femtech (צילום: shutterstock)
צילום: shutterstock

בדרך כלל, מהפכות טכנולוגיות מקדימות את זמנן. היזמים והממציאים, שמובילים את הפיתוחים הטכנולוגיים החדשניים, מייצרים לא פעם את הצורך הרבה לפני שהצרכנים חשבו עליו בכלל. כשההמצאה הופכת לנחלת הכלל, ואפילו משנה מציאות, מישהו דופק לעצמו על המצח ואומר: "איך לא חשבתי על כך קודם". כל הדרך מאלכסנדר גרהאם בל ותומאס אדיסון ועד סטיב ג'ובס ואיילון מאסק, המציאות האנושית מציבה בקדמת הבמה יזמים-גאונים שמקדימים את זמנם. 

כל ההקדמה הארוכה הזו לא נועדה אלא לסתור את התזה הזו דקה אחרי. יש מהפכות שמאחרות את זמנן. קחו למשל את אחת המהפכות שמתרחשות לנגד עינינו ממש בימים אלה - מהפכת ה-FemTech, טכנולוגיות רפואיות ואחרות עבור נשים. אם שואלים אותנו כנשים, היא הייתה צריכה לבוא לעולם כבר לפני שנים רבות, כשהסאבטקסט של הטיעון הוא ברור למדי: האקו-סיסטם הטכנולוגי היה מרוכז הרבה יותר בגברים ובצרכים הרפואיים, הבריאותיים והחברתיים שלהם.

זה לא מפתיע, על כן, שמהפכת ה-FemTech מתרחשת במקביל למהפכת ה- MeToo#, שאין כמעט אדם בעולם שלא שמע עליה. זה לא מפתיע שמהפכת ה-FemTech מתכתבת עם הגל הרביעי של הפמיניזם, שהחל לפני כעשור ומתמקד בהעצמת נשים. וזה לא מפתיע שמהפכת ה-FemTech מתעצמת על רקע פסיקתו האחרונה של בית המשפט העליון בארה"ב, שהסיר את ההגנה החוקתית על זכותן של נשים להפיל. מהפכת ה-FemTech אולי פחות קולנית ופחות תקשורתית, אבל היא חיה ובועטת והשלכותיה הן משמעותיות למעמד הנשים, ולאיכות חייהן של נשים בכל העולם.

המטרה - שיפור בריאותן ואיכות חייהן של נשים

אז על מה אנחנו מדברות כשאנחנו אומרות FemTech? אם להתנסח באופן כללי, התחום מתייחס לטכנולוגיות, שירותים ומוצרים, שנועדו לענות על צרכים של נשים בנושאים רפואיים, חברתיים ואחרים שעל סדר יומן. אבל כיום רוב העוסקות בתחום (כן, זה לא מפתיע שהתחום מובל על-ידי נשים) מתייחסות אליו בצורה יותר מעמיקה וכוללות בתחום זה גם את רווחת הנשים. הגדרה רחבה אף יותר כוללת טכנולוגיות בתחומים כמו תזונה, אסתטיקה, בריאות הנפש, מניעת אלימות, ולמעשה וכל תחום שבו נשים מבקשות פתרון ממוקד או שונה מזה המוצע לגברים. אחרי הכל, אנחנו חיות בעידן שבו התעשייה מפתחת מוצרים מותאמים לפי גיל, מיקום, עיסוק וכדומה - אז מדוע שלא יותאמו מוצרים ושירותים לפי מגדר המונה יותר מחצי אוכלוסיה?

בתחום בריאות האישה ורווחתה, תחום ה-FemTech כולל ממוצרים ושירותים דוגמת אפליקציות ומכשירים לבישים למעקב אחר פוריות האישה ופיתוחים דוגמת תחתוני מחזור (שאף חברת מודיבודי הגדילה ועשתה היסטוריה בתחום הפרסום כאשר הציגו וסת "אמיתית" בפרסומת בפריים טיים); דרך היריון, לידה והנקה; מצבים רפואיים האופייניים לנשים (למשל, בעיות ברצפת האגן או בנרתיק, אנדומטריוזיס ועוד); ציוד רפואי חדשני למניעת הריון; מיניות נשית ועוד ועוד.

לצד זה כולל התחום גם מגוון אפשרויות לניהול רפואי אישי ולקבלת החלטות על בסיס ניטור מידע אישי. מדובר אפילו על אפליקציות בתחומים כמו היכרויות בטוחות לנשים, לחצני מצוקה לנשים במערכות יחסים אלימה ואפילו מערכת שמסייעת לנשים להכין את עצמן לראיונות עבודה.

המטרה אם כן, חולשת על כל היבטי החיים, ומכוונת לשפר את בריאות ואיכות חייהן של נשים.

האנליסטים חוזים צמיחה גבוהה

כאמור, התפתחות התחום מקורה בהגדלת המודעות של נשים לצרכים המיוחדים שלהן - לאחר הזנחה של שנים רבות ודחיקת צרכים נשיים לשוליים, אך גם בהיענות השוק, סוף-סוף, לצרכים האלה, לצד מיקומן ההולך וגובר של נשים בשולחנות מקבלי ההחלטות ובקידום אג'נדות החשובות להן.

כשנשים מלינות על הזנחה הן לא מתקרבנות, אלא מתארות מציאות. בעוד נשים מהוות כ-51% מאוכלוסיית העולם, מוצרים וטכנולוגיות לנשים מהווים אחוז שולי מכלל הפיתוחים בתחומים שונים. למשל, לפי נתון שפרסמה חברת ההשקעות ICAPITAL, היקף ההשקעות בפתרונות רפואיים לגברים גדול פי חמישה ויותר מאשר היקף ההשקעות בפתרונות לנשים.

טיעון אחר המגיע מעולמות המחקר הרפואי, מתייחס לפער בין הצורך של כלל האוכלוסייה לבין מה שקיים בשוק, כמו למשל תרופות ומוצרים שהתבססו במחקריהם בעיקר על נסיינים גברים ומעולם לא נבדקו באופן ממוקד על נשים.

יחד עם זאת, הפערים הללו מגלמים גם הבטחה, וכאן גם טמון הפוטנציאל. קצב הצמיחה המהיר של שוק ה-FemTech מעיד על כך ואנליסטים צופים שהתחום יצמח פי עשרה ויותר בשלוש השנים הקרובות. למשל, דו"ח של סוכנות האנליטיקה FemTech Analytics מדצמבר האחרון אמד את ההשקעות הגלובליות בתחום ב-2020 ב-40 מיליארד דולר. הדוח חזה צמיחה שנתית ממוצעת של 13.3% עד 2025. לפי הדו"ח, החלק הארי של החברות בתחום ה-FemTech פועלות בתחומי ההיריון וההנקה, או מערכת הרבייה ומניעת ההיריון (38%).

על-פי דו"ח של חברת הייעוץ והמחקר פרוסט אנד סאליבן, השוק יגיע לכ-50 מיליארד דולר עד 2025. הצמיחה הזו מוסברת, בין היתר, על-ידי העובדה שכיום נשים הן אלה שמקבלות את רוב ההחלטות בתחום הבריאות במשקי בית בארה"ב. הערכה אחרת, נדיבה יותר, צופה כי השוק עשוי לצמוח ליותר מ-75 מיליארד דולר עד לשנת 2025. אם מביאים בחשבון שרק 3% מההשקעות בבריאות דיגיטלית הולכים ל-FemTech, ושמדובר גם במוצרים ושירותים מעבר לגבולות הגזרה של רפואה ובריאות, אלה לא מספרים מופרכים.

 היתרון היחסי של החברות הישראליות

ומה קורה בישראל? כאן הנתונים מעורבים. לפני נתוניStart-Up Nation Central, היקף ההשקעות בחברות ישראליות שמפתחות מוצרים בתחום בריאות האישה עמד ב-2021 על 138 מיליון דולר, מתוך סך השקעות של 2.4 מיליארד דולר בבריאות ובמדעי החיים. על-פי הנתונים, ישנן כיום כ-95 חברות פעילות העוסקות בבריאות נשים, אך הערכות אחרות מדברות על מספר גדול יותר שמגיע ל-200 חברות ישראליות העוסקות ב- FemTech בצורה כזו או אחרת. אנחנו עוד לא שם, אבל בהחלט בדרך.

כמי שמתמחות בתחום הקניין הרוחני אנחנו ערות מאוד למגמות החדשות בתחומי הטכנולוגיה. אנחנו עוסקות שנים בליווי חברות מתחומי הפרמצבטיקה והמכשור הרפואי, כולל רוב חברות הפארמה הרב-לאומיות וחברות סטארט-אפ ישראליות רבות. אותנו מהפכת ה-FemTech לא הפתיעה. אנו חוות התעוררות ברורה ומבורכת מכיוון המשק בכל הקשור ליזמות נשית ולפיתוחים עבור נשים, דוגמה בולטת היא חברת PulseNMore אותה אנו מלוות וקבוצתנו היא בין השותפים המייסדים שלה. PulseNMore פיתחה מכשיר אולטרסאונד ביתי לנשים בהיריון ובקרוב גם מעקב זקיקים ביתי לנשים בטיפולי פוריות. שירותי בריאות כללית, למשל, מציעה את המוצר לחברות הקופה ומדגישה כי ניטור ההיריון מהבית מייתר לא פעם ריצה בהולה לבית החולים. החברה הונפקה לאחרונה בבורסה בתל-אביב והיד עוד נטויה. 

בניגוד לתעשיות טכנולוגיות אחרות, התפתחות התחום זוכה לגיבוי אידיאולוגי והוא נתפס כגורם חשוב בהעצמת הנשים וכחלק מהמאבק לקידום מעמדן, מה שמספק רוח גבית ליזמיות וליזמים וגם מסייע בגיוס הון

היתרונות היחסיים של ישראל בתחום הפמטק הם רבים. בתחומי הפריון והלידה, חברות ישראליות מובילות את התחום בעולם, עם שימוש בטכנולוגיות פורצות דרך, המאפשרות לנשים לנהל תהליכים מאתגרים בגוף ובנפש בצורה יעילה, נכונה וכלכלית יותר.

ישראל נחשבת לפורצת דרך גם עם חברות ששמו לעצמן מטרה למצוא כלים ופתרונות לזיהוי ולטיפול מוקדם יותר במחלות כמו סרטן השחלות ואנדומטריוזיס, הפוגעת ב-10% מכלל הנשים. יתרון נוסף טמון ביכולת של חברות ישראליות לשלב טכנולוגיות מתחומים שונים במוצר אחד, יתרון גדול בשוק שהוא רב-תחומי באופיו והשילוב הבולט בישראל בין אקדמיה לתעשייה המסייע בתהליך של מסחור טכנולוגיות המבוססות מחקר אקדמי.

80% מול 80%

לסיכום, תחום ה-FemTech הוא בעל פוטנציאל שוק גדול ביותר ובשנים האחרונות הייתה התקדמות עצומה בהעלאת המודעות לתחום ומודעות של נשים לדרישה של פתרונות מותאמים לשיפור איכות חייהן. ל-FemTech יש גם יתרון במרוץ הטכנולוגי. בניגוד לתעשיות טכנולוגיות אחרות, התפתחות התחום זוכה לגיבוי אידיאולוגי והוא נתפס כגורם חשוב בהעצמת הנשים וכחלק מהמאבק לקידום מעמדן, מה שמספק רוח גבית ליזמיות וליזמים וגם מסייע בגיוס הון.

מחקרים שונים שפורסמו בתחום ה-FemTech מדגישים שמדובר בהרבה יותר מפלח נוסף בשוק הבריאות הדיגיטלית. התובנות הן שהתחום מייצג גם גישה חדשה ששמה דגש על מוצרים פרסונליים וידידותיים יותר למשתמשות, המאפשרים להן לשלוט בקלות רבה יותר על בריאותן - גישה שהולמת את הרפואה העתידית, המדגישה את תפקיד הצרכן הסופי בניהול בריאותו.

אז נכון, האתגרים הם רבים. עדיין 80% ממשקיעי הון סיכון בתחום הבריאות לא השקיעו כלל בפתרונות בריאות לנשים. אגב, חלק מהחסמים הם פסיכולוגיים. מתברר שחלק ממנהלי הקרנות והמשקיעים מוצאים את עצמם נבוכים מול יזמיות שמתארות להם מוצר הקשור לגוף האישה, או פתרונות העוסקים במחזור, פוריות, בריאות מינית ומחלות ייחודיות לנשים. עם זאת, השינוי כבר מתרחש. אל מול אותם 80% של משקיעים מתייצבת העובדה שנשים מהוות מחצית מאוכלוסיית העולם ובארה"ב אף אחראיות ל-80% מההחלטות הנוגעות לרכישת שירותי רפואה זאת לפי נתוני ה-U.S. Department of Labor. משקיעים מתחילים להבין את אפשרויות הרווח. בסוף, כשטכנולוגיה ועסקים פוגשים צורך נשי, ההתקדמות היא בלתי נמנעת.

 

הכותבות הן עורכות פטנטים, מנכ"לית קבוצת לוצאטו ושותפה בקבוצת לוצאטו, קבוצת הקניין הרוחני המובילה בישראל החוגגת השנה 153 שנות פעילות.