מטא פייסבוק Meta Facebook (צילום: rafapress, שאטרסטוק)
צילום: rafapress, שאטרסטוק

נתחיל בשורה התחתונה. האמת, המספרים הרלוונטים בדוח של הרבעון הראשון של מטא לא מספקים הסבר ברור לקפיצה המדהימה של 18% במחיר המנייה אחרי סגירת המסחר.

מטא לא סיפקה את הסחורה ברמת ההכנסות: הן עמדו על 27.9 מילארד דולר - קצת פחות מהתחזיות של האנליסטים שעמדו על 28 מיליארד דולר. לא רק שהחברה החמיצה את היעד, מדובר בירידה לעומת ההכנסות בשלושת הרבעונים האחרונים. הרווח הנקי ירד ב-21%, מ-9.5 מיליארד דולר ברבעון הקודם ל-7.5 מיליארד דולר - וגם הרווח למניה ירד ב-18%, ל-2.72 דולר. ההכנסות למשתמש עמדו על 9.5 דולר למשתמש - גם פה, זו ירידה של 17.5% לעומת הרבעון האחרון.

מטא גם ממשיכה להיאבק בנטישת המשתמשים: מספר המשתמשים הפעילים היומי (DAU) – 1.96 מיליארד - הוא ככל הנראה הנתון הכי משמח בדוח החברה, יותר מהתחזית שכיוונה ל-1.95 מיליארד משתמשים. מנגד, זו צמיחה זעומה של 3.3% מהרבעון הקודם (Q4 21). בנוסף, מספר המשתמשים הפעילים החודשיים (MAU) אכזב, כשעמד על 2.94 מיליארד, פחות מה-2.97 שהעריכה התחזית.

אז מה ראו המשקיעים שגרם להם להתאהב בפייסבוק מחדש?

הסבר ראשון – הדוח לא היה עד כדי כך גרוע כמו התחזיות, אנליסטים הגדירו אותו כ"אנחת רווחה". הציפיה מפייסבוק היתה להציג דוח חלש, והמסחר אתמול לפני פרסום הדוח ביטא יפה את החשש הזה, עם ירידה של יותר מ-3% במניה. נזכיר שבתחיל פברואר פייסבוק הציגה את הדוח לרבעון הרביעי של 21', שהכיל את כל הבשורות הרעות האפשריות - החל מירידה במספר המשתמשים בפעם הראשונה בהיסטוריה של החברה וכלה בציפייה לאובדן הכנסות בגובה 10 מיליארד דולר, כתוצאה משינויים בהגדרת הפרטיות שתכננה לעשות אפל, שינויים שיגבילו מאוד את היכולת של פייסבוק לטרגט מודעות בצורה אפקטיבית.

המשקיע מוניש פאבריי: "פייסבוק היא כנראה הימור בסיכון נמוך יחסית. המניה יכולה להכפיל את עצמה בקלות בתוך שנתיים או שלוש, בסביבת הריבית הנוכחית. מעבר להכפלת המניה, ובכל מה שקשור למטאוורס – זו אופציה שאני לא מוכן לשלם עליה. אני לא חושב שאפילו פייסבוק עצמם יודעים מה זה מטאוורס"

כך שבהסתכלות רחבה: נראה שעידן הצמיחה של פייסבוק קרוב לסיום, בוודאי הצמיחה המואצת - אבל כשפייסבוק דיווחה אתמול על, לכל הפחות, אי נטישה של משתמשים - זו בשורה טובה. בוודאי על רקע הדוח הקודם והדיווחים של ענקית טק נוספת, נטפליקס, על אובדן מנויים בפעם הראשונה מזה עשור.

מארק צוקרברג מציג מטאוורס (צילום: פייסבוק)
צוקרברג במטאוורס. המשקיעים פחות התחברו | צילום: פייסבוק

בפברואר, משקיע הערך מוניש פאבריי, הביע את דעתו על החברה בצורה די בוטה ונתן כנראה סיכום טוב למצב: "פייסבוק היא כנראה הימור בסיכון נמוך יחסית. ההכנסות ותזרים המזומנים נראים יציבים. בסיס המשתמשים יציב ואפילו בצמיחה סבירה של 5%-10%, ופייסבוק מסוגלת לזה, המניה צריכה להכפיל את עצמה בקלות בתוך שנתיים או שלוש, בסביבת הריבית הנוכחית. מעבר להכפלת המניה, ובכל מה שקשור למטאוורס – זו אופציה שאני לא מוכן לשלם עליה. אני לא חושב שאפילו פייסבוק עצמם יודעים מה זה מטאוורס".

עוד נתון שהמשקיעים יכולים להיאחז בו הוא הצפייה במודעות פר מודעה (Ad impressions) – עלייה של 15% בצפיה במודעות, זה מצביע אל אינגייג'מנט חזק של המשתמשים. עם זאת, ההכנסות ממודעות ירדו ב-8% וההסבר לכך הוא ככל הנראה המאבק של פיסבוק מול טיקטוק והמעבר מהפיד ל-Reels, כשהמחירים של רילז נמוכים יותר.

הסבר נוסף – המטאוורס, ההימור בשווי 10 מיליארד דולר לשנה של פייסבוק, שהרתיח את המשקיעים כבר בדוח הקודם - אבל עכשיו מטא ריככה את הדרמה, ודיווחה שלא תגדיל את ההשקעות מעבר למה שכבר דווח. המשקיעים אוהבים את זה.

לבסוף, בשורה התחתונה, למרות הבאזז השלילי, מטא היא חברה מצוינת. הכנסות של כמעט 28 מיליארד דולר, כמעט 2 מיליארד משתמשים יומיים ומכפיל ה-P/E (Price/Earning) שלה אתמול היה נמוך מ-14, הנמוך בהיסטוריה שלה, נמוך משאר ענקיות הטק, ונמוך בהרבה מחברות הצמיחה. ''אנחת הרווחה" של הדוח הנוכחי החזירה את פייסבוק מעולם המתים של הדוח הקודם לעולם העסקים כרגיל, ללא צמיחה מטורפת אבל עם מודל עסקי מצוין.