אתמול הוציא משרד האוצר הודעה על השקעה צפויה של אינטל במפעל חדש של 25 מיליארד דולר. מיד התחילו לצוץ השאלות: האם הסכום האסטרונומי בהודעה מדויק? האם מדובר אכן במפעל חדש או בהרחבה של מפעל קיים? איזו טכנולוגיה תפותח בישראל והאם העסקה (הטבת מס בתמורה להשקעות) בכלל כלכלית?
"ברקע של הדברים, אינטל התחייבה להקים מפעל חדש", מסביר גורם שהיה מעורב במו"מ. "אכן סוכם ב-2019 על הקמת מפעל של אינטל בהשקעה של 10 מיליארד דולר אבל מאז היו קורונה ומשבר גיאו-פוליטי סביב השבבים, ועל הדרך השתנתה גם השיטה המועדפת של איך מקימים מפעל שבבים והעולם עבר לקונספט של מגה-פאבים (מפעלי ענק). באו אינטל ואמרו שהם רוצים להשקיע 25 מיליארד דולר במפעל החדש". וכך מאחורי הקלעים נפתח מו"מ חדש בין הצדדים. הגורם אומר שזו אכן תוספת מול ההכרזה הקודמת של 15 מיליארד דולר אבל מאחר שלא באמת קמים מפעלים קטנים, בעצם החלופה במשא ומתן היא אפס השקעה.
השקעה של 25 מיליארד דולר היא השקעה עצומה, שישראל לא מורגלת בה עדיין. גם אם נתייחס לחלק שנוסף להשקעה הקודמת מ-2019, שהיקפו 15 מיליארד דולר, מדובר בהיקף בסדר גודל דומה להשקעה של אינטל בגרמניה – 17 מיליארד יורו. אבל אינטל עדיין לא אישרה שזה סכום ההשקעה, וגם לא הסבירה איך נולד מגה-מפעל חדש שעד כה לא הוזכר במפת הדרכים של אינטל או למשל מה ייצרו במפעל העצום הזה. כל השאלות האלה ייענו כנראה במועד שיהיה נוח לאינטל.
בינתיים אפשר להעריך כי התוכניות להקמת מפעל חדש זה באות במקום התוכניות להקמת המפעל החדש מ-2019, שמעולם לא הגיעו לסיום העבודה. לצד המפעל החדש או החדש-חדש, פועל המפעל הקיים בקריית גת, והוא צפוי להמשיך ולפעול עוד כמה שנים.
יפעל עד 2035 לפחות
מבחינת ההתחייבות המדויקת של אינטל, מדובר בסוד מסחרי של החברה אבל בגדול היא התחייבה להשקעה של 10 מיליארד דולר במבנה וכ-15 מיליארד דולר בציוד ומכונות, עם חובת "ישראליות" כלשהי ברכש שגם היא סודית, כמו גם העסקת אלפי עובדים נוספים. החברה התחייבה לסיים להקים את המפעל עד 2027 ולהפעיל אותו לפחות עד 2035 - סוף תקופת הפחת על המכונות.
היה נראה שאינטל מסויגת במענים שלה לגבי הודעת האוצר, ואף מופתעת, אך לא כך הם הדברים: "ההנהלה הישראלית ניהלה את המשא ומתן וקודם להוצאת ההודעה לתקשורת התקיימה שיחה בין ראש הממשלה לבין מנכ"ל אינטל ישראל", מסר הבכיר. אז מדוע אינטל מהוססת? אולי כי מה שהושג הוא הסכם עקרונות והסכם סופי ומפורט ייחתם רק בעוד שבועות עד חודשים.
ההסכם קובע שאינטל חייבת לסיים את כלל ההשקעה לה היא התחייבה אחרת היא תצטרך להחזיר את מלוא גובה ההטבה במס
ועדיין, ההתייחסות של אינטל להודעת האוצר מלמדת על מבוכה מסוימת. ההודעה שפירסמה החברה נראית כניסיון לעמעם את התמונה ולא כאישור לדיווח של האוצר. "כוונתנו להרחיב את יכולת הייצור שלנו בישראל מונעת מתוך המחויבות שלנו לענות על צורכי ייצור עתידיים ותמיכה באסטרטגיית IDM 2.0 של אינטל, ואנו מעריכים את התמיכה המתמשכת של ממשלת ישראל" נאמר בהודעה, כלומר אישור לעובדה אחת בלבד: שיש כוונה להרחיב את היקף ייצור השבבים בישראל. וגם שלא מעוניינים להתעמת עם הממשלה על מידת הדיוק בפרטים שפורסמו.
אינטל מחויבת לפרסם עסקאות והשקעות לאחר שנחתמו. במקרה הזה מדובר בסיכום עקרוני שהושג מול ההנהלה המקומית של אינטל, ושכולל תנאים אטרקטיביים למדי שאינטל הצליחה להשיג. אבל החתימה הסופית על ההסכם תהיה של מנכ"ל אינטל העולמית פט גלסינגר, ועד שיגיע הרגע הזה – ההסכם עשוי לשנות את פניו בכמה נקודות משמעותיות, שאולי יקלו על אינטל בעת הצגת הדוחות הרבעוניים הבאים.
אפשר להעריך כי התוכניות להקמת מפעל חדש זה באות במקום התוכניות להקמת המפעל החדש מ-2019, שמעולם לא הגיעו לסיום העבודה. לצד המפעל החדש או החדש-חדש, פועל המפעל הקיים בקריית גת, והוא צפוי להמשיך ולפעול עוד כמה שנים
מבחינת טכנולוגיה, אינטל התחייבה לא לשבב ספציפי אבל כן "לטכנולוגיה הכי מתקדמת של אינטל" לאותה נקודת זמן, הסביר הבכיר. ישראל התחרתה בהקמת המפעל מול יעדים אחרים בעולם כמו אוהיו, אריזונה ואורגון בארה"ב, כמו גם יעדים באירלנד וגרמניה. המפעל הישראלי ייבנה בקריית גת והוא יהיה "בגודל של עיר", מסר הבכיר. למעשה העבודות בשלבים ראשונים כבר החלו בשטח.
מבחינת הפיקוח, ההסכם נוקשה וקובע שאינטל חייבת לסיים את כלל ההשקעה לה היא התחייבה אחרת היא תצטרך להחזיר את מלוא גובה ההטבה במס (ולא את החלק היחסי). באשר לכדאיות הפרויקט, כבר ב-2019 כתב אגף הכלכלן הראשי באוצר עבודה פומבית על עידוד השקעות הון או כפי שהוא קרא לזה: "מתודולוגיה כלכלית להערכת השקעה אסטרטגית של חברה רב לאומית". מדובר בעבודה שמנסה לנבא מה היה קורה אילו אינטל לא הייתה בונה את המפעל בישראל, ומה הדלתא התוספתית מבחינת משרות, משכורות, מיסוי וכן הלאה. בעבודה נמצא שהתמורה למשק גדולה מהנחת המס (הנדיבה) שמקבלת אינטל.
אסטרטגיית IDM 2.0 של אינטל היא התוכנית של המנכ"ל גלסינגר להפוך את מפעלי השבבים של אינטל לנותני שירותים לכל חברות פיתוח השבבים בעולם, תוך תחרות בעיקר במפעל TSMC הענק בטיוואן. לא מן הנמנע שביום מן הימים אפילו אנבידיה שמפתחת שבבים בישראל תייצר את השבבים האלה אצל המתחרה (בתחום השבבים, לא הייצור) אינטל. כדי שזה יקרה אינטל תצטרך להציג יכולות ייצור ברמה הגבוהה ביותר, וזה יקרה אולי דווקא במפעל בישראל.
מה קרה להשקעות הגדולות?
ב-2021 ביקר גלסינגר בישראל, ודיבר על שלוש השקעות גדולות שאינטל עושה כאן: הקמת מגה-קמפוס לתכנון שבבים בחיפה בהשקעה של 200 מיליון דולר, הקמת הקמפוס החדש של מובילאיי בירושלים בהשקעה של 400 מיליון דולר, והקמת המפעל בקריית גת בהשקעה של 10 מיליארד דולר. התוכנית הראשונה בוטלה מאז בגלל מצבה הפיננסי של אינטל, והיה מי שחשב שגם המפעל בקריית גת נעצר, עד להודעת משרד האוצר אתמול.
אינטל נמצאת בעיצומו של קמפיין עולמי לחזרתה למרכז תעשיית השבבים, בין השאר באמצעות הסנטימנט הגיאופוליטי של התרחקות מהשפעתה של סין. אינטל מעבירה את הייצור שלה ממזרח אסיה ומגייסת לשם כך את ממשל ביידן שהעביר את חוק השבבים (CHIPS Act) ואת ממשלות אירופה שהעבירו חוק דומה. היקף הסבסוד של ארה"ב ואירופה מגיע לעשרות מיליארדי דולרים, כך שישראל לא חריגה בתמונה הכללית. העלאת המפעל החדש של אינטל בקריית גת שמה את ישראל על מפת ההשקעות האלה, וזו בשורה טובה מאוד מבחינתה של ישראל.
30 מיליארד יורו בגרמניה
בתוך כך, היום הודיעו ממשלת גרמניה ואינטל על הגדלת היקף הייצור במגדבורג. יוקמו שני מפעלי ייצור שבבים בשטח כולל של 630 מגרשי כדורגל ובהשקעה מצד אינטל של יותר מ-30 מיליארד יורו. אינטל מסרה כי ההשקעות שלה יוצרות את הבסיס לאקו-סיסטם השבבים האירופיים של הדור הבא ומסייעות לאיחוד האירופי להפוך למרכז לשרשרת אספקה של שבבים. המתקן הראשון צפוי להיכנס לייצור בעוד ארבע עד חמש שנים לאחר שהנציבות האירופית תאשר את התמיכה הכספית שלה.
בשבוע שעבר הכריזה החברה על השקעה של 4.6 מיליארד דולר בהקמת מתקן הרכבה ובדיקה של שבבים בוורוצלב, פולין ולצדו פועל כבר מפעל הייצור בלייקסליפ, אירלנד. כן יוקם מרכז מו"פ ותכנון שבבים חדש בצרפת, ופעילויות נוספות יוקמו באיטליה, פולין וספרד. "התוכניות של אינטל יסייעו להגביר את הייצור כדי לענות על הביקוש הגואה למוליכים למחצה מתקדמים", נאמר בהודעת החברה.