זה כמה שנים טובות שהפיינדר (Finder), פלטפורמת המידע המקוונת של Start-Up Nation Central (SNC), היא מרכיב משמעותי בזירת החדשנות המקומית. במשולש שבין סטארט-אפים, משקיעים ותאגידים. הפיינדר מציג מידע עדכני על חברות והשקעות, גיוסים ואנג'לים, אינקובטורים ואקסלרטורים. הוא מספק לכלל הגורמים באקוסיסטם ידע ודאטה על התפתחויות והזדמנויות, לצד דרך נוחה להתקשרויות ושותפויות. מדי שנה מבקרים בפיינדר כ-700 אלף משתמשים, יותר ממחצית מהם מחו"ל. מדי שנה הם סורקים מעל שלושה מיליון דפים, ומדי שנה נערכים בפיינדר יותר מ-200 אלף עדכוני דאטה על החברות השונות באקוסיסטם הישראלי. אבל נראה שהקפיצה הגדולה עוד לפנינו: היישומים שנוספו לפיינדר, אשר הושק בתחילת 2023 בגרסה חדשה לגמרי, צפויים להעלות את הפעילות העסקית מהעולם ומהארץ, להגביר אינגייג'מנט ולהוסיף שפע של תועלות.
"הפיינדר נכתב מחדש עם חזון מעודכן: להפוך מקטלוג חברות לסביבת שת"פ של האקוסיסטם כולו", אומר יריב לוטן, סמנכ"ל מוצר, פיתוח ודאטה בארגון Start-Up Nation Central. "הוספנו לו פיצ'רים חשובים, אחרים עוד יתווספו בקרוב, אבל זה הרבה יותר מזה: הפיינדר הופך מה-Yellow Pages של האקוסיסטם לשולחן עבודה לכל מטרה, וזה שינוי אסטרטגי. סטארט-אפים יכולים לאתר עכשיו ביתר קלות את המשקיעים הבולטים בתחומם, לקרוא מה הם עשו בשנה האחרונה, לעקוב אחר מי ומה שמעניין ורלוונטי, להתעדכן בטרנדים וחידושים בסקטור, לבדוק מה עושים המתחרים או שותפים פוטנציאליים, להירשם לאירועים ותוכניות האצה - והכול בקליק. למשקיעים יש כעת הרבה יותר אפשרויות לפלטר ולבצע חיפושים חכמים להעשרת הפורטפוליו, או לראות מה מעניין משקיעים אחרים מאותו התחום ומה הם מחפשים. כנ"ל לגבי תאגידים המעוניינים בשותפויות ורכישות".
אחד הפיצ'רים החשובים שנוספו לפלטפורמה הוא Smart Lists, כלי שימושי ונוח ליצירת מעין פורטפוליו בתוך הפיינדר לצורך מעקב שוטף אחר גורמי עניין - קרנות, מתחרות, אירועים וכדומה. התוצר הוא דשבורד של הגורמים המצויים ברשימה, עם אפשרות לשתף ציבורית עדכונים מעניינים (עדכונים שיכולים גם להגיע הישר לתיבת הדוא"ל של המשתמש) וכן לשתף את הרשימה עצמה. פיצ'ר משלים הוא Saved Searches שבו, בשונה ממעקב אחר רשימה סטטית, נוצר חיפוש דינמי על פי הגדרות המשתמש. למשל: גיוסים מעל סכום מסוים בסקטור או תת סקטור, משקיעים של 5-2 מיליון, הנפקות וכדומה.
"בנינו את התו"ל בסקטור ה-Industry ואנחנו רוצים ליישם את ה-use cases והידע שצברנו בכל המגזרים. חשוב לנו שהפיינדר יביא למשתמשים ודרכם לתעשייה כולה ערך אמיתי"
במקביל, התווספו יכולות ליצור קשר מיידי, דרך תיבת מסרים במערכת או הישר לדוא"ל, עם גורמים ספציפיים בארגון הרלוונטי, למשל: CTO, HR או כספים. הצוותים של לוטן נמצאים ברקע ההתקשרויות ובמידת הצורך מסייעים וממליצים כיצד לשפר אותן. הם גם יכולים לסייע בנטוורקינג ובהגעה לאישי מפתח. בהמשך צפויים המשתמשים לקבל המלצות אוטומטיות ליצירת קשר, כאשר המאצ'ינג החכם מתבסס על הפרופילים והעדכונים השונים (לכן ההמלצה היא לעדכן כמה שיותר). אם, לדוגמה, המערכת תזהה סטארטאפ העומד לקראת סבב גיוס, היא תוכל להציג לו רשימה של משקיעים הרלוונטיים לתחום ההתמחות הספציפי.
לצלול ל-Carbon ול-AI
המיפוי והפילוחים שמציעה המערכת, עם שילוב יעיל בין הפיצ'רים השונים - תגיות, חיפושים שמורים, רשימות חכמות ועוד - מאפשרים לצלול מהכלל לפרט ולהיפך. כבר בדף הבית מוצגים ליסטים ומדדים משתנים, כגון: עשרת החיפושים המובילים בפינטק, או עשרה האבים חמים לסטארט-אפים ב-Digital Health. דרך הרשימות הללו או הרשימות והחיפושים האישיים ניתן לבצע drill down ולהוסיף קריטריונים לסינון: השלב שבו נמצאת החברה (ניסוי, Release), אם היא מיישמת טכנולוגיות AI, או עיסוק קונקרטי בפחמן בתוך רשימת ה-Climate Tech. עוד עזר אפקטיבי הוא הדוחות הרבעוניים של SNC. הארגון מנתח את הסקטורים (Agri-Food Tech, Health, אקלים, סייבר, פינטק) באמצעות אנליסטים ספציפיים שניזונים, בין היתר, מהפיינדר עצמו.
חידוש חשוב נוסף שצפוי להיכנס במהלך השנה נוגע לפרסונליזציה במערכת, עם שולחן עבודה אישי המשתנה ונתפר למידותיו של כל משתמש. הדשבורד החדש יכלול גם יכולות ניתוח BI של אלמנטים שונים באקוסיסטם, עם אפשרות לקבל את התוצאות במגוון חיתוכים וגרפים. תהיה גם אפשרות לשמור ולנהל באופן יעיל ונוח את המידע הנאסף על החברות (דוחות, פרסונות, פרסומים ונתונים שונים) בתוך הפיינדר, במקום לצבור אותו באקסל.
לוטן מדגיש כי כל הפיתוחים - וגם זה שינוי לעומת העבר - נעשו אינהאוס, עם הרחבה של הצוות האמון על הפלטפורמה. זאת מתוך זיהויה כאמצעי מרכזי בזירה, שבכוחו לחולל ולהניע מהלכים אסטרטגיים לטובת תעשיית ההייטק הישראלית. "אנחנו מנחים חברות כיצד לכתוב את הפרופיל ומה כדאי לצרף. בנינו את התו"ל בסקטור ה-Industry ואנחנו רוצים ליישם את ה-use cases והידע שצברנו בכל המגזרים. חשוב לנו שהפיינדר יביא למשתמשים ודרכם לתעשייה כולה ערך אמיתי, וזה אומר גם כתיבה לא שיווקית מדי. לכן, אנחנו מקפידים לעשות Review ולתת להם פידבק. כמובן, גם לקבל משוב מהם, אם זה ולידציה לפיצ'רים קיימים או בקשות לפיתוח חדשים". הוא מבהיר כי כלל היישומים במערכת מוצעים בחינם, כחלק מאג'נדת הארגון הפועל ללא כוונת רווח (או תמיכה ממשלתית), אך עבור חלקם יש להירשם כדי להגביר את אפקטיביות השימוש והפלטפורמה בכלל.
"אנחנו מציגים כיום מעל עשרת אלפים פרופילים של חברות שונות, ועוד מספר דומה של חברות נמצאות איתנו בקשר, מספקות מידע על הפעילות ונהנות מגישה מלאה לפלטפורמה ובתוכה", מציין לוטן. "הפיינדר מקנה לכל מי שעוסק ב-Innovation נגישות ושקיפות יוצאות דופן לאקוסיסטם החדשני בישראל. אין פלא שהטראפיק מחו"ל, כולל מהתאגידים הגדולים והמובילים בעולם, נמצא בעלייה מתמדת".