האירוע שהתקיים ביום רביעי השבוע במסעדת Hard Rock Café בלאס וגאס נראה מוזר במבט ראשון: באווירה האפלולית של המקום ישבו כמה עשרות מנהלות ומנהלים בחברות אוטוטק ישראליות, לצד שולחן שנשא את שם החברה שלהם. מנהלים מעולם הרכב הסתובבו בין השולחנות והתיישבו לדבר עם החברות שעניינו אותם. זה נראה כמו ספיד דייטינג של של חובבי טכנולוגיות רכב מתקדמות.
מאחורי האירוע הזה נמצא ארגון אקומושן (EcoMotion), קהילת התחבורה החכמה המשותפת של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד הכלכלה והתעשייה והמכון הישראלי לחדשנות. המנהלת החדשה שלו, ג'ניפר שוורץ, היתה הרוח החיה של האירוע, ואפילו אירגנה צילום סלפי המוני של כל המשתתפים. מנהלי החברות היו מעט ספקנים יותר. "בשביל לדבר עם ישראלים אני לא צריך להגיע עד ללאס וגאס", אמר אחד מהם, וניגש לחבק את אחד ממנהלי קרנות ההון סיכון הישראליות שצץ במקום.
בסופו של דבר זה היה אירוע השקה מועיל, לקראת פתיחת תערוכת CES 2023 שנפתחה ביום חמישי השבוע. השתתפו בו כ-350 אנשים, בהם נציגים מחברות כמו הונדה, טויוטה, יונדאי, יצרנית ציוד הרכב Valeo, פקידי ממשלה ממדינות שונות וסטארטאפיסטים מהודו. "רמת ההערכה והסקרנות שמעוררות חברות הסטארט אפ הישראליות בקרב התעשייה העולמית מעוררת גאווה", סיכמה שוורץ בסיפוק.
הפעילות של קהילת אקומושן, שמונה כ-13,000 חברים וחברות, תומכת ב-600 סטרטאפים בתחום התחבורה החכמה מול התעשייה העולמית, האקדמיה, הממשלה והמשקיעים. באירוע האחרון שלה במאי 2022 השתתפו למעלה מ-3,000 משתתפים, מ-30 מדינות בעולם. האקוסיסטם של האוטוטק הישראל רוחש פעילות, עם מרכזי פיתוח של חברות הרכב הגדולות ועשרות סקאוטרים שפועלים בשליחות חברות בינלאומיות לאיתור טכנולוגיות אוטוטק חדשות. סך ההשקעות באוטוטק הישראלי מגיע לכמה עשרות מיליארדי דולרים בעשר השנים האחרונות, אם כי השנה האחרונה, שהיתה רעה להייטק בכלל, היתה רעה במיוחד לסטארטאפים בתחום התחבורה החכמה, שסר חינם בעיני המשקיעים.
סך ההשקעות באוטוטק הישראלי מגיע לכמה עשרות מיליארדי דולרים בעשר השנים האחרונות, אם כי השנה האחרונה, שהיתה רעה להייטק בכלל, היתה רעה במיוחד לסטארטאפים בתחום התחבורה החכמה, שסר חינם בעיני המשקיעים
לפרקים נראה שהאוטוטק הישראלי הולך בדרכיו של הסייבר הישראלי: הופך לגורם משמעותי בעולם הטכנולוגי הרלוונטי. בתערוכת CES משתתפות קרוב ל-50 חברות ישראליות בתחומי טכנולוגיות הרכב וזו נוכחות מרשימה. כמה מהחברות, למשל Innoviz , Valens, Imagry, C2A, GuardKnox, Addionics ו-Zooz הכריזו על שותפויות, עסקאות וזכייה בפרסים לטכנולוגיה שלהן. מצד שני, מאות חברות האוטוטק מרחבי העולם שמקיפות את הישראליות מכל עבר בביתני התערוכה, ממחישות את הגודל היחסי של ישראל מול העולם. בניגוד למה שאנחנו מספרים לעצמנו, אנחנו לא מרכז העולם.
לחברת אינוויז (INNOVIZ) היו כמה הכרזות מעניינות כמו עסקה שחתמה עם חברת הרכב השוויצרית LOXO, המפתחת רכבי משלוחים אוטונומיים וחברת Exwayz הצרפתית. אינוויז מפתחת כיום דור שני ומשופר של חיישני ליידר (LiDAR) שרבות מחברות התחבורה האוטונומית מסתמכות עליהם לצורך נהיגה אוטונומית ללא מעורבות פעילה של נהג אנושי. ב-CES הכריזה אינווויז על המוצר החדש שלה - חיישן ליידר מסתובב שסורק ב-360 מעלות. החברה חשפה בשנה האחרונה עסקאות שעשתה עם חברת BMW וחברת פולקסווגן.
מנכ"ל החברה עומר כילף אומר שההשתתפות ב-CES מתגלה כמועילה, עם 70 פגישות שנקבעו לחברה במהלך ימי התערוכה. האם זה אומר שתעשיית האוטוטק זוכה להתעניינות בעולם כמו שזוכה תעשיית הסייבר הישראלית? "אני חושב שכן", אומר כילף, "ישראל זיהתה מאוד יפה את האירוע והתחילה יחסית מוקדם ולכן הצליחה לתפוס פוזיציה יפה אצל מספר שחקני רכב. אתה רואה את זה גם מקבל ביטוי בכך שמספר חברות פותחות פה מרכזי פיתוח ורואות את זה כאיזור חזק". לדבריו ישראל גם משמשת כמקום נייטרלי לביצוע עסקאות על רקע המתיחות בין ארה"ב לסין – "ישראל היא קצת שווייץ של העולם הטכנולוגי", הוא אומר.
איך חברה לא גדולה מישראל מסתדרת מול שוק תחרותי ועשרות יצרני ליידר?
"בסוף, חברות רכב שבוחרות ספקים מצמצמות את הרשימה באופן חריף. הן מסתכלות על בשלות החברות וכמובן על הביצועים והמחיר. זה שנבחרנו על ידי שחקניות כמו BMW ופולקסווגן שם אותנו בראש הרשימה והן מנהלות את התהליך מול 2-3 ספקיות. המצב מאוד השתפר כשיצרניות הרכב הבינו שרכב ברמת אוטונומיות 5 יקח עוד הרבה שנים. זה שהן מתמקדות ברמה 3 זה חדשות טובות לאינוביז".
חברת ארבה (Arbe) מפתחת שבבים לחיישני רדאר, שמהווים מרכיב חשוב במערכת לנהיגה אוטונומית. שלא כמו חברת אינווויז, שמייצרת את החיישנים שלה בעצמה ומוכרת אותם לחברות הרכב, בארבה מעדיפים למכור באמצעות ספקיות OEM כמו Veoneer, Valeo, HiRain ו-Weifu, שמייצרות את מוצר ומוכרות אותו לחברות הרכב. כמו אינוויז, גם ארבה הכריזה ב-CES על חיישן סורק ב-360 מעלות – במקרה שלה חיישן רדאר.
עומר כילף, אינוביז: "המצב מאוד השתפר כשיצרניות הרכב הבינו שרכב ברמת אוטונומיות 5 יקח עוד הרבה שנים. זה שהן מתמקדות ברמה 3 זה חדשות טובות עבורנו"
מנכ"ל החברה קובי מרנקו אומר שמפת הדרכים של החברה מניחה שבעשר השנים הקרובות שוק הנהיגה האוטונומית יהיה שוק של מערכות ADAS ולא נהיגה אוטונומית מלאה. "הפוקוס שלנו הוא יצרני מכוניות ברמת אוטונומיות 2.5 ורוב הפעילות שלמו מכוונת לשם", הוא אומר. החברה דיווחה על עסקה גדולה עם יצרנית OEM סינית ועם יצרנית מכוניות סינית ולדברי מרנקו שתצי עסקאות עם יצרניות אירופאיות נמצאות בשלבים מתקדמים של סגירה.
האם ישראל מצליחה להתמודד עם שוק עולמי תחרותי ביותר?
"לישראל יש שם טוב בתחום הטכנולוגיה. וחברות ישראליות יודעות לגייס כסף כמו אמריקאיות. יש לה נוכחות משמצעותית בשוק העולמי, אין שאלה. יש בארץ נציגויות לכמעט כל יצרניות הרכב, יש סקאוטרים ויש חברות טיר 1 (ספקיות של יצרניות רכב) ויש חברות חיישנים. אפשר לראות את מובילאיי כמו צ'ק-פוינט של התחום. יש בישראל 20 חברות אוטוטק שייצא מהן משהו, שיגדלו להיות חברות גדולות, הן בתוכנה והן בחומרה".
קובי מרנקו, Arbe: "הפוקוס שלנו הוא יצרני מכוניות ברמת אוטונומיות 2.5 ורוב הפעילות שלמו מכוונת לשם. יש בישראל 20 חברות אוטוטק שייצא מהן משהו"
חברת Imagry הכריזה ב-CES על פרוייקט משותף לה ולענקית השבבים Nvidia: רכב שאטלים אוטונומי המבוסס על טכנולוגיית NVIDIA DRIVE ופלטפורמת התוכנה של אימג'רי שיתחיל לנסוע ברחובות ישראל עוד השנה. מדובר בחלק ממכרז התחבורה הציבורית האוטונומית של רשות החדשנות ומשרד התחבורה. שלב נסיעות הפיילוט של האוטובוס האוטונומי ייערך בבית החולים שיבא ובהמשך האוטובוס יתחיל לתת שירות לנוסעים במסלול עירוני בנהריה.
רמי בהלול, דירקטור פיתוח עסקי לרובוטיקה ורכבים אוטונומיים באנבידיה ישראל אומר שפלטפורמת NVIDIA DRIVE מאפשרת ליצרניות מכוניות וחברות רובוטקסי להטמיע את הטכנולוגיה בפלטפורמה שלהן. לדבריו מרבית החברות שפעילות כיום בתחומים האלה משתמשות בטכנולוגיה של אנבידיה. זו אולי בשורה מצויינת לאימג'רי הצעירה, אבל בשורה פחות טובה לענקית האוטוטק הישראלית מובילאיי, שאיבדה כמה מהפרוייקטים האלה לאנבידיה.
האירוע בהארד רוק קפה, השבוע
ערן אופיר, מנכ"ל אימג'רי, אומר שענף התחבורה האוטונומית הישראלי הצטמצם בשנה האחרונה, כשחברת ברודמן17 נסגרה, מובילאיי איבדה לקוחות וחברתAutobrains מתמקדת לדבריו במערכות עזר לנהג (ADAS) ולא בנהיגה אוטונומית. לדבריו זה חלק מהמצב בשוק העולמי כשהשוק איבד 40 מיליארד דולר בשווי המצרפי של החברות שניסו את כוחן בפיתוח תחבורה אוטונומית. מבחינתו המצב הזה הוא הזדמנות לחדור לשוק, עם תוכנת הנהיגה האוטונומית ללא מפה שפיתחה החברה, שניתנת להטמעה בכל מכונית.
חברת פורטליקס (Foretellix) מפתחת טכנולוגיה לאימות של תוכנות נהיגה אוטונומית. החברה פיתחה שפה לכתיבת תסריטי נהיגה, ובתהליך הבדיקה היא מייצרת מיליוני מצבי נהיגה כדי לשפר את יכולת התוכנה להתמודד עם מצבים בלתי צפויים. החברה הכריזה בתערוכה על טכנולוגיית אימות משופרת שפועלת בהיקפים גדולים אפילו יותר. החברה דיווחה ב-CES על שיתוף פעולה עם חברת TORC, חברה בת של חברת המשאיות Daimler, שמפתחת משאיות אוטונומיות שנוסעות בכבישים מהירים בין מסוף טעינה למסוף פריקה.
זיו בנימיני, מנכ"ל פורטליקס, מספר שהחברה נכנסה לשיתוף פעולה גם עם קבוצת וולוו, שמפתחת משאיות אוטונומיות לעבודה במכרות. "האסטרטגיה שלנו היא להתמקד בשווקים שבהם האוטונומיה כבר קורית, או שעומדת לקרות בקרוב. וזה אומר מערכות ADAS, משאיות בכבישים מהירים ומכרות". לדבריו תחום ה-ADAS כבר מכניס כסף, והחברה הכפילה את המכירות שלה בשנה האחרונה.
האם האוטוטק הוא הסייבר החדש של ישראל?
"יש אקוסיסטם, אני בהחלט רואה אקוסיסטם ישראלי. רכבים ממש אנחנו לא יודעים לבנות בישראל אבל כמובן שיש לנו את מובילאיי, סיפור ההצלחה הכי גדול".
הכותב היה אורח CES