רחפן משטרתי (צילום: דרור בן דוד, יחצ)
בשנתיים האחרונות נערכו כ-15,000 טיסות רחפנים ברחבי הארץ | צילום: דרור בן דוד, יחצ

רשות התעופה האווירית (רת"א) מפרסמת תקנות ראשונות מסוגן בעולם, שמאפשרות במצבי חירום לסגור מרחבים אוויריים כדי לאפשר פעילות מרובת רחפנים. התקנות מאפשרות למשטרה, לפיקוד העורף וכן לעיריות להגדיר מרחב אווירי כ-U-SPACE (מרחב הטסה לכלים בלתי מאוישים) ולנהל בו פעילות רחפנים לתצפית, העברת מטענים ועוד.

הפעילות תנוהל באמצעות ספקי שירותי USSP (U-Space Service Providers) שהראשונים בהם קיבלו את ההיתרים הנדרשים בחודשים האחרונים. הנהנית העיקרית מהתקנות החדשות עשויה להיות משטרת ישראל, שעד כה מפעילה רחפנים בצורה לא סדירה.

פגיעה בפרטיות?

כך למשל תוכל המשטרה להפעיל מערך רחפני צילום ופיקוח מעל הפגנות גדולות או מעל מוקדי הפרות סדר ולהשתמש ברחפנים גם כדי להתריע באמצעות רמקולים או להרתיע מפגינים בדרכים אחרות. עם זאת, תחת שימוש לא מפוקח עלולות התקנות החדשות לאפשר פגיעה בפרטיות אזרחים.

בשנתיים הקרובות צפויות עשר החברות שנבחרו לבצע שבוע טיסות פעם בחודש, והן מפתחות ומדגימות את היכולות שלהן במרחב אווירי מנוהל, בטיסות למרחקים של עד 150 קילומטרים ועם מטענים כבדים

 התקנות החדשות מאפשרות לקבל פטור נקודתי זמני מחוק הטיס "לטובת הגברת הבטיחות ויעילות השימוש במרחב האווירי בעת אירועים מתוכננים בהם יופעלו מספר רב של רבי להב, ע"י גופים שונים". מדובר בתוצר המעשי הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי של רשות החדשנות, נתיבי איילון, משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית.

במסגרת "ארגז החול" הרגולטורי הזה מופעלות חברות שמפתחות טכנולוגיות רחפנים בעיקר בתחום הובלת המטענים, עם דגש על טיסות צפופות במרחב אווירי אחד. 

אחת ממובילות המיזם, דניאלה פרתם, מנהלת המרכז לרגולציה לטכנולוגיות חדשניות ברשות החדשנות, אמרה כי "התקנות החדשות הן הפעם הראשונה בעולם שיוצאות הנחיות מסודרות איך לבצע סגירה אווירית. זו יוזמה של הרגולטור, שהבין דרך ארגז החול שלנו ואחרי שנתיים של פעילות שעשינו בהפעלת סגירות אוויריות למשל במצעד הגאווה ובמרתון תל-אביב, שכדי להשתמש ברחפנים בצורה בטוחה באירועים המוניים, צריך את המרחב הסגור הזה".

מיזם הרחפנים הלאומי (צילום: אביב בר זוהר, יחצ)
מרכז השליטה של מיזם הרחפנים. בימים אלה מתנהל השלב השני בפיילוט | צילום: אביב בר זוהר, יחצ

לדברי פרתם, התקנות החדשות יאפשרו למשטרה לבצע פעולות מרובות רחפנים בעת חירום: "יש לזה גם ערך באירועים ביטחוניים המוניים. המשטרה יכולה להחליט שלא להשתמש ברחפנים באירועים כאלה, אבל אם הם ישתמשו ברחפנים, זה יצטרך להיות במסגרת ההנחיות שיצאו".

עם זאת, במשטרת ישראל לא כל כך מתלהבים מהיכולות החדשות שמוצעות להם. במשטרה אמנם יש כוונה להפעיל רחפנים בצורה יותר מוסדרת אבל הגורמים המטפלים שם סבורים שמאפייני הפעילות של המשטרה מצדיקים התייחסות מיוחדת, שונה משימושים אזרחיים מסחריים. בשלב זה במשטרה לא מתכוונים להתחיל בפעילות על בסיס התקנות החדשות.

לפי ההנחיות של רת"א נדרשת הפעלה של מערכת לניהול התעבורה האווירית. "זה אומר גם ניהול רחפנים בינם לבין עצמם וגם ניהול רחפנים מול כלי טיס מאוישים. בעת הסגירה האווירית מדובר על טיסות של רחפנים כבדים ולא ניתן יהיה להטיס רחפנים אחרים שאינם מרושתים במערכת", מסבירה פרתם.

מערכת ניהול התעבורה נועדה לשמור על בטיחות הציבור, למנוע התנגשויות בין כלי הטיס וגם לזהות רחפנים זרים שאינם מורשים לטוס במרחב ולטפל בהם. שתי חברות ישראליות מורשות כיום לנהל מרחבים אוויריים מרובי רחפנים – High Lander ו-Airwayz. שתיהן גם לוקחות חלק במיזם הרחפנים הלאומי. אם המשטרה תרצה להפעיל מרחבים אוויריים סגורים היא תצטרך להשתמש בשירותיהן. "ההערכה היא שבהתחלה המשטרה תצטרך לפעול בצמוד עם רת"א ועם המיזם כדי לייצר את המסגרת ובשלב מתקדם יותר הם יהיו יותר מיומנים ואולי גם ייקחו את היכולות האלה באמצעות המשטרה".

מפגינים בירושלים (צילום: n12)
ההפגנה בירושלים כפי שנתפסה בצילום רחפן. לשמור על הבטיחות באירועים המוניים | צילום: n12

מיזם הרחפנים הלאומי הישראלי נחשב לאחד הבולטים בעולם. בשנתיים האחרונות נערכו כ-15,000 טיסות רחפנים ברחבי הארץ, הן בערים והן בבתי חולים. הטיסות כללו משלוחים, ניטור, אבטחה, צילום, הטסת ציוד רפואי ועוד. כמו כן נערכו מבצעים משותפים באירועים המוניים עם פיקוד העורף במבצע "שומר חומות", עם משטרת ישראל, עם עיריית ת"א בכיסוי אירועים רבי משתתפים ועוד. 

בימים אלה מתנהל השלב השני של פיילוט הרחפנים הלאומי, שמתמקד בהובלת מטענים כבדים כולל הטסת בני אדם (אייר-טקסי) בתקציב של 60 מיליון שקל. בשנתיים הקרובות צפויות עשר החברות שנבחרו לבצע שבוע טיסות פעם בחודש, והן מפתחות ומדגימות את היכולות שלהן במרחב אווירי מנוהל, בטיסות למרחקים של עד 150 קילומטרים ועם מטענים כבדים. המתווה בו התבצעה ההדגמה האחרונה למשל, נועד לדמות הובלת נוסעים ברחפנים מנמל התעופה האזרחי רמון אל העיר אילת.

תרומתו העיקרית של המיזם היא בעידוד יזמים לפתח טכנולוגיות רחפנים חדשות והוכחת היתכנותן, ואולם עד כה המיזם טרם הוכיח את יכולתו בקידום רגולציה שתאפשר הובלת מטענים מסחרית בישראל וגם לא בעידוד חברות ישראליות ליזום פעילות מסחרית כזו. זאת בניגוד לארה"ב למשל, שם מיזם ממשלתי בתקופת הנשיא טראמפ הוביל לשורה של שירותי הובלת מטענים מסחריים פעילים.

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל מפעילה ביעילות מבצעית גבוהה רחפנים במגוון רחב של משימות משטרתיות, בהתאמה לאופי הפעילות המשטרתית ובהתאם לצורך המבצעי. בכוונת משטרת ישראל לשלב את הפעלת המערכות המשטרתיות במערכת U-SPACE, לאחר שיוטמעו בה דרישות ייחודיות שהועברו על ידי המשטרה וכל זאת תחת הרגולציה שרשות התעופה האזרחית תגדיר".