לא היה צריך את אילון מאסק בשביל זה: טוויטר הכריזה כבר בחודש מרץ על השקה של פלטפורמת מסחר אלקטרוני בגרסת בטא - טוויטר shops - המאפשרת להציג קטלוג מוצרים לעוקבים ולהציע לגולשים מכירות ישירות. בכך היא מצטרפת סוף סוף לרשתות החברתיות אינסטגרם וטיקטוק שמציעות שירותי מסחר אלקטרוני זה מספר שנים, כיוון שהבינה את כוח הקנייה של הצרכנים ברשתות אלה. אמנם מאסק מצהיר שהוא מחפש הכנסות ממנויים ולא מפרסומות, אבל על פי כל המחקרים, הרשתות החברתיות עתידות לעקוף את האיקומרס במתכונתו הנוכחית. ב-4 השנים הקרובות ועד 2025, תעשייה זו עתידה לגלגל 1.2 טריליון דולר ולהוות 16.7% מסה״כ פעילות האיקומרס בעולם.
לפי נתונים שנאספים מן העולם, ככל שהצרכנים אמידים יותר, כך גדל הסיכוי שהם ישתמשו במדיה חברתית כדי לעקוב אחר מותגים וכדי ללחוץ ולשתף תוכן מקודם. 70% מהמקליקים על מודעות במדיה החברתית הם בני דור Z או בני דור המילניום, ויש להם סיכוי גבוה ב-13% להשתייך לקבוצת הכנסה גבוהה. כלומר, לגולשים ברשתות החברתיות כוח קנייה גדול יותר. כתוצאה מכך, ההוצאות על מודעות ברשתות חברתיות גלובליות צפויות לגדול ב-15% מדי שנה עד 2024.
26% ממשתמשי המדיה החברתית אומרים שהם נוטים לקנות מותגים שהם רואים בפרסומים, כלומר לאו דווקא כאשר המותג הוא מפורסם אלא מפני שרואים אותו על אנשים "כמוני כמוך", ולאו דווקא על דוגמנים מפורסמים, מה גם כאשר המוצר מגיע ממשפיענים - קהל הלקוחות מרגיש אמינות גבוה יותר למוצר.
ועוד כמה נתונים: 98% מהצרכנים ברחבי העולם ביקרו ברשת חברתית בחודש האחרון; 27% ממשתמשי המדיה החברתית אומרים שהם משתמשים בפלטפורמות חברתיות בעיקר כדי לחקור ולמצוא מוצרים לקנייה - נתון שמשתנה מאוד לפי גיל ואזור בעולם. דור Z והמילניאלס מהווים 68% מהמשתמשים במדיה חברתית.
היתרון הגדול ברשתות החברתיות עבור לקוחות איקומרס הוא האינפורמציה הקיימת על הגולש. הרשת החברתית מכילה בתוכה כמות ידע עצומה על האנשים הגולשים אשר מחלקים עצמם לקבוצות כגון: נשים וגברים, גיל, מצב משפחתי, איזור מגורים וכו'.בעזרת ידע זה ניתן לכוון את מסע הפרסום ברשת החברתית, בצורה מדויקת, כך שהחשיפה שנעשית הינה מדויקת וברורה.
בישראל, ב-2021 הגולשים בילו 2.8 שעות בממוצע ברשתות חברתיות. 59% מהישראלים מהצרכנים הישראלים ערכו מחקר שוק מקוון טרם רכישה (מקוונת או לא מקוונת). 66% מהישראלים משתמשים בטלפונים סלולריים כדי לקבל מידע על מוצרים, מותגים או יעדים, לפחות שלוש עד ארבע פעמים בשבוע.
מול נתונים כאלה קשה לא לתהות מדוע חברות מפנות משאבים מועטים עדיין לערוצי המכירה ברשתות החברתיות. הרשתות החברתיות מציעות עלות המרה זולה לעומת מדיות אחרות, הגדלה של חשיפת המותג וסמכותו מול קהל הצרכנים. הן מאפשרות חשיפה רק לקהל המטורגט והממוקד שהעסק מחפש, וניתוח תמידי של הביצועים לצורך שיפור וייעול הפעילות. כתוצאה ישירה מכל אלה, מתקיים תהליך מתמיד של הגדלת המכירות.
חברות בעלות אתר איקומרס קיים, יכולות גם לבצע אינטגרציה בין מערכת הסחר לרשת החברתית באמצעות קובץ היוצר שיתוף של המלאי והמבצעים בין אתר האיקומרס לרשתות החברתיות.
עם שוק ההופך לדיגיטלי יותר ויותר. וקהל צרכנים המבלה את רוב שעות היום ברשתות החברתיות. הסיכון הפיננסי בפרסום הצעות מכר שלא מגיעות לקהל היעד נמוך בהרבה מהפרסום הקונבציונאלי ששיחק בעבר תפקיד מרכזי בעולם הפרסום ומשתלם מאוד. כדי להפוך למותג מוכר, להעלות מכירות ולשפר פרודוקטיביות, צריך להצטרף למשחק כבר עכשיו.
הכותב: גיא פישר הוא ה-CTO של חטיבת הדיגיטל אלעד מערכות