכזי לתמיכה במטופלים שלהם
"כל כך קשה להקים היום סטארט אפ בשוק הישראלי והתחרות על כוח אדם עצומה, אני לא יכול לדמיין שהייתי עובד כ"כ קשה ללא המוטיבציה של הצלת חיים. יש לי חברים קרובים בתעשייה ואני סופר מפרגן, אבל אישית לא הייתי מסוגל שוב לעבוד במשהו מחוץ לרפואה. יש אנשים כ"כ חכמים בהייטק הישראלי שיכלו להציל חיים ואותי זה מרגש לקום בבוקר ולקבל את הטלפונים האלה מהמרפאות והמטופלים".
כיום 6 מרכזי אונקולוגיה מובילים (cancer centers), בארצות הברית משתמשים בפלטפורמה של Canopy כדי לתמוך במאות אלפי אנשים שעוברים טיפול בסרטן. בכל אחד מהמרכזים הללו, מאות אחיות, רופאים ואנשי צוות משתמשים ב Canopy ככלי עבודה מרכזי לתמיכה במטופלים שלהם.