ממשקי API קיימים כבר עשרות שנים, אבל רק בשנים האחרונות ראינו את כלכלת ה-API מגיעה למלוא עוצמתה. כדי להבין את התפקידים המשמעותיים שממלאים ממשקי API כיום, חשוב להבין את ההיסטוריה שלהם ואת ההקשר שבו הם נוצרו.
בשנות ה-70, חברות כמו IBM שלטו בשוק, שהיה נחשב לקטן יחסית, על ידי פיתוח ומכירת מחשבי מיינפריים. הם יצרו ומכרו מערכות שלמות- חומרה ותוכנה משולבות במלואן. עם זאת, ככל שהשוק גדל, צצו חברות נוספות שהתמחו ביצירת מערכות הפעלה - בנפרד מהחברות המפתחות את החומרה, כך השוק התפצל לחברות מערכות הפעלה וחברות חומרה.
עם הבשלת מערכות ההפעלה והתרחבות השוק, צצו חברות חדשות המפתחות אפליקציות למערכות הפעלה אלו. השוק היה גדול מספיק כדי לתמוך בספקי תוכנה עצמאיים שיצרו יישומים מיוחדים. עידן חדש זה הוביל ליצירת אפליקציות רבות שאנו משתמשים בהן עד היום, והפך את פיתוח האפליקציות לעסק רווחי.
עם השנים התגלה דפוס ברור - ככל שהשוק מתרחב, כך יחידת המוצר הולכת וקטנה. פעם חברות יצרו מחשבים שלמים עם חומרה ותוכנה, בהמשך חברות המשיכו לפתח רק את התוכנה ואז רק חלקים קטנים של התוכנה הזו - יישומים בודדים
עם השנים התגלה דפוס ברור - ככל שהשוק מתרחב, כך יחידת המוצר הולכת וקטנה. פעם חברות יצרו מחשבים שלמים עם חומרה ותוכנה, בהמשך חברות המשיכו לפתח רק את התוכנה ואז רק חלקים קטנים של התוכנה הזו - יישומים בודדים.
כעת, ממשקי API מופיעים כיחידת מוצר קטנה יותר. השוק הגיע להיקף עצום מספיק וישנן חברות המתמקדות ביצירה ובמכירה של ממשקי API התומכים ביישומים. חברות בעלות של מיליארדי דולרים מילאו נישות בפיתוח תוכנה על ידי יצירת ממשקי API לטיפול במשימות מיוחדות, כמו עיבוד תשלומים, העברת הודעות או אימות. תופעה זו אינה ייחודית לתעשיית התוכנה. ככל שתעשיות גדלות, הביקוש מתרחב ויכול לתמוך בספקים מיוחדים יותר.
דוגמא לכך אפשר לראות בתעשיית הרכב. חברות הרכב יצרו בתחילה כל רכיב רכב מאפס והריצו כל חלק בתהליך הייצור. ככל שהתעשייה התבגרה, חברות אחרות הוקמו כדי לייצר חלקים ספציפיים כמו שמשות, צמיגים או צבע. כיום קיימת שרשרת אספקה מלאה לתעשיית הרכב. יצרני רכב בעיקר מרכיבים את כל החלקים יחד ויכולים להשקיע משאבים רבים יותר בעיצוב וחדשנות. כעת, כשצד שלישי מספק את החלקים. זה משקף את המגמה שאנו רואים עם תוכנות וממשקי API.
ממשקי API קיימים בצורה כזו או אחרת כבר כמה עשורים - אז למה השינוי הזה מתרחש עכשיו? מכיוון שהביקוש ליישומים נמצא בעלייה ומשאבי המפתחים מוגבלים. APIs מאפשרים לחברות לגשר על פער המפתחים על ידי שימוש בממשקי API כאבני בניין המאפשרים לזרז ולפשט את תהליך פיתוח התוכנה. לחלופין, משאבים שהוקדשו פעם ליצירת פונקציונליות בסיסיות יכולים כעת להיות מוקדשים ליוזמות אחרות וחיוניות. המעבר הזה לעבר ממשקי API מאפשר לחברות תוכנה להיות זריזות להפליא ומאפשר חדשנות ואיטרציה מהירים.
למה השינוי של ממשקי ה-API הזה מתרחשים רק עכשיו? הביקוש ליישומים נמצא בעלייה ומשאבי המפתחים מוגבלים. APIs מאפשרים לחברות לגשר על פער המפתחים על ידי שימוש בממשקי API כאבני בניין המאפשרים לזרז ולפשט את תהליך פיתוח התוכנה
החדרת טכנולוגיות חדשניות לצד תקני API חדשים תורמת גם לאופן השימוש והניהול של ממשקי API. למעשה, סקר שערכנו מצא שסוגי ה-API שחברות משתמשות בהן הן מגוונות. ממשקי API של REST הם הנפוצים ביותר, כאשר כמעט 60% מהמפתחים משתמשים ב-REST בייצור. סוגים חדשים יותר של ממשקי API נמצאים בעלייה, כאשר השימוש ב-GraphQL שולש בשלוש השנים האחרונות, ושימוש ב-API אסינכרוני הוכפל פי ארבעה.
ממשקי API הם קריטיים לכל החברות (לא רק לחברות טכנולוגיה). רוב הדיון שלנו התמקד באופן שבו חברות טכנולוגיה יוצרות ומשתמשות בממשקי API. עם זאת, ככל שכלכלת ה-API מתפתחת, ממשקי API הפכו קריטיים לחברות בכל התעשיות כדי להגביר את מהירות העסק שלהן, לייעל תהליכים ולספק חווית לקוח כוללת טובה יותר.
דוגמא לכך אפשר לראות בממשקי API שהפכו להיות חיוניים לתעשיית הביטוח ואפשרו לפתוח זרמי הכנסה חדשים. לקוחות מודרניים מצפים ששירותים ישולבו בתהליכי הקנייה הקיימים שלהם. לשם הדגמה, דמיינו כיצד חברת ניהול נכסים יכולה להשתמש בממשקי API של חברת ביטוח כדי לספק פוליסת ביטוח להשכרה כאשר תושב חדש שוכר דירה.
על ידי שילוב API של ביטוח בתהליך ההשכרה הקיים, התושבים יכולים להתאים אישית את פרטי תוכנית הביטוח שלהם מבלי לצאת מהאתר של החברה המנהלת את הנכס. מאחורי הקלעים, מערכת ה-API של חברת ביטוח שותפה מפעילה את התהליך הזה ומאפשרת את זרם ההכנסות הנוסף הזה. תעשיית הביטוח היא לא המגזר היחיד שפונה לממשקי API כדי להרחיב את ההיצע העסקי.
תעשיית הביטוח היא לא המגזר היחיד שפונה לממשקי API כדי להרחיב את ההיצע העסקי. ישנם גם מותגים קמעונאיים המסתמכים עליהם כדי לאפשר ללקוחות חוויות דיגיטליות המותאמות אישית בצורה חלקה, שצרכנים מודרניים דורשים כיום. בנוסף, צרכנים מצפים לתקשורת דיגיטלית עם עסקים, כולל צ'אטבוטים, מיילים ואפילו הודעות טקסט. ערוצים אלו מאפשרים לחברות לספק במהירות עדכונים בזמן אמת על הזמנת הלקוח ולפתור כמעט כל בעיה.
למעלה מ-20 שנה חלפו מאז הפיתוח של ממשקי API מודרניים לאינטרנט. מאז, כלכלת ה-API התפתחה והתבגרה בקצב מדהים. חברות ומפתחים מנהלים כמויות הולכות וגדלות של ממשקי API. ראינו גם שותפויות ומודלים עסקיים חדשים שנפתחו באמצעות ממשקי API.
סקר של מצב ה-API מצא ש-68.5% מהמפתחים מצפים להסתמך על ממשקי API יותר ב-2022 מאשר ב-2021. 22.1% נוספים מצפים להסתמך על ממשקי API בערך באותה מידה. רק 3.8% מצפים להשתמש בהם פחות ו-5.6% הנותרים לא היו בטוחים
הצמיחה המאסיבית הזו של כלכלת ה-API צפויה להאיץ עד סוף 2022 ואילך. סקר של מצב ה-API מצא ש-68.5% מהמפתחים מצפים להסתמך על ממשקי API יותר ב-2022 מאשר ב-2021. 22.1% נוספים מצפים להסתמך על ממשקי API בערך באותה מידה. רק 3.8% מצפים להשתמש בהם פחות ו-5.6% הנותרים לא היו בטוחים.
כדי לנהל את המורכבות ההולכת וגדלה של ממשקי API, חברות בכל התעשיות בוחנות את מרכזי ה-API של הדור הבא. Hub של API מרכז ומאפשר לספק גישה ושיתוף בין צוותים וארגונים. סוג זה של פלטפורמה הוא גם קריטי ליצירה, תחזוקה ואימוץ של ממשקי API של שותפים. ככל שהשותפויות הללו צומחות בפופולריות, אנו צופים שיותר ארגונים יפנו למרכזי API כדי לפתור את האתגרים של העידן הבא של ממשקי API.
הכותב הוא אידו ג׳ינו, מייסד ומנכ״ל חברת RapidAPI